Prawa dziecka przysługują najmłodszym bez względu na płeć, pochodzenie, rasę czy wyznanie. Powinniśmy zadbać o ich poszanowanie również w środowisku cyfrowym, które jest dziś ważną częścią świata dzieci i młodzieży. O tym, jak to robić, rozmawialiśmy na debacie pt. „Dziecko. Prawa. Podmiotowość”. A już od września ruszymy z programem edukacyjnym dla przedszkoli, aby przygotować najmłodszych do życia w społeczeństwie informacyjnym.
Żyjemy w środowisku cyfrowym. Granice między światem online i offline już dawno przestały istnieć. Nie ulega wątpliwości, że innowacyjne rozwiązania dzisiejszych czasów dają nam szereg możliwości i życiowych szans. Jednak równocześnie niosą wiele zagrożeń, których doświadczają lub mogą doświadczać najmłodsi…
Dzieci i młodzież w sieci
Dezinformacja, stres informacyjny, działanie botów i wiele innych…To przykłady niebezpieczeństw, które czyhają na dzieci i młodzież w sieci. Za takimi działaniami idzie także szereg niewłaściwie nawiązywanych relacji w środowisku internetowym – przemoc rówieśnicza (cyberbullying), mowa nienawiści, manipulacja, patostreaming i inne.
Jesteśmy przekonani, że nie da się wspierać najmłodszych w tych trudnych wyzwaniach bez bardzo poważanego potraktowania podmiotowości i praw dziecka – w każdym miejscu i w każdym środowisku. Z praw dziecka wynikają także powinności i obowiązki dla dorosłych – państwa i jego instytucji, organizacji, przedsiębiorstw, rodzin i wszystkich nas, społeczeństwa.
Zadaniem dorosłych jest zapewnienie najmłodszym bezpieczeństwa polegającego choćby na ograniczeniu treści, które nie są dostosowane do wieku oraz wyposażenie w wiedzę i odpowiednie kompetencje, które umożliwią im bycie świadomymi członkami społeczeństwa informacyjnego – mówi Małgorzata Kowalewska, liderka programowa Fundacji Orange.
Edukacja w imię ochrony praw dziecka
Jakie są w tym przypadku najważniejsze obowiązki i powinności dorosłych wobec dzieci - biorąc pod uwagę rozwój technologii, wpływ mediów cyfrowych na młodych oraz ogółem wszystkie szanse i zagrożenia?
Dyskutowaliśmy o tym 28 lutego, podczas debaty eksperckiej „Dziecko. Prawa. Podmiotowość”. Naszymi gośćmi byli: dr Marek Michalak - były Rzecznik Praw Dziecka, założyciel Instytut Praw Dziecka im. Janusza Korczaka, dr Grzegorz Stunża - Prezes Polskiego Towarzystwa Edukacji Medialnej, Marta Skierkowska – psycholożka, członkini Zarządu Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę oraz Magdalena Bigaj - Prezeska Instytut Cyfrowego Obywatelstwa.
Wynieśliśmy z debaty wiele ciekawych wniosków. Spotkanie podsumował m.in. dr Marek Michalak:
„Godność nie jest prawem, jest wartością ponad prawną, trzeba ją stawiać wyżej niż same prawa. Konwencja o prawach dziecka to obowiązek nas dorosłych wobec dzieci. Jeśli mamy upominać się o prawa dziecka, zacznijmy od edukacji”.
Eksperci, biorący udział w debacie, stworzyli także katalog postulatów, który podsumowuje wszystkie ważne wnioski z tego spotkania. Chętnie przedstawię więc największe wyzwania i rekomendacje w zakresie podmiotowości i praw dziecka:
- Włączenie dzieci do cyfrowej rzeczywistości. Siła partycypacji polega na kompetencjach dzieci w podejmowaniu decyzji i wyborach.
- Obowiązkowe standardy ochrony dzieci, ich bezpieczeństwa i dobrostanu.
- Regulaminy serwisów społecznościowych pisane językiem prostym i zrozumiałym dla dzieci.
- Objęcie edukacją tych, którzy mają wpływ na wychowanie dzieci, czyli dorosłych.
- Edukacja dziecka oparta na partnerskiej relacji, zrozumieniu i podmiotowości.
- Edukacja rodziców - kompetencje wychowawcze są kluczowe.
Kluczowa rola edukacji...dla przedszkoli
Bardzo zależy nam na tym, aby nawet najmłodsze dzieci były świadome tego, co przynosi cyfrowy świat. Dlatego od września ruszymy z programem MegaMisja dla Przedszkoli, aby przygotować najmłodszych do życia w społeczeństwie informacyjnym w sposób bardziej świadomy i uważny. Aby potrafili zadawać sobie ważne pytania i świadomie podchodzić do tego, co w sieci, a także znać umiar w korzystaniu z technologii.
Mamy nadzieję, że nasz program wesprze nie tylko dzieci, ale także nauczycieli wychowania przedszkolnego i rodziców. Otrzymają oni informacje, jak wprowadzić domowe zasady ekranowe. Natomiast scenariusze zajęć pozwolą nauczycielkom i nauczycielom porozmawiać z dziećmi na lekcjach, m.in. na temat zasad bezpieczeństwa, ochrony prywatności, zdrowia, dbania o równowagę w codziennych aktywnościach, a także chociażby weryfikowania informacji.
Partnerami projektu są Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę i Polskie Towarzystwo Edukacji Medialnej.
Pamiętajmy, że edukacja ma kluczową rolę w ochronie praw dziecka!
Komentarze
Jest moc
OdpowiedzPanie Ewo czy prawidłowy mail do Pani to imie.nazwiskoATdomena.com (imie i nazwisko takie jak w tytule artykułu?) Sprawdzam po prostu czy otrzymała Pani maila ode mnie 🙂
Odpowiedz