Zielony Operator

Jak łączyć naukę programowania z ekologią

14 maja 2021

Jak łączyć naukę programowania z ekologią

Czy można połączyć edukację ekologiczną z nauką programowania? Okazuje się, że tak. Rozwijanie cyfrowych umiejętności u dzieci jest tak samo ważne jak kształtowanie postaw ekologicznych. Aby lepiej rozumiały problemy środowiskowe, które w przyszłości, w ich dorosłym życiu, będą narastać. Elementy edukacji przyrodniczej są obecne w inicjatywach Fundacji Orange.

Niezbędna edukacja

Czy edukacja ekologiczna dzieci jest konieczna? Zdecydowanie tak. Chodzi o to, aby wyrosły na odpowiedzialnych i świadomych ludzi. Lepiej potrafiły odnaleźć się we współczesnych realiach, rozumiały globalne problemy, rolę człowieka w przyrodzie i swoje miejsce w tym złożonym mechanizmie.

Póki co stan wiedzy dorosłych Polaków na temat środowiska nie jest dobry. Zgodnie z ostatnim badaniem „Green Generation” Polacy nie wiedzą, ile gatunków zwierząt jest już zagrożonych wyginięciem? Jaki procent wody jest zdatny do picia? Ile plastiku jest poddawanego recyklingowi oraz ile emitujemy CO2? W tym kontekście pomysł wprowadzenia edukacji ekologicznej do szkół wydaje się być dobrym rozwiązaniem. Podstawowa wiedza o środowisku naturalnym jest w stanie spowodować́ zmiany w zachowaniu oraz gotowość́ na przyjęcie nowych reguł, aby chronić planetę.

#SuperKoderzy i eko-warsztaty

Fundacja Orange od lat przygotowuje młodych ludzi na wyzwania jutra, pomagając im używać technologii w sposób odpowiedzialny i wartościowy. Uczy podstaw programowania, druku 3d, wspiera w kształtowaniu zdrowych nawyków cyfrowych. Te tematy udaje się jej połączyć z budowaniem świadomości ekologicznej wśród dzieci.

Fundacja wplata wątki ekologiczne w swoją cyfrową edukację. Na zajęciach szkolnych w programie #SuperKoderzy oraz w Pracowniach Orange – świetlicach, które pomagamy prowadzić w małych miastach i wsiach, dzieci uczą się programowania, a przy okazji kształtują swoje nawyki ekologiczne. Uczą się np. jak oszczędzać światło czy segregować opady, a także programują inteligentne miasta przyszłości i projektują quiz przyrodniczy. Nowe kompetencje zyskują także nauczyciele i liderzy świetlic, a placówki grant na zakup sprzętów np. zestawów robotów. Do tej pory 30 szkół i 19 Pracowni Orange przeprowadziło lekcje online w oparciu o przygotowane scenariusze.

Kolejnych 50 szkół i Pracowni bierze też udział w eko-warsztatach. Dzieci uczą się programowania w scratchu, obsługi narzędzi graficznych np. tworząc quiz lub przygotowują tematyczne plakaty w programie canva. W ten sposób rozwijają kompetencje cyfrowe, ale przy okazji poznają tematykę śladu węglowego, bioróżnorodności i ochrony ekosystemów, a także zmian klimatu. Scenariusze tych zajęć zostały przygotowane przez Fundację Orange we współpracy z Fundacją Girls Code Fun i są dostosowane dla różnych grup wiekowych.

Nowe przedmioty z odpadów

Wiele inicjatyw w nurcie less waste toczy się także w FabLab powered by Orange w Warszawie.

Cykl zajęć o upcyklingu, podczas których młodzież uczy się, na czym polega idea wymyślania i tworzenia nowych przedmiotów z odpadów. Upcykling, podobnie jak recykling, jest formą przetwarzania wtórnego. W jego wyniku powstają produkty o wyższej wartości niż surowce do niego użyte.  Na warsztatach uczestnicy dowiadują się, czym jest eko-design czy styl zero waste. Wykorzystując to, co aktualnie jest w domu (karton, butelki, materiały) i już nie jest przydatne, projektują i tworzą nowe przedmioty – domek dla zwierząt z kartonu, pokrowce na przybory szkolne, maski afrykańskie. Dzięki temu powstały piękne, ale i co najważniejsze użyteczne rzeczy. Z chwilą powrotu do zajęć stacjonarnych w FabLabie czeka mnóstwo surowca gotowego do dalszych twórczych prac.

narzędziaeko-produkty

Udostępnij: Jak łączyć naukę programowania z ekologią

Odpowiedzialny biznes

Inspirujesz, rozwijasz, działasz. Sto lat nauczycielom.

14 października 2020

Inspirujesz, rozwijasz, działasz. Sto lat nauczycielom.

Pamiętacie, jak w Dniu Nauczyciela chodziło się do szkoły z kwiatami i bombonierkami? Dziś ten dzień pewnie wygląda inaczej. Ale myślę sobie, że rola nauczycieli w życiu dzieciaków i w ogóle w kształtowaniu przyszłości jest ogromnie ważna. Z tych i z wielu innych powodów: drodzy nauczyciele i nauczycielki, trzymajcie się zdrowo i szczęśliwie!

Dziś dzieci i młodzież uczą się inaczej niż my kiedyś. W czasach, w których „wszystko można zgooglać”, a wiedza i informacje są na wyciągnięcie ręki (a właściwie jednego kliknięcia), zmienia się też rola nauczyciela. Dziś dzieciaki mniej potrzebują „przekazicieli” wiedzy. Bardziej – partnera do rozmowy o tym, co wyczytały/obejrzały w sieci i weryfikacji tego, pomocy w łączeniu faktów z różnych dziedzin, wsparcia w projektach grupowych, które uczą współpracy. Jak myślicie?

Wspomnień czar

Pamiętacie takie lekcje, na których byliście obecni? To znaczy… obecni mentalnie, zaciekawieni? Gdzie 45 min mijało jak 5? Takie, które zachęciły do poszukiwania odpowiedzi albo które faktycznie do czegoś Wam się w życiu przydały? Czy macie we wspomnieniach nauczycieli, którzy coś dla Was znaczyli? Może zmienili Wasze myślenie, pomogli odkryć coś ważnego, zaszczepili w Was pasje? Takich, którym coś zawdzięczacie?

Podzielcie się tymi historiami w komentarzach. Tak tak, wiem, na pewno byli i ci straszni, niesprawiedliwi, tłamszący, niemili. Ale hej… żyjemy ostatnio w dosyć smutnych czasach, powspominajmy może coś fajnego? 🙂

Świetni pedagodzy są wśród nas!

Wiele inicjatyw Fundacji Orange toczy się w szkołach, a na co dzień współpracujemy z setkami nauczycieli i nauczycielek. To oni realizują z dziećmi cykl zajęć MegaMisji, które rozwijają zdrowe cyfrowe nawyki i uczą zasad bezpieczeństwa w internecie. To oni prowadzą lekcje w #SuperKoderach z podstaw programowania i robotyki. I to nie tylko na informatyce, ale też na polskim, na historii, przyrodzie czy muzyce.

Czy są geekami, cyfrowymi omnibusami? Niekoniecznie. Im się po prostu chce! Chce im się działać, robić coś inaczej, szukać ciekawych projektów, interesować się tematami, które są ważne dla ich uczniów i rozumieją już, że ich świat to świat cyfrowy.

Wielu zaangażowanych, zmotywowanych nauczycieli i nauczycielek możecie posłuchać już jutro na konferencji „Jutro w szkole. Szkoła jutra”, o której pisałam w poniedziałek. Jeszcze raz serdecznie Was zapraszam. Zobaczcie, jak może wyglądać szkoła przyszłości i czy konieczność nauki zdalnej – paradoksalnie – przybliża nas do tworzenia nowoczesnej edukacji. Transmisja odbędzie się na https://jutrowszkole.pl/

Wszystkim nauczycielom i nauczycielkom w Dniu Edukacji Narodowej 2020 życzę dużo energii do działania. Macie bardzo ważną rolę w świecie!

Udostępnij: Inspirujesz, rozwijasz, działasz. Sto lat nauczycielom.

CodeWeek 2019 – dołącz z nami

1 października 2019

CodeWeek 2019 – dołącz z nami

Dziś oddaję głos Ewie Krupie, prezesce Fundacji Orange, która zaprasza Was do udziału w Europejskim Tygodniu Kodowania. Jak co roku, zachęcamy wszystkie szkoły, świetlice, a nawet prywatnych zapaleńców do organizowania zajęć, warsztatów, spotkań.

Bierzemy udział w CodeWeek2019

Chcemy pokazać, że kodowanie zaczyna się od dobrej zabawy, w której mogą wziąć udział nawet najmłodsi uczniowie. W szkołach, które przystąpiły do #SuperKoderów to już chleb powszedni. Uczniowie kodują m.in. na muzyce, języku polskim, angielskim czy przyrodzie. Da się? Oczywiście. Programują z nauczycielami swoich przedmiotów, bo nie jest to umiejętność zarezerwowana tylko dla informatyków. Jest właściwie dobra dla wszystkich.

Każdy człowiek powinien uczyć się pro­gramować, ponieważ w ten sposób uczy się myśleć

– to myśl Steve’a Jobsa, która doskonale ilustruje naszą fascynację nauką kodowania. Nie chodzi przecież o samo stworzenie ciągu nieczytelnych znaków na ekranie. Programowanie to bardzo twórcza umiejętność., która wymaga analizy problemu, znalezienia odpowiedniego rozwiązania i wdrożenia go. Pozwala na podążania ścieżką, którą sami sobie wytyczymy. Liczy się efekt. Dlatego często uczniowie, którzy słabiej radzą sobie w szkole pokazują zupełnie inne oblicze na zajęciach #SuperKoderów. Mogą sami zdecydować o tym, jak wykonają zadanie. I okazuje się, że świetnie sobie radzą. Tu nie ma klucza poprawnych odpowiedzi: testem jest sprawdzenie czy stworzony kod działa zgodnie z założeniami.

Sześciu na dziesięciu uczniów dzisiejszych pierwszych klas będzie w przyszłości pracować w zawodach, które jeszcze nie istnieją. To tylko przewidywania, ale mają silne podstawy. Pomyślcie, czy w 2007 (czyli wtedy, gdy do szkoły poszli tegoroczni maturzyści) częste były marzenia, by zostać operatorem drona, social media managerem czy testerem aplikacji? Za chwilę takimi zawodami może stać się twórca mechanizmów sztucznej inteligencji, albo… no właśnie, macie jakieś pomysły?

Zaproszenie do udzialu w Europejskim Tygodniu Kodowania

CodeWeek2019 – zapraszamy!

Jak mogę dołączyć do Europejskiego Tygodnia Kodowania?

Jeśli podzielasz nasz zapał do nauki kodowania, Twojej inicjatywy nie może zabraknąć w czasie jesiennego święta młodych programistów. Zorganizuj dowolną inicjatywę, która promuje kodowanie: lekcję, warsztaty, spotkanie przy herbacie. Jeśli prowadzisz lekcje, właściwie nie musisz robić nic więcej poza zgłoszeniem jej na stronie https://codeweek.eu/events. Więcej informacji znajdziesz na stronie Fundacji Orange.

Gorąco zachęcamy!

Organizatorem Europejskiego Tygodnia Kodowania w Polsce jest Ministerstwo Cyfyzacji.

#SuperKoderzy - uczennica w czasie zajęć

#SuperKoderzy to świetna przygoda z programowaniem. Nie tylko na informatyce!

 

 

 

Udostępnij: CodeWeek 2019 – dołącz z nami

Odpowiedzialny biznes

Hackathon+ w słusznej sprawie. Weź udział

20 listopada 2018

Hackathon+ w słusznej sprawie. Weź udział

Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju organizuje w grudniu Hackathon+ czyli maraton programowania. Jego celem jest stworzenie dostępnych prototypów aplikacji i serwisów internetowych ułatwiających życie osób, które mają trudności w poruszaniu się i percepcji.

Organizatorem wydarzenia jest Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju. Partnerami konkursu są Orange Polska, Nokia, Microsoft i Google. 

Hachathon+ już 8-9 grudnia br.

Hackathon+ odbędzie się w dniach 8-9 grudnia 2018 r. Skierowany jest do programistów i innych osób zajmujących się rozwojem oprogramowania, na przykład projektantów grafiki, twórców interfejsów. Start zaplanowany jest w sobotę 8 grudnia o godzinie 14:00. Hackathon, zgodnie z zasadami potrwa 24 godziny i zakończy w niedzielę 9 grudnia o 14:00. Wydarzenie odbędzie się na stadionie PGE Narodowy w Warszawie.

Dla programistów, grafików, projektantów

Jeśli programujecie lub zajmujecie się rozwojem oprogramowania, np. projektowanie grafiki czy tworzeniem interfejsu, to wydarzenie jest właśnie dla was. Organizatorzy liczą na udział ekspertów zainteresowanych architekturą, transportem, edukacją, służbą zdrowia, cyfryzacją i rozwojem usług. Jeśli spełniacie to kryteria, to wystarczy stworzyć zespól, składający się z 4 do 7 osób i zgłosić swój udział.

Główna nagroda to 20 000 PLN

Najlepsze zespoły otrzymają nagrody finansowe.

  • 1. miejsce: 20 000 PLN
  • 2. miejsce 12 000 PLN
  • 3. miejsce 8 000 PLN

Zgłoszenia są przyjmowanie przez stronę https://hackathon.miir.gov.pl/

Uwaga, rejestracja kończy się w piątek, 30 listopada br.

Regulamin https://hackathon.miir.gov.pl/strony/o-hackathonie/regulamin/

Udostępnij: Hackathon+ w słusznej sprawie. Weź udział

Odpowiedzialny biznes

Chce do nas dołączyć 1831 szkół!

25 maja 2018

Chce do nas dołączyć 1831 szkół!

27 kwietnia zakończyliśmy przyjmowanie zgłoszeń na nowy rok szkolny (18/19) do MegaMisji (program dedykowany klasom 1-3) oraz #SuperKoderów (program dedykowany klasom 4-6). Listę zakwalifikowanych odpowiednio 200 oraz 170 placówek podamy w poniedziałek, 28 maja. Już teraz wiemy, że zainteresowanie naszymi programami jest GIGANTYCZNE.

O dołączenie do MegaMisji od września biło się 906 szkół (wnioski zamknięte lub nie w pełni zamknięte). Tylko 200 z nich trafi na pokład naszego flagowego programu dla najmłodszych uczniów szkół podstawowych.

Równie zacięta rywalizacja miała miejsce w przypadku #SuperKoderów. Tutaj, o 170 miejsc, ścigało się 925 placówek, które w pełni lub częściowo wypełniły formularz zgłoszeniowy.

Przypomnijmy: program MegaMisja został stworzony z myślą o uczniach klas 1-3. Daje solidną bazę cyfrowej edukacji. W trakcie zajęć dzieci uczą się, jakie treści można publikować w internecie, jak chronić swoją prywatność, jak unikać niebezpieczeństw w sieci, jak znaleźć wiarygodne informacje, tworzyć i edytować proste grafiki, dźwięki i filmy. Mechanizm MegaMisji zakłada zarówno zajęcia z wykorzystaniem tabletów jak i pracę grupową, np. wspólne tworzenie plakatów. Opiera się na współpracy między dziećmi i twórczej dyskusji w trakcie zajęć, która przyspiesza nabywanie cyfrowych kompetencji. W dotychczasowych edycjach MegaMisji udział wzięło 600 szkół z całej Polski.

#SuperKoderzy są przeznaczeni dla starszych uczniów, z klas 4-6, a jego konwencja ma być atrakcyjna dla dzieciaków, które poznały już cyfrowy elementarz. Uczniowie biorący udział w tym programie uczą się programować podczas klasycznych przedmiotów szkolnych. Szkopuł polega na tym, że dzięki nam nowe technologie wkomponowują się w zajęcia muzyki, angielskiego, polskiego, i nie tylko. Podczas rekrutacji każda z chętnych szkół deklaruje jaką ścieżkę chce realizować. W tym roku najpopularniejsi okazali się majsterkowicze (realizowani w ramach informatyki, techniki lub matematyki)  i robomatematycy.

W zeszłym roku wszystkich zgłoszeń do obu programów (otwartych i zamkniętych) było 834, czyli ponad dwa razy mniej niż obecnie.

Udostępnij: Chce do nas dołączyć 1831 szkół!

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej