Które regiony Polski są najbardziej zagrożone wykluczeniem społeczno-cyfrowym? Mamy obraz sytuacji. Opisuje ją Raport „Wykluczenie społeczno-cyfrowe w Polsce”.
Opublikowaliśmy ostatnio raport „Wykluczenie społeczno-cyfrowe w Polsce. Pokazuje on, które grupy są aktualnie najbardziej zagrożone społeczno-cyfrowym wykluczeniem i w jaki sposób się ono przejawia w ich życiu. Określa też, jak pandemia wpływa na to zjawisko – kogo bardziej wykluczyła, a komu ułatwiła włączenie do cyfrowego świata.
A co z geografią?
Które regiony zagrożone wykluczeniem?
Wspólnie z Fundacją Stocznia podjęliśmy refleksje i analizy na ten temat. Po pierwsze, ze zwykłej ciekawości poznawczej w temacie, którym jednak na co dzień żyjemy. Po drugie, aby spróbować może inaczej projektować niektóre działania w Fundacji Orange i kierować je tam, gdzie mogą być po prostu najbardziej potrzebne. Ale najpierw musieliśmy te miejsca „znaleźć”. Jak?
W tym bardzo wsparli nas badacze Stoczni z wieloletnim doświadczeniem w tego typu analizach. Opracowali Indeks Wykluczenia Lokalnego (IWL), który pozwolił uchwycić, które regiony Polski są bardziej podatne na wykluczenie. Indeks powstał w oparciu o 30 wskaźników z obszarów: społeczny, ekonomiczny, edukacyjny oraz cyfrowy, poddanych analizie statystycznej. Pokazał, że ponad 20% gmin w Polsce jest szczególnie zagrożonych wykluczeniem społeczno cyfrowym (na mapce poniżej zaznaczone kolorem żółtym).
Dane służące ocenie tych obszarów pochodziły z oficjalnych źródeł publicznych – takich jak Główny Urząd Statystyczny, sprawozdania jednostek samorządów terytorialnych publikowane przez Ministerstwo Finansów, Centrum Informatyczne Edukacji czy UKE.
Co robić?
Warto przeciwdziałać społeczno-cyfrowemu wykluczeniu i wspierać tych, którzy są najbardziej na nie podatni. Wierząc w to, jeszcze przed premierą Raportu podjęliśmy w Fundacji pierwsze kroki na podstawie wniosków z indeksu.
Wiosną, kiedy przyjmowaliśmy zgłoszenia szkół do naszych programów MegaMisja (zdrowe nawyki cyfrowe dla klas 1-3) i #SuperKoderzy (podstawy programowania w klasach 4-8), zintensyfikowaliśmy kampanię informacyjną o nich w regionach szczególnie zagrożonych wykluczeniem społeczno-cyfrowym. Ponadto, placówki ubiegające się o udział w programach z tych lokalizacji mogły otrzymać 2 dodatkowe punkty (na 20 możliwych) w ocenie ich aplikacji.
W rezultacie, prawie 1/5 placówek zakwalifikowanych do udziału w obu programach to szkoły z miejsc najbardziej zagrożonych. Odsetek ten jest ponad dwukrotnie większy niż w poprzedniej edycji.
Na bazie przemyśleń o przeciwdziałaniu wykluczeniu zaprosiliśmy też Towarzystwo Przyjaciół Dzieci do współpracy. Właśnie trwa pilotaż zajęć MegaMisji w 10 świetlicach środowiskowych prowadzonych przez TPD. Chcemy sprawdzić, czy zajęcia, które z założenia projektowaliśmy do realiów szkolnych, mogą sprawdzić się w świetlicach środowiskowych i ogniskach wychowawczych. Ze wsparcia tych placówek korzystają dzieci i młodzież w trudnej sytuacji, z rodzin, którym pewnie dbanie o zdrowe nawyki cyfrowe czy domowe zasady ekranowe nie przychodzi łatwo z powodu wielu innych wyzwań, jakie mają na swojej drodze. Trzymajcie kciuki za ten pilotaż!
Polecam pełną wersję raportu "Wykluczenie społeczno-cyfrowe w Polsce".
Komentarze
Fajny pomysł na prezent. Szkoda że tylko w Niu ?
Odpowiedz