Odpowiedzialny biznes

Europejski Tydzień Kodowania

6 października 2021

Europejski Tydzień Kodowania

Kto wygra #CodeWeek w tym roku?

Jakoś tak przewrotnie mam ochotę napisać, że wygra każdy, kto w ogóle wyruszy w ten „wyścig”. Bo to wyścig po wiedzę, po nowe kompetencje i …po frajdę! Tydzień Kodowania to społeczna inicjatywa, w ramach której państwa europejskie „rywalizują” o to, które z nich zorganizuje więcej wydarzeń związanych z programowaniem. W roku 2020 Polska zajęła w tej konkurencji pierwsze miejsce, bo do #CodeWeek’a zgłosiła aż 20 505 inicjatyw.

Fundacja Orange – jak co roku – włącza się w obchody tego święta, zapraszając szkoły do wymyślania i organizowania swoich wydarzeń związanych z nauką programowania. Oprócz inspiracji dostarczanych od nas na co dzień w ramach programów #SuperKoderzy czy MegaMisja, nauczyciele i nauczycielki mogą korzystać też z gotowych materiałów, pomysłów i webinarów przygotowanych przez organizatorów i partnerów Tygodnia Kodowania w Polsce.

Ale nie tylko w szkołach mogą toczyć się takie akcje. W bibliotekach, domach kultury, organizacjach pozarządowych też. Do #CodeWeek2021 dołączyć mogą właściwie wszyscy, którzy chcą zacząć lub kontynuować przygodę z programowaniem. I nie trzeba być ani „geekiem” ani specjalistą czy specjalistką do spraw technologii.

Najdłuższy Tydzień w Europie

Europejski Tydzień Kodowania to największe programistyczne wydarzenie w Europie. Nie dziwi więc, że to taki tydzień, co trwa… dwa tygodnie, a może i dłużej :). W tym roku świętujemy #CodeWeek w dniach 9-24 października.

Jak wziąć w nim udział? Planowane wydarzenie można zgłosić na stronie www.codeweek.eu/add. Rejestracja zajmuje kilka minut. Jest niezbędna, żeby organizowana inicjatywa została wliczona do puli wydarzeń odbywających się w Polsce. Na stronie koduj.gov.pl dostępne są gotowe pomysły na wydarzenia, które można realizować i zgłosić na mapę, a także materiały i szczegółowe informacje o #CodeWeek2021.

codeweek2021

A po co uczyć programowania?

Dużo mówi się o tym, że warto uczyć dzieci programowania, bo będą miały lepszy zawód w przyszłości – a już dziś mocno przecież pożądany na rynku pracy. My w Fundacji Orange widzimy z tego wiele innych korzyści. Od lat prowadzimy program #SuperKoderzy, który urozmaica zajęcia szkolne, angażując uczniów do ciekawych aktywności wokół kodowania (i to na różnych przedmiotach – od historii, przez przyrodę po języki obce). W #SuperKoderach dzieciaki konstruują i programują roboty, opracowują reportaże dźwiękowe, tworzą mini strony www, animacje, a nawet stacje pogodowe. Hitem jest granie muzyki na owocach. A także ścieżka z materiałami do nauki programowania w klasach integracyjnych czy szkołach specjalnych. W tym roku najwięcej klas aplikowało do ścieżki „3 wymiary matematyki” , która uczy projektowania przestrzennego przy wykorzystaniu modelowania i druku w 3d.
W poprzednich edycjach z #SuperKoderów skorzystało już łącznie prawie 13 tysięcy dzieci w całej Polsce – z 630 szkół. W tym roku szkolnym startuje z nami 140 kolejnych placówek, z każdej przeszkoliliśmy po 2 nauczycieli. Ich zapał i energia do prowadzenia zajęć z wykorzystaniem możliwości #SuperKoderów jest niesamowita. Sama miałam przyjemność być z nauczycielami i nauczycielkami na jednym z takich szkoleń w sierpniu i poruszyło mnie, jak bardzo chcą się rozwijać, udoskonalać lekcje, prowadzić je bardziej nowocześnie. Widzą przecież, że ich uczniowie żyją w świecie pełnym technologii. Chcą towarzyszyć im w tej drodze i kierować tę drogę w te dobre, pozytywne strony cyfrowego świata.

Nauka programowania to poszukiwanie kreatywnych rozwiązań, logicznego myślenia, to pole do sprawczości dzieci i tworzenia czegoś zupełnie po swojemu. To też nabieranie rozumienia dla świata technologii, który w dużej mierze opiera się na algorytmach – warto, żeby dzieci o tym wiedziały i były świadome, co stoi w tle migających, wciągających gier, portali czy aplikacji. To też po prostu wartościowy kontakt z technologią zamiast biernej „konsumpcji” filmików z sieci.

I dlatego zapraszam wszystkich do włączenia się w #CodeWeek2021 i do pozytywnego korzystania z technologii – po prostu! Nawet jeśli rekord inicjatyw pobije w tym roku inny kraj, to i tak „wygrać” mogą wszystkie dzieciaki, które mają możliwość spróbować programowania i wszyscy wychowawcy, edukatorzy i edukatorki, które otworzą się na mądre korzystanie z technologii.

Organizatorami inicjatywy w Polsce są Państwowy Instytut Badawczy NASK, Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog, Giganci Programowania i EduSense – Uczymy Dzieci Programować.

Udostępnij: Europejski Tydzień Kodowania

Zielony Operator

Jak łączyć naukę programowania z ekologią

14 maja 2021

Jak łączyć naukę programowania z ekologią

Czy można połączyć edukację ekologiczną z nauką programowania? Okazuje się, że tak. Rozwijanie cyfrowych umiejętności u dzieci jest tak samo ważne jak kształtowanie postaw ekologicznych. Aby lepiej rozumiały problemy środowiskowe, które w przyszłości, w ich dorosłym życiu, będą narastać. Elementy edukacji przyrodniczej są obecne w inicjatywach Fundacji Orange.

Niezbędna edukacja

Czy edukacja ekologiczna dzieci jest konieczna? Zdecydowanie tak. Chodzi o to, aby wyrosły na odpowiedzialnych i świadomych ludzi. Lepiej potrafiły odnaleźć się we współczesnych realiach, rozumiały globalne problemy, rolę człowieka w przyrodzie i swoje miejsce w tym złożonym mechanizmie.

Póki co stan wiedzy dorosłych Polaków na temat środowiska nie jest dobry. Zgodnie z ostatnim badaniem „Green Generation” Polacy nie wiedzą, ile gatunków zwierząt jest już zagrożonych wyginięciem? Jaki procent wody jest zdatny do picia? Ile plastiku jest poddawanego recyklingowi oraz ile emitujemy CO2? W tym kontekście pomysł wprowadzenia edukacji ekologicznej do szkół wydaje się być dobrym rozwiązaniem. Podstawowa wiedza o środowisku naturalnym jest w stanie spowodować́ zmiany w zachowaniu oraz gotowość́ na przyjęcie nowych reguł, aby chronić planetę.

#SuperKoderzy i eko-warsztaty

Fundacja Orange od lat przygotowuje młodych ludzi na wyzwania jutra, pomagając im używać technologii w sposób odpowiedzialny i wartościowy. Uczy podstaw programowania, druku 3d, wspiera w kształtowaniu zdrowych nawyków cyfrowych. Te tematy udaje się jej połączyć z budowaniem świadomości ekologicznej wśród dzieci.

Fundacja wplata wątki ekologiczne w swoją cyfrową edukację. Na zajęciach szkolnych w programie #SuperKoderzy oraz w Pracowniach Orange – świetlicach, które pomagamy prowadzić w małych miastach i wsiach, dzieci uczą się programowania, a przy okazji kształtują swoje nawyki ekologiczne. Uczą się np. jak oszczędzać światło czy segregować opady, a także programują inteligentne miasta przyszłości i projektują quiz przyrodniczy. Nowe kompetencje zyskują także nauczyciele i liderzy świetlic, a placówki grant na zakup sprzętów np. zestawów robotów. Do tej pory 30 szkół i 19 Pracowni Orange przeprowadziło lekcje online w oparciu o przygotowane scenariusze.

Kolejnych 50 szkół i Pracowni bierze też udział w eko-warsztatach. Dzieci uczą się programowania w scratchu, obsługi narzędzi graficznych np. tworząc quiz lub przygotowują tematyczne plakaty w programie canva. W ten sposób rozwijają kompetencje cyfrowe, ale przy okazji poznają tematykę śladu węglowego, bioróżnorodności i ochrony ekosystemów, a także zmian klimatu. Scenariusze tych zajęć zostały przygotowane przez Fundację Orange we współpracy z Fundacją Girls Code Fun i są dostosowane dla różnych grup wiekowych.

Nowe przedmioty z odpadów

Wiele inicjatyw w nurcie less waste toczy się także w FabLab powered by Orange w Warszawie.

Cykl zajęć o upcyklingu, podczas których młodzież uczy się, na czym polega idea wymyślania i tworzenia nowych przedmiotów z odpadów. Upcykling, podobnie jak recykling, jest formą przetwarzania wtórnego. W jego wyniku powstają produkty o wyższej wartości niż surowce do niego użyte.  Na warsztatach uczestnicy dowiadują się, czym jest eko-design czy styl zero waste. Wykorzystując to, co aktualnie jest w domu (karton, butelki, materiały) i już nie jest przydatne, projektują i tworzą nowe przedmioty – domek dla zwierząt z kartonu, pokrowce na przybory szkolne, maski afrykańskie. Dzięki temu powstały piękne, ale i co najważniejsze użyteczne rzeczy. Z chwilą powrotu do zajęć stacjonarnych w FabLabie czeka mnóstwo surowca gotowego do dalszych twórczych prac.

narzędziaeko-produkty

Udostępnij: Jak łączyć naukę programowania z ekologią

Odpowiedzialny biznes

Inspirujesz, rozwijasz, działasz. Sto lat nauczycielom.

14 października 2020

Inspirujesz, rozwijasz, działasz. Sto lat nauczycielom.

Pamiętacie, jak w Dniu Nauczyciela chodziło się do szkoły z kwiatami i bombonierkami? Dziś ten dzień pewnie wygląda inaczej. Ale myślę sobie, że rola nauczycieli w życiu dzieciaków i w ogóle w kształtowaniu przyszłości jest ogromnie ważna. Z tych i z wielu innych powodów: drodzy nauczyciele i nauczycielki, trzymajcie się zdrowo i szczęśliwie!

Dziś dzieci i młodzież uczą się inaczej niż my kiedyś. W czasach, w których „wszystko można zgooglać”, a wiedza i informacje są na wyciągnięcie ręki (a właściwie jednego kliknięcia), zmienia się też rola nauczyciela. Dziś dzieciaki mniej potrzebują „przekazicieli” wiedzy. Bardziej – partnera do rozmowy o tym, co wyczytały/obejrzały w sieci i weryfikacji tego, pomocy w łączeniu faktów z różnych dziedzin, wsparcia w projektach grupowych, które uczą współpracy. Jak myślicie?

Wspomnień czar

Pamiętacie takie lekcje, na których byliście obecni? To znaczy… obecni mentalnie, zaciekawieni? Gdzie 45 min mijało jak 5? Takie, które zachęciły do poszukiwania odpowiedzi albo które faktycznie do czegoś Wam się w życiu przydały? Czy macie we wspomnieniach nauczycieli, którzy coś dla Was znaczyli? Może zmienili Wasze myślenie, pomogli odkryć coś ważnego, zaszczepili w Was pasje? Takich, którym coś zawdzięczacie?

Podzielcie się tymi historiami w komentarzach. Tak tak, wiem, na pewno byli i ci straszni, niesprawiedliwi, tłamszący, niemili. Ale hej… żyjemy ostatnio w dosyć smutnych czasach, powspominajmy może coś fajnego? 🙂

Świetni pedagodzy są wśród nas!

Wiele inicjatyw Fundacji Orange toczy się w szkołach, a na co dzień współpracujemy z setkami nauczycieli i nauczycielek. To oni realizują z dziećmi cykl zajęć MegaMisji, które rozwijają zdrowe cyfrowe nawyki i uczą zasad bezpieczeństwa w internecie. To oni prowadzą lekcje w #SuperKoderach z podstaw programowania i robotyki. I to nie tylko na informatyce, ale też na polskim, na historii, przyrodzie czy muzyce.

Czy są geekami, cyfrowymi omnibusami? Niekoniecznie. Im się po prostu chce! Chce im się działać, robić coś inaczej, szukać ciekawych projektów, interesować się tematami, które są ważne dla ich uczniów i rozumieją już, że ich świat to świat cyfrowy.

Wielu zaangażowanych, zmotywowanych nauczycieli i nauczycielek możecie posłuchać już jutro na konferencji „Jutro w szkole. Szkoła jutra”, o której pisałam w poniedziałek. Jeszcze raz serdecznie Was zapraszam. Zobaczcie, jak może wyglądać szkoła przyszłości i czy konieczność nauki zdalnej – paradoksalnie – przybliża nas do tworzenia nowoczesnej edukacji. Transmisja odbędzie się na https://jutrowszkole.pl/

Wszystkim nauczycielom i nauczycielkom w Dniu Edukacji Narodowej 2020 życzę dużo energii do działania. Macie bardzo ważną rolę w świecie!

Udostępnij: Inspirujesz, rozwijasz, działasz. Sto lat nauczycielom.

CodeWeek 2019 – dołącz z nami

1 października 2019

CodeWeek 2019 – dołącz z nami

Dziś oddaję głos Ewie Krupie, prezesce Fundacji Orange, która zaprasza Was do udziału w Europejskim Tygodniu Kodowania. Jak co roku, zachęcamy wszystkie szkoły, świetlice, a nawet prywatnych zapaleńców do organizowania zajęć, warsztatów, spotkań.

Bierzemy udział w CodeWeek2019

Chcemy pokazać, że kodowanie zaczyna się od dobrej zabawy, w której mogą wziąć udział nawet najmłodsi uczniowie. W szkołach, które przystąpiły do #SuperKoderów to już chleb powszedni. Uczniowie kodują m.in. na muzyce, języku polskim, angielskim czy przyrodzie. Da się? Oczywiście. Programują z nauczycielami swoich przedmiotów, bo nie jest to umiejętność zarezerwowana tylko dla informatyków. Jest właściwie dobra dla wszystkich.

Każdy człowiek powinien uczyć się pro­gramować, ponieważ w ten sposób uczy się myśleć

– to myśl Steve’a Jobsa, która doskonale ilustruje naszą fascynację nauką kodowania. Nie chodzi przecież o samo stworzenie ciągu nieczytelnych znaków na ekranie. Programowanie to bardzo twórcza umiejętność., która wymaga analizy problemu, znalezienia odpowiedniego rozwiązania i wdrożenia go. Pozwala na podążania ścieżką, którą sami sobie wytyczymy. Liczy się efekt. Dlatego często uczniowie, którzy słabiej radzą sobie w szkole pokazują zupełnie inne oblicze na zajęciach #SuperKoderów. Mogą sami zdecydować o tym, jak wykonają zadanie. I okazuje się, że świetnie sobie radzą. Tu nie ma klucza poprawnych odpowiedzi: testem jest sprawdzenie czy stworzony kod działa zgodnie z założeniami.

Sześciu na dziesięciu uczniów dzisiejszych pierwszych klas będzie w przyszłości pracować w zawodach, które jeszcze nie istnieją. To tylko przewidywania, ale mają silne podstawy. Pomyślcie, czy w 2007 (czyli wtedy, gdy do szkoły poszli tegoroczni maturzyści) częste były marzenia, by zostać operatorem drona, social media managerem czy testerem aplikacji? Za chwilę takimi zawodami może stać się twórca mechanizmów sztucznej inteligencji, albo… no właśnie, macie jakieś pomysły?

Zaproszenie do udzialu w Europejskim Tygodniu Kodowania

CodeWeek2019 – zapraszamy!

Jak mogę dołączyć do Europejskiego Tygodnia Kodowania?

Jeśli podzielasz nasz zapał do nauki kodowania, Twojej inicjatywy nie może zabraknąć w czasie jesiennego święta młodych programistów. Zorganizuj dowolną inicjatywę, która promuje kodowanie: lekcję, warsztaty, spotkanie przy herbacie. Jeśli prowadzisz lekcje, właściwie nie musisz robić nic więcej poza zgłoszeniem jej na stronie https://codeweek.eu/events. Więcej informacji znajdziesz na stronie Fundacji Orange.

Gorąco zachęcamy!

Organizatorem Europejskiego Tygodnia Kodowania w Polsce jest Ministerstwo Cyfyzacji.

#SuperKoderzy - uczennica w czasie zajęć

#SuperKoderzy to świetna przygoda z programowaniem. Nie tylko na informatyce!

 

 

 

Udostępnij: CodeWeek 2019 – dołącz z nami

Odpowiedzialny biznes

Hackathon+ w słusznej sprawie. Weź udział

20 listopada 2018

Hackathon+ w słusznej sprawie. Weź udział

Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju organizuje w grudniu Hackathon+ czyli maraton programowania. Jego celem jest stworzenie dostępnych prototypów aplikacji i serwisów internetowych ułatwiających życie osób, które mają trudności w poruszaniu się i percepcji.

Organizatorem wydarzenia jest Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju. Partnerami konkursu są Orange Polska, Nokia, Microsoft i Google. 

Hachathon+ już 8-9 grudnia br.

Hackathon+ odbędzie się w dniach 8-9 grudnia 2018 r. Skierowany jest do programistów i innych osób zajmujących się rozwojem oprogramowania, na przykład projektantów grafiki, twórców interfejsów. Start zaplanowany jest w sobotę 8 grudnia o godzinie 14:00. Hackathon, zgodnie z zasadami potrwa 24 godziny i zakończy w niedzielę 9 grudnia o 14:00. Wydarzenie odbędzie się na stadionie PGE Narodowy w Warszawie.

Dla programistów, grafików, projektantów

Jeśli programujecie lub zajmujecie się rozwojem oprogramowania, np. projektowanie grafiki czy tworzeniem interfejsu, to wydarzenie jest właśnie dla was. Organizatorzy liczą na udział ekspertów zainteresowanych architekturą, transportem, edukacją, służbą zdrowia, cyfryzacją i rozwojem usług. Jeśli spełniacie to kryteria, to wystarczy stworzyć zespól, składający się z 4 do 7 osób i zgłosić swój udział.

Główna nagroda to 20 000 PLN

Najlepsze zespoły otrzymają nagrody finansowe.

  • 1. miejsce: 20 000 PLN
  • 2. miejsce 12 000 PLN
  • 3. miejsce 8 000 PLN

Zgłoszenia są przyjmowanie przez stronę https://hackathon.miir.gov.pl/

Uwaga, rejestracja kończy się w piątek, 30 listopada br.

Regulamin https://hackathon.miir.gov.pl/strony/o-hackathonie/regulamin/

Udostępnij: Hackathon+ w słusznej sprawie. Weź udział

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej