Czy wpływ Orange na środowisko i chęć bycia bardziej „zieloną” firmą wzbudzi Wasze zainteresowanie? Czy nie zabraknie ciekawych tematów? Wreszcie, czy dam radę o skomplikowanych rzeczach pisać prostym językiem? Trzy razy TAK! To 100 artykuł z mojej serii „eko-piątki”. Dziękuję, że je czytacie i komentujecie.
Prawie 3 lata, temu z lekką tremą, zaczęłam pisać na blogu o działaniach Orange na rzecz ochrony środowiska. Koledzy i koleżanki mocno zachęcali. Blogowy „Ojciec Redaktor” - Wojtek Jabczyński przekonywał, że warto temat przybliżać na blogu. Skorzystałam. Dzielenie się z Wami informacją i wiedzą stało się dla mnie jednym z ulubionych, cotygodniowych rytuałów. W eko-piątki pokazujemy przede wszystkim, jak nam idzie realizacja celów klimatycznych. Cykl ma być też źródłem rzetelnej, sprawdzonej wiedzy oraz rozmowy z czytelnikami i czytelniczkami, dlatego cieszy każdy komentarz.
Zmieniamy się na lepsze
Najczęściej piszę dla Was o naszych sposobach redukowania emisji gazów cieplarnianych oraz optymalizacji zużycia energii, bo to najistotniejsze kwestie. Celem Orange Polska było 65% emisji mniej oraz 60% energii odnawialnej w 2025 roku i dziś już wiemy, że ten cel nie tylko osiągniemy, ale nawet przekroczymy jeszcze w tym roku. Zrobiliśmy to, dzięki długoterminowym umowom podpisanym bezpośrednio z wytwórcami energii odnawialnej. To duży sukces, na który składa się praca wielu zespołów w firmie, którą koordynuje nasz oficer klimatyczny.
Na blogu sporo uwagi poświęcam na działania, które mają znaczenie dla środowiska i opierają się o ekonomię cyrkularną. Szczególnie bliski jest mi program Re, dzięki któremu zachęcamy naszych klientów do wspólnych działań w celu wydłużania cyklu życia urządzeń. Cieszą widoczne już efekty – przychodzicie do nas coraz liczniej, aby odsprzedać lub zostawić do recyklingu w salonach niepotrzebne Wam już telefony.
Współpraca i edukacja
Produkcja i zużycie energii przez urządzenia potrzebne do korzystania z naszej sieci to istotne źródła w tzw. łańcuchu wartości (zakres 3 emisji). Dlatego blisko współpracujemy z partnerami mierzącymi i minimalizującymi swój wpływ na środowisko. Promujemy też produkty o niższym śladzie węglowym tj. odnowione telefony, akcesoria oraz inicjatywy pro-środowiskowe - Eco-Rating czy też energooszczędne i zmniejszające indywidualny ślad węglowy nawyki. To wszystko przekłada się na redukcje emisji, mniejsze zużycie zasobów i lepszą efektywność. O tym wszystkim również piszę na blogu.
Działania Orange dotyczące redukcji emisji staram się uzupełniać rzetelną komunikacją i edukacją. Wspomnę tylko o naszych współpracach, dzięki którym oferujemy dostęp do rzetelnej, bieżącej wiedzy o zmianach klimatu i narzędziu do liczenia śladu węglowego.
Ale tak najbardziej to lubię pisać o inicjatywach, które są uzupełnieniem naszego podejścia #OrangeGoesGreen. Dają naprawdę sporo satysfakcji. Mam na myśli: dbanie o naszych mniejszych przyjaciół - pszczoły, nietoperze i bociany, tworzenie zielonych miejsc, dawanie drugiego życia budynkom, sadzenie lasów czy elektryfikacja floty samochodowej, dzięki czemu redukujemy emisje z transportu. Z wielką radością piszę też o docenianiu naszych starań i otrzymywanych nagrodach.
Co dalej w planach
Dzięki szybszej realizacji głównego celu klimatycznego teraz będziemy skupiać się na działaniach redukujących emisje dwutlenku węgla w całym łańcuchu wartości (dostawcy, klienci, pracownicy). To duże wyzwanie, ale znamy nasze priorytety i mamy plan, który doprowadzi nas to tego celu klimatycznego na 2030 rok. Chcemy też mieć emisje niższe o 45% dla wszystkich zakresów w porównaniu do roku 2020. O postępach oczywiście będę o informować na blogu.
Na koniec jeszcze raz dziękuję, że czytacie moje teksty i je komentujecie. Dziś chwilę poświętuję mój 100 artykuł, ale już w kolejny piątek podsumuję Zielony Tydzień z Orange Polska, który właśnie trwa w najlepsze.