Pamiętacie nasz konkurs „Inteligentne Przejście”? O nagrody – nowoczesne i bezpieczne przejścia dla pieszych – walczyło blisko 40 miast, angażując setki tysięcy mieszkańców. To ich głosy zdecydowały o tym, gdzie powstaną smart przejścia.
Pierwsze aktywne przejście zamontowaliśmy w Świdwinie przy ulicy Drawskiej, w pobliżu centrum handlowego. Świdwin okazał się najlepszy w kategorii do 20 tys. mieszkańców. Zdobyła 6687 punktów, walcząc do ostatnich chwil między innymi z Karlinem i Brusami.
Potem przyszedł czas na montaż w Rybniku, przy ulicy Górnośląskiej, tuż przy szkole. Rybnik wygrał w kategorii miast powyżej 100 tys. mieszkańców, zdobywając 18 740 punktów. Wyprzedził Bytom i Kielce. Trzecie inteligentne przejście zamontujemy na początku 2024 roku w Iławie.
Jak działa inteligentne przejście
Czujniki ruchu w przejściu smart wykrywają pieszego już z odległości kilkunastu metrów i natychmiast aktywują świetlną i dźwiękową sygnalizację ostrzegawczą. Specjalny system doświetlania sprawia, że przechodzący są lepiej widoczni dla kierowców. Z kolei sygnały dźwiękowe ostrzegają mniej uważnych pieszych, że zbliżają się do pasów. Całym systemem steruje się z poziomu Platformy Zarządzania Miastem od Orange. W oprawach znajdują się specjalne sterowniki z wbudowaną kartą sim. Dzięki temu lampy działają wg. zaplanowanego scenariusza, np. zgodnie z zegarem astronomicznym. Można też przyciemniać je np. w późnych godzinach nocnych, kiedy ruch praktycznie ustaje, aby zużywały mniej prądu.
Zobaczcie, jak inteligentne przejścia działają w praktyce.
Konkurs zjednoczył społeczności lokalne
Miasta postawiły na różnorodne sposoby promocji konkursu – od oficjalnych, miejskich kanałów komunikacji, po oddolne inicjatywy mieszkańców. Do głosowania zachęcali włodarze, dyrektorzy szkół i przedszkoli, lokalni aktywiści, strażacy, kluby kibiców, domy kultury, lokalni przedsiębiorcy a nawet księża. Pojawiały się wpisy w mediach społecznościowych, drukowane były plakaty, a na ulicach wolontariusze z tabletami zachęcali do głosowania i tłumaczyli zasady na przykład seniorom.
Potrójne złoto i diament, czyli jeszcze więcej nagród
Konkurs Inteligentne Przejście był elementem kampanii edukacyjnej Smart City od Orange. W jej ramach zaangażowaliśmy 70 miast, które dotychczas nie miały rozwiązań smart i wykształciliśmy ponad 50 Liderów Smart City spośród włodarzy i urzędników miejskich. Zbadaliśmy potrzeby miast i zachęciliśmy setki tysięcy mieszkańców do głosowania w konkursie, by właśnie w ich miejscowości powstało bezpieczne, Inteligentne Przejście. Inicjatywę docenili nie tylko mieszkańcy, ale także eksperci i biznes. Zaczęło się od Diamentu, czyli najwyższego odznaczenia w konkursie Liderzy ESG. Potem przyszedł czas na dwie główne nagrody PR Wings (Komunikacja B2B i Efektywność), a 8 grudnia odebraliśmy Złoty Spinacz - główną nagrodę w największym konkursie komunikacji i PR w Polsce.
Komentarze