Urządzenia

Testujemy Huawei Mate 10 Lite (2)

Michał Rosiak

14 września 2018

Testujemy Huawei Mate 10 Lite
2

Nie macie wrażenia, że żyjemy w czasach pędu ku najnowszym gadżetom? Chociaż nie, to w sumie oczywista oczywistość – źle się wyraziłem. Nie macie wrażenia, że w szale premier kolejnych iteracji gadżetów szybko zapominamy o starych? W zalewie marketingowych haseł szybko zapominamy o urządzeniach, które jeszcze nie zdążyły się zestarzeć. Dlatego przyjrzałem się ile wart jest smartfon sprzed 10 miesięcy, Huawei Mate 10 Lite.

Starszy, ale jary

Muszę się Wam do czegoś przyznać. Mam przyjemność być właścicielem smartfonu, który testowałem, choć z racji na wpadające co jakiś czas „testówki” Huawei Mate 10 Lite służy mi raczej jako urządzenie rezerwowe. Co jakiś czas jednak wrzucam do niego służbową kartę i tak naprawdę brakuje mi w nim jednej rzeczy – chipu NFC. Zawsze byłem early adopterem, używam Android Pay, gdy tylko mogę, ale… cóż, nie z tym urządzeniem.

Cała reszta jednak absolutnie nie generuje u mnie negatywnych uwag. Bardzo przyjemny spory (w końcu Mate to taki Note od Huawei 🙂 ) ekran, aluminiowa obudowa… Dobra, reszty nie będę Wam spoilerował 🙂 Kluczowe jest przede wszystkim to, że 10 miesięcy po premierze Huawei Mate 10 Lite działa płynnie i gdybym miał dziś wybrać średniopółkowca w jego zastępstwie… Cóż – po co zastępować coś, co dobrze działa?

Udostępnij: Testujemy Huawei Mate 10 Lite
podaj nick
komentarz jest wymagany
Zweryfikuj czy jesteś człowiekiem wybierając Flaga. wybierz ikonę
proszę zaznaczyć zgodę

Komentarze

  • komentarz
    mike278 11:27 15-09-2018
    A mi nie brakuje NFC Michale :). Ale mam niestety uraz do Huawei/Honor za ich politykę aktualizacyjną/informacyjną. Niby pracują nad tym ale na wyniki to trzeba będzie czekać latami, w szczególności u użytkowników Honora8/Huawei P9. A na marginesie wiecie że Oreo 8 na Honorze 8 ma problem z Waszymi kartami? I trzeba zmieniać w ustawieniach ipv6 na ipv4? Mając w slotach Orange/Nju to problem jest dla kogoś kto jest nieobeznany. :)
    Odpowiedz
  • komentarz
    pablo_ck 23:15 18-09-2018
    Test jak zawsze super. Co do smartfonu to......jest bardzo dobry. Chociaż ja osobiście cały czas choruję na P20 Pro.
    Odpowiedz

Sieć

Jak to działa #7 – pierwszy test 5G (12)

Piotr Domański

12 września 2018

Jak to działa #7 – pierwszy test 5G
12

Orange i Huawei po raz pierwszy w Polsce uruchomiły testową stację bazową 5G poza murami laboratorium. Jestem niesamowicie szczęśliwy, że mogliśmy pokazać Wam te testy okiem blogowej kamery. A jest co, bo gdy rzuciłem przy jednym z kolegów, który brał udział w testach „W sumie to tworzymy tu historię” to odpowiedź była krótka: „wiem”.

Zapraszam do oglądania, zobaczcie jak się „robi” 5G, o testach możecie przeczytać także w komunikacie prasowym.

Testowaliśmy przede wszystkim to, w jaki sposób wysokie częstotliwości – 3,4 GHz, zbliżone do tych, na których pracować będzie w przyszłości sieć 5G w Polsce zachowują się w warunkach miejskich. Warunkach, gdzie sygnał stacji bazowej może być zakłócany przez inne urządzenia elektroniczne i gdzie liczne budynki nie ułatwiają zadania.

Im wyższa częstotliwość, tym to tłumienie, jak się fachowo nazywa jest większe. Zresztą pisałem już o tym kiedyś na blogu w tekście Częstotliwość częstotliwości nierówna. Obecnie najwyższą częstotliwością, którą wykorzystuje sieć mobilna jest 2600 MHz, czyli 2,6 GHz. Więcej – 5 GHz wykorzystuje obecnie na przykład domowe WiFi. Jednak sieć mobilna to nie domowy modem, lecz rozwiązanie, które musi obsłużyć tysiące urządzeń czasem na sporej powierzchni. Dlatego tak ważne jest przetestowanie jak to wszystko zadziała właśnie w mieście. Zresztą ten wątek pojawiał się nam także przy okazji testów, które prowadziliśmy z innogy.

Antena, którą wykorzystaliśmy w teście, dostarczona wraz z resztą sprzętu przez Huawei obsługuje tak zwane massive MIMO. Jeżeli pamiętacie tekst o MIMO 4×4 to massive MIMO to w zasadzie „prawie” to samo, tylko dużo, dużo bardziej. W środku takiej anteny znajdują się dziesiątki małych… antenek (nie ma lepszego słowa). Każda może nadawać do innego urządzenia w tym samym czasie.

P.S. Cieszę się, że odwiedziliśmy Gliwice jeszcze z jednego powodu. Po raz pierwszy mogłem zobaczyć słynną Radiostację Gliwicką. To kawał historii bądź co bądź telekomunikacji, a przy okazji najwyższa w Europie, a być może na świecie drewniana konstrukcja, wykonana z drewna modrzewiowego. Ma 111 metrów wysokości i robi wrażenie. Nie mogło jej zabraknąć w nagraniu 😉

Radiostacja w Gliwicach - blog Orange Polska

Mediateka

Udostępnij: Jak to działa #7 – pierwszy test 5G
podaj nick
komentarz jest wymagany
Zweryfikuj czy jesteś człowiekiem wybierając Drzewo. wybierz ikonę
proszę zaznaczyć zgodę

Komentarze

  • komentarz
    pablo_ck 12:27 12-09-2018
    Piotr D pogromca limitów ;p Materiał super :) Czekamy na komercyjne 5 G :)
    Odpowiedz
  • komentarz
    Robert 13:09 12-09-2018
    A co z vRAN?
    Odpowiedz
    • komentarz
      Piotr Domański 13:31 12-09-2018
      Nie zapominamy o tym ;-)
      Odpowiedz
  • komentarz
    juzew 18:05 12-09-2018
    A zasięg tego 5G na 3.4GHz przy obecnych polskich normach PEM skończył się zapewne za rogiem najbliższego budynku. Nie mówiąc już o wejściu do środka.
    Odpowiedz
    • komentarz
      Piotr Domański 18:49 12-09-2018
      W sumie to jednym z celów tych testów było sprawdzenie tego.
      Odpowiedz
      • komentarz
        jjjj 23:32 12-09-2018
        I jakie wnioski? Upchnie się jeszcze kawałek 5G w te normy bez ograniczania mocy 2G/3G/LTE?
        Odpowiedz
  • komentarz
    Krzysiek87 22:30 12-09-2018
    Ciekawe jak zachowa się sieć 5G gdy zostanie uruchomiona komercyjnie. Pamiętam gdy wdrażano LTE większość zachwalała,że sieć ta jest odporna na przeciążenia a praktyka zweryfikowała,że jest inaczej.
    Odpowiedz
    • komentarz
      Piotr Domański 13:50 23-09-2018
      @Krzysiek87, w czasach, gdy zachwalano, że 4G będzie odporna na przeciążenia, nikt jeszcze nie sądził, że będzie możliwe przepalenie takiej ilości danych, jak obecnie to ma miejsce w sieci mobilnej. Pozwolę sobie zaryzykować, że każdą ilość transferu i każdą przepustowość można bez problemu zapchać. Wejdą nowe technologie, wejdzie rozszerzona rzeczywistość i już okaże się, że nawet 1 Gb/s to za mało.
      Odpowiedz
  • komentarz
    mike278 11:51 14-09-2018
    Nie na temat. Gratulacje za esimy, mam jednak obawę czy nie odbiją się czkawką jak dorwą się do tego politycy ze swoimi pomysłami.
    Odpowiedz
    • komentarz
      Pan Pikuś 09:58 17-09-2018
      A co masz na myśli?
      Odpowiedz
  • komentarz
    M:) 00:44 21-09-2018
    A gdzie kask na dachu, przy krawędzi? Przepisy BHP się kłaniają, nie mówiąc już o szelkach (uprząż), asekuracja itd...
    Odpowiedz
    • komentarz
      Piotr Domański 13:47 23-09-2018
      Na całe szczęście wszyscy cali ;-)
      Odpowiedz

Sieć

„Wyciskamy” sieć mobilną – część 2 (30)

Piotr Domański

10 września 2018

„Wyciskamy” sieć mobilną – część 2
30

Tak jak zapowiadałem w ubiegłym tygodniu – czas na kolejny tekst o naszej sieci mobilnej. W środę było o częstotliwościach i refarmingu. Dzisiaj czas na drugą część układanki czyli optymalizację konfiguracji sieci. Często niewielkie zmiany  w ustawieniach mogą dać bardzo dobre rezultaty. Zmiany, za które się zabraliśmy polegają na tym, by sieć lepiej zarządzała dostępnymi pasmami i technologiami i sprawniej przerzucała Was na te, które zapewnią najlepszą jakość i szybkość.

Wybierzemy Ci wolny pas na autostradzie

Lubię porównanie agregacji 4G LTE do pasów na drodze – im więcej pasów, tym większy ruch jest potrzebny, by zrobił się korek. Samochody jadą płynniej, warunki są bardziej komfortowe dla kierowców. Co więcej Ferrari – czyli smartfon z wysokim CAT – będzie mogło się bardziej rozpędzić na 4-pasmowej drodze niż na osiedlowej z jednym pasem.

Chcesz przeczytać więcej o agregacji pasma? Zajrzyj do tekstu 40 MHz transferu, czyli o agregacji pasma 4G LTE.

Teraz wyobraźcie sobie, że ktoś mówi Wam „prawy pas jest mocno zapchany, na środkowym autobus wyprzedza TIR-a, ale lewy puściutki, jedź po nim”. I odpowiedni komunikat dostaje każdy samochód, który jedzie po drodze, którą dzięki temu można optymalnie zagospodarować. Właśnie tę robotę robi Mobility Load Balancing. To algorytm, którego zadaniem jest odpowiednie rozłożenie użytkowników pomiędzy czterema warstwami częstotliwości 4G LTE. Uwzględnia obciążenie stacji bazowej, a także każdej z warstw osobna.

Po co korzystać z 3G jak obok masz 4G LTE?

Sieć musi pracować tak, by nasz smartfon zawsze korzystał z najlepszej dostępnej w danym miejscu technologii. Dlatego odpaliliśmy mechanizm Redirection, który przekierowuje aktywnych użytkowników sieci 3G na sieć 4G, nawet w trakcie transmisji danych. Wcześniej to także działało, ale tylko po zakończeniu transmisji. Niby niewielka różnica, ale także tutaj – na blogu – było sporo pytań od kierowców, korzystających z GPS na telefonie. Przy włączonym na potrzeby nawigacji transferze danych ich telefony, nawet po wjechaniu w zasięg sieci 4G LTE, nadal korzystały z 3G. Jakiś czas temu te pytania się skończyły, już wiecie czemu 😉

Podobne rozwiązanie zastosowaliśmy do przerzucania ruchu między siecią 2G, a 3G. Tutaj ma to znaczenie głównie dla rozmów. Wiecie – HD Voice lepsze ;-). Nazywa się to Network Traffic Steering i pozwoliło od początku roku, gdy je wdrożyliśmy, przerzucić ponad 30% ruchu z sieci 2G do sieci 3G.

Migracja ruchu głosowego między siecią 2G, a 3G

Informacyjnie – erlang to moja ulubiona jednostka w telekomunikacji. Oznacza ona jedną „godzinorozmowę” 😉 Czyli jedną rozmowę trwającą godzinę lub dziesięć rozmów trwających po sześć minut lub trzy rozmowy trwające po dwadzieścia minut… i tak można (prawie) w nieskończoność. Choć dla przeciętnego odbiorcy dość abstrakcyjna, to dla kolegów zajmujących się obsługą sieci ma kluczowe znacznie, bo pozwala pokazać w prosty sposób obciążenie sieci. Dlatego jest bardzo powszechna. Nieco inna definicja jest na Wikipedii.

Smartfoniku powiedz przecie…

Zasada każdego dobrego turysty mówi – gdy nie wiesz co zrobić, zapytaj „lokalsa”. Wyszliśmy z tego samego założenia wdrażając Closed loop MIMO. To funkcja, dzięki której smartfon lub modem może raportować sieci jakość wykorzystywanego kanału. Bo w sumie to taka stacja bazowa (a dokładnie eNodeB, bo mówimy przecież o sieci 4G) nie wie jaka jest jakość sygnału, który ostatecznie dociera do smartfona.

W sumie to nie wiedziała. Teraz już wie.

Testy tego rozwiązania pokazały zwiększenie prędkości o ponad 10% w łączu do klienta, a po włączeniu w całej sieci odnotowaliśmy wzrosty rzędu 7-9% dla przeciętnego użytkownika.

Niby nie mówimy o porażających wzrostach prędkości. Z 40 Mb/s nie zrobi się nagle 120. Ale poprawa pojemności sieci, kilkuprocentowe wzrosty prędkości i cały proces refarmingu przekłada się poprawę średniej prędkości także na tych stacjach, które są najbardziej obciążone ruchem – w dużych miastach, czy na węzłach komunikacyjnych – wszędzie tam, gdzie rodacy w trudzie i znoju najczęściej pochylają się nad smartfonem 😉

A jeżeli chcecie przeczytać tekst więcej o refarmingu zajrzyjcie do tekstu „Wyciskamy” sieć mobilną oraz do komunikatu prasowego Orange Polska przeznaczy więcej pasma na LTE 4G.

Udostępnij: „Wyciskamy” sieć mobilną – część 2
podaj nick
komentarz jest wymagany
Zweryfikuj czy jesteś człowiekiem wybierając Samochód. wybierz ikonę
proszę zaznaczyć zgodę

Komentarze

  • komentarz
    Kozien70 12:41 10-09-2018
    Brawo. Kiedy load balancing klienta między pasmami LTE? Kiedy agregacja LTE w dowolnej kombinacji pasm LTE, a nie tylko w górę lub tylko w dół?
    Odpowiedz
    • komentarz
      Piotr Domański 14:17 10-09-2018
      Dogrywamy szczegóły działania tego rozwiązania.
      Odpowiedz
  • komentarz
    Nokian 12:54 10-09-2018
    Witam, Proszę o informację czy Redirection działa już także na obszarach ze sprzętem Nokii? Pewnym jest że działa to w obszarach ze sprzętem Huawei, jednak z Nokią był problem. Jeżeli nie kiedy może to zostać uruchomione (odnoszę wrażenie, że sieć na obszarze ze sprzętem Nokii jest tej "gorszej" jakości - m.in. problemy z agregacją działająca tylko kiedy pasmo podstawowe to L800 lub L2600 - w przypadku zalogowania terminala do wspólnego L1800 agregacji brak).
    Odpowiedz
    • komentarz
      Piotr Domański 14:58 10-09-2018
      Jeżeli pytasz o sprzęt Noki i Huawei, to działa na obu, ale na Noki jednak dopiero od niedawna.
      Odpowiedz
      • komentarz
        Nokian 15:22 10-09-2018
        Dziękuję - dokładnie o to chodziło (byłem w strefie obsługiwanej przez sprzęt Nokii jakiś czas temu i wówczas to nie działało). Czy odpowiedź na pytanie Kozien70 (load balancing, agregacja w dowolnej kolejności pasm) będzie także dotyczyła strefy obsługiwanej przez sprzęt Nokii (czy tylko tam gdzie macie zainstalowany sprzęt Huawei).
        Odpowiedz
  • komentarz
    Tomasz Różycki 15:31 10-09-2018
    No takie to wszystko cacy ze po tym refarmingu w Bydgoszczy LTE jest przeciazone, okolice kamiennej - wyszynskiego, nie polecam...
    Odpowiedz
  • komentarz
    Krzysiek87 15:52 10-09-2018
    Wpisy na temat działania sieci są Moim zdaniem najciekawsze:) Piotrze Masz może już jakieś informację z działu technicznego na temat działania sieci w Mojej okolicy? Dlaczego od ponad roku występuje problem z zasięgiem i czy będzie w tej sprawie jakaś wizja lokalna na miejscu?
    Odpowiedz
    • komentarz
      Piotr Domański 16:29 10-09-2018
      W 4G LTE nie mamy żadnych informacji o przeciążonych stacjach, zakłóceniach czy innych trudnościach. W paśmie 900, czyli na 3G zidentyfikowaliśmy trudności, mamy poczucie, że ktoś może zakłócać, analizujemy sytuację. Jak masz poczucie, że jest inaczej daj znać, weźmiemy na warsztat.
      Odpowiedz
      • komentarz
        Krzysiek87 18:08 10-09-2018
        Piotrze od Półtora roku nie można komfortowo korzystać z sieci. Z pełnego zasięgu mam czasami jedną kreskę i połączenia są zamrażane. To samo sąsiedzi.Parę razy reklamacja była zgłaszana i dostawaliśmy informację,że są czasowe zakłócenia. Przekaźniki są od 1 do 1,5 km. Niedawno było UKE z delegatury w Krakowie i wyłączyło wzmacniacze u ludzi-wykryli trzy (osobiście z nimi rozmawiałem) ,ale niestety żadnej poprawy nie było i sami się zastanawiali dlaczego, taka sytuacja ma miejsce. Więc proszę Piotrze o interwencje w dziale sieci. Mogę jak już wcześniej wspominałem przesłać numer telefonu na email
        Odpowiedz
        • komentarz
          Piotr Domański 18:12 10-09-2018
          Gdybym nie interweniował nie znałbym sytuacji u Ciebie i nie napisał, że analizujemy sytuację. Wbrew pozorom "analizujemy sytuację" nie oznacza tutaj "nie wiem co napisać, gram na czas" ;-) Po prostu koleżanki i koledzy zajmują się tym. Więc dziękuję za sygnał.
          Odpowiedz
          • komentarz
            Krzysiek87 18:32 10-09-2018
            Piotrze Mam nadzieję,że niebawem znów będzie można swobodnie korzystać z telefonu tak jak z przed roku. Dzięki:)
            Odpowiedz
      • komentarz
        Marek 22:38 10-09-2018
        Bardzo szkoda, że nie macie narzędzi, które by Was informowały o przeciążonych BTS bo wydaje się to nie przekraczać możliwości techniki w XXI wieku.
        Odpowiedz
        • komentarz
          Piotr Domański 08:04 11-09-2018
          Oczywiście, że mamy. Gdybyśmy nie mieli nie mógłbym nic odpisać @Krzysiek87. Na większość Twoich pytań odpowiedziałem poniżej.
          Odpowiedz
  • komentarz
    Macbook 17:23 10-09-2018
    Ja mam pytanie natury technicznej. "Wiecie – HD Voice lepsze ;-)." Czy HD Voice w sieci 3G ma lepsze parametry niż w sieci 2G? Wiem, że VoLTE ma większe pasmo przenoszenia niż HD Voice ale czy między sobą one się różnią. Druga sprawa, jak to obecnie wygląda w Polsce. Jeśli ja dzwonię z 2G/3G z HD Voice w Polsce lub VoLTE z LTE, to czy jeśli dzwonię do Plusa/T/Play z odpowiednim sprzętem po ich stronie to tez mam jakość HD Voice/VoLTE, czy tylko rozmowy Orange-Orange? Jak wygląda ta kwestia w roamingu albo połączeniami międzynarodowymi? Jeśli też dzwonię z 3G, a znajdę się w zasięgu 4G, to czy przełączy się mnie na LTE z VoLTE, czy zostanę w HD Voice do końca połączenia oraz na odwrót, czy VoLTE można przejść na HD Voice w 3G, czy standardowa jakość połączeń.
    Odpowiedz
    • komentarz
      Piotr Domański 18:16 10-09-2018
      Jeżeli chodzi o międzyoperatorski HD Voice to informowaliśmy o nim przy każdym odpaleniu. Poszukaj na blogu wpisów, takiego jak choćby ten: https://biuroprasowe.orange.pl/blog/hd-voice-miedzy-klientami-orange-i-plusa/. O samym HD Voice też pisaliśmy: https://biuroprasowe.orange.pl/blog/techniczna-strona-hd-voice-czyli-kolejny-tekst-z-cyklu-siec/. Jeżeli chodzi o roaming i połączenia międzynarodowe, to my odpowiadamy tylko za to co dzieje się do granicy, później jest już sieć innych operatorów. Pozostałe pytania - ciekawe, zapytam, postaram się wrócić z odpowiedzią.
      Odpowiedz
      • komentarz
        Macbook 19:36 10-09-2018
        Dziękuję, będę czekał też na dalsze informacje. Właśnie o to mi się rozchodziło, że nie ma jednej strony Orange na której są aktualne informacje, kto z kim może w HD Voice, a kto z kim w VoLTE. Na przykład na tej stronie macie, że HD Voice jest tylko pomiędzy urządzeniami w sieci Orange, a sam wrzuciłeś linka, że do Plusa też działa od ponad 2 lat. http://www.orange.pl/kid,4000377334,id,4003904048,title,HD-Voice-Twoj-rozmowca-stoi-tuz-obok-,article.html
        Odpowiedz
    • komentarz
      hy 19:40 10-09-2018
      Wewnątrz VoLTE/WiFi Calling od Orange jest ten sam HD Voice tylko z większym bitrate: 23,85kb/s. W sieci 2G/3G jest bitrate 12,65kb/s lub niższy np. w przypadku przeciążenia sieci, ale to zdarza się bardzo rzadko. Do Play, T-mobile i Plus jest HD Voice z bitrate 12,65kb/s niezależnie od tego w której technologii jesteś Ty i Twój rozmówca (o ile są spełnione warunki techniczne żeby HD Voice mógł być). Są problemy z działaniem HD Voice jeśli dzwonisz z VoLTE/WiFi Calling Orange poza sieć co nie występuje w sieci 2G/3G, ale ma się to zmienić. Dzwoniąc w sieci 3G, obecnie nie ma możliwości przełączenia do VoLTE. Jest tylko taka kolejność: VoLTE->3G->2G i cały czas podtrzymywane jest HD Voice. Większa różnica w jakości rozmowy VoLTE vs. 2G/3G byłaby gdyby Orange wprowadził kodek EVS, który posiada obecnie T-mobile. @Piotr Domański jeśli możesz to spytaj techników czy przymierzacie się do EVS.
      Odpowiedz
      • komentarz
        Macbook 12:44 11-09-2018
        @Hy dzięki za odpowiedź. Bardzo rzeczowo to opisałeś, szkoda, że na studiach nie potrafili tak tego wyjaśnić logicznie :-) Rozumiem, że przełączając się z 4G na niższe technologie po prostu zmniejszamy bitrate i one już zostają w tych niższych technologiach do końca rozmowy.
        Odpowiedz
        • komentarz
          hy 09:27 12-09-2018
          Po zejściu do starszej technologii zmniejsza się bitrate i taki już zostaje. Oczywiście o ile w VoLTE/VoWiFi załączył się wyższy bitrate, który działa tylko wewnątrz technologii VoLTE/VoWiFi wewnątrz sieci Orange. Jeśli korzystasz z VoLTE, a Twój rozmówca z 2G/3G każdej sieci lub VoLTE/VoWiFi innej sieci to od początku masz bitrate 12,65kb/s.
          Odpowiedz
  • komentarz
    PAWEŁ 17:55 10-09-2018
    Czy to wszystko o czym Pan pisze działa w całej Polsce ? I na kożdym sprzęcie ?
    Odpowiedz
    • komentarz
      Piotr Domański 18:09 10-09-2018
      Z tego co rozumiem, to rozwiązania globalne, ale jeszcze potwierdzę.
      Odpowiedz
  • komentarz
    pablo_ck 20:52 10-09-2018
    Tekst jak zawsze super Piotrze. Co do działania sieci - dużo dzwonie i smsuje. Na starej Lumii Internet działa jak przyspieszenie w Trabancie 601. Więc co do działania Internetu nie mam zbytnio prawa do wydawania oceny.
    Odpowiedz
  • komentarz
    Marek 22:36 10-09-2018
    Piękne słowa i dobrze, że sieć się rozwija, natomiast ja jestem w tej chwili w centrum Gdańska i na Speedtest do serwera Orange osiągam maksymalnie 11 Mb/s. Pomiary o różnej porze dnia. Tak więc co klientowi po tych Waszych technologiach skoro nikt z Waszej firmy nie monitoruje sieci i nie zapewniacie prędkości nawet zbliżonych do przyzwoitości. A sygnały o tym, że prędkości w dużych miastach są beznadziejne są już od dawna i widać, że obsługa klientów w tych miastach przekracza możliwości operatorów.
    Odpowiedz
    • komentarz
      Piotr Domański 07:48 11-09-2018
      Oczywiście, że monitorujemy obciążenie sieci. Teraz wyobraź sobie, że bez tych prac o których piszę wynik byłby zapewne dużo, dużo słabszy. Zwróć uwagę, na wykres, który zawarłem w pierwszej części tego wpisu - tam gdzie piszę o czterdziestokrotnym wzroście ruchu w sieci 4G LTE od początku 2015. A teraz weź pod uwagę, że stawianie nowej stacji bazowej w Polsce trwa kilkanaście miesięcy w najlepszym przypadku (tyle trwają procedury administracyjne), a bardzo często kilka lat. Obciążenie stacji bazowej jest jednak jednym z kluczowych czynników, które bierzemy pod uwagę, gdy planujemy inwestycje. Jest jeszcze jedna sprawa - przy obecnych normach PEM trudno jest zapewnić zasięg wewnątrz budynku, czy właśnie w miastach, co przekłada się na prędkość. Trudno także stawiać nowe stacje bazowe w miastach, gdy wiele takich prób wiąże się z protestami. Każdy chce mieć zasięg, niewielu chce mieć stacje bazową. A zasięg nie bierze się z powietrza, tylko właśnie z BTS.
      Odpowiedz
      • komentarz
        PAWEŁ 17:54 11-09-2018
        W mojej okolicy na pewno nie jeden zgodził by się na postawienie na swoim terenie nadajnika . Właściciel terenu na którym stawiacie BTS-y otrzymuje co miesiąc pieniądze , prawda ?
        Odpowiedz
        • komentarz
          j 09:33 12-09-2018
          I właśnie to jest największy problem dla "somsiadów", bo ktoś będzie na tym zarabiał, a nie oni. Wtedy wymyślą sobie, że od masztów będą chorować itp.
          Odpowiedz
  • komentarz
    presto 23:14 10-09-2018
    Można wiedzieć kiedy lte w wieży ciśnień w Michałkowie woj.warmińsko mazurskie
    Odpowiedz
  • komentarz
    Greta 01:41 11-09-2018
    Proszę usprawnić informację zwrotną stan minut minipakietu za 3zł prepaid, aby w sms o stanie minut przychodziła pełna informacja ile nam zostało minut i sekund. Sprawdzając pakiet 120 min za 9zł w sms jest pozostało Ci x min, x sec. W mini pakiecie przychodzi tylko minutowa wartość, a przecież chce wykorzystać go do końca do ostatniej sekundy. Proszę to usprawnić.
    Odpowiedz
    • komentarz
      Piotr Domański 07:43 11-09-2018
      Dzięki za sygnał przekażę ;-)
      Odpowiedz
  • komentarz
    PAWEŁ 12:30 11-09-2018
    Czy monitorujecie zasięg 2G i 3G do rozmów ????????? Bo często mam tak , że w trakcie rozmowy są zakłócenia lub zrywa połączenia . Zasięg jest mało stabilny .
    Odpowiedz

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej