Odpowiedzialny biznes

Uwielbiam być wolontariuszką

Wojtek Jabczyński Wojtek Jabczyński
11 lipca 2022
Uwielbiam być wolontariuszką

Na Jasełka w domach dziecka pisze scenariusze wierszem. Organizuje pomoc psychologiczną i jest „ciocią”, której można opowiedzieć o pierwszej miłości. Od 10 lat wspiera potrzebujących a wkrótce dołączy do fundacji, założonej przez jej koleżanki wolontariuszki. - Dojrzałam, aby to zrobić - przekonuje.

Marta Sas-Witko zajmuje się klientami biznesowymi w Jeleniej Górze. Kiedy łączymy się przez Skype widzę uśmiechniętą, pełną entuzjazmu dziewczynę. - Dlaczego pomagam? Może to wynika z otaczającej nas rzeczywistości - zastanawia się i szybko dodaje. - Daje mi energię do życia. Pozytywną energię.

Aniołki i diabełki

Pomagać zaczęła dekadę temu. - Nie pracowałam jeszcze w Orange. Koleżanka przekonała mnie, aby zaangażować się w akcję „Moje marzenie”. Chodziło o spełnianie mikołajkowych marzeń wychowanków domów dziecka - wspomina. Kilka lat później trafiła do naszej firmy i od razu wsiąkła w wolontariat. - Spotkałam dużo pomagających osób i dołączyłam się.

Marta jest urodzoną humanistką. Któregoś roku rzuciła pomysł: „Niech role się odwrócą. Napiszę Jasełka i zróbmy własne przedstawienie dla dzieci z domów dziecka”. Pomysł chwycił. Wykorzystali grant od Fundacji Orange.

Stworzyła scenariusz, koledzy i koleżanki wybrali sobie role. Uszyli kostiumy. Próby trwały 6 tygodni. - Dzieci były przeszczęśliwe, a my wykończeni - śmieje się. - Inspiracje do pisania brałam z życia i obserwacji moich współpracowników. Wśród nich są aniołki i diabełki.

Przez lata napisała kilka scenariuszy Jasełek i uczestniczyła w dziesiątkach różnych akcji. - Uwielbiam być wolontariuszką i pomagać - mówi. Niesieniem pomocy „zaraziła” także córki. - Jestem dumna, że są wrażliwe i chcą działać.       

Wyjątkowe miasto        

W Jeleniej Górze i okolicy mieszka dużo naszych wolontariuszek i wolontariuszy. Z zespołu Marty zaangażowana jest połowa pracowników. Od wielu lat skupiają się na pomocy dla domów dziecka.

- Placówki są już dobrze wyposażone. Bardziej potrzebna jest pomoc psychologiczna i nauka życia. Chodzi o to, żeby z młodymi ludźmi pobawić się, pograć w piłkę i słuchać. Jestem dla nich „ciocią”, z którą można o wszystkim pogadać. Z jedną z dziewczyn rozmawiałam o jej pierwszej, młodzieńczej miłości - wspomina. - To nie jest łatwe i dla wszystkich. Trzeba umieć „odkleić” się od własnej rzeczywistości.

Widząc potrzeby, zaangażowała się w przygotowanie wsparcia psychologicznego dla wychowawców pracujących w domach dziecka. Przekonała specjalistki - psycholożkę i pedagożkę, aby zaangażowały się w przygotowanie szkoleń. - Pomogliśmy już dwóm placówkom i chcemy to kontynuować. Wkrótce dołączy do fundacji, skupiającej się na wsparciu psychologicznym, którą właśnie powstała. Będę wspierać jej działania - zapowiada.

Animatorka dla uchodźców

Na Dolny Śląsk przyjechały tysiące uchodźców z Ukrainy, którym trzeba pomóc. Kiedy usłyszała, że Fundacja Orange przygotowała duże granty na pomoc dla naszych gości, szybko miała pomysł i znalazła organizację, której warto pomóc.

- Jak to w wolontariacie, zadziałał łańcuszek dobrych ludzi - przekonuje. - Kilka miesięcy temu pomagałam w organizowaniu pomocy dla 180 dzieci z ukraińskich sierocińców. Kontakty zostały, wystarczyło zadzwonić.

Wrocławski „Klaster COP” wspiera imigrantów w przemyślany sposób. Przygotowuje ich do pracy w Polsce i uczy, jak ją znaleźć. Prowadzi doradztwo prawne. Organizuje  też naukę języka polskiego i zajęcia dla dzieci. Marta będzie jedną z ich animatorek. - Wykorzystam moje doświadczenia w pomaganiu dzieciom. Zapowiadają się ciekawe wakacje - kończy.

***

Spotkanie z Martą Sas-Witko jest kolejnym z cyklu, w którym przybliżamy wolontariuszki i wolontariuszy Orange Polska, zaangażowanych w pomoc naszym przyjaciołom z Ukrainy. Tutaj znajdziecie ich sylwetki: Ani Grodeckiej, Renaty Niezabitowskiej - Gerard, Janusza Osiadły, Kasi Barys, Cezariusza Banaszka, Grzegorza Wejkucia, Piotra Karni i Michała Ślempa.

Prawie 1 000 pracowników Orange Polska wspiera ponad 130 różnych inicjatyw m.in. dzięki grantom ufundowanym przez Fundację Orange. Aktualnie Fundacja Orange przyznała kolejnych 12 grantów w wysokości od 20 tys. do 50 tys. zł na długofalową współpracę wolontariuszy i organizacji pozarządowych. Chodzi o wsparcie inicjatyw na rzecz integracji społecznej wokół kryzysu humanitarnego.


Oferta

Samsung Galaxy A13 tańszy w niedzielę

Ewa Wróbel Ewa Wróbel
09 lipca 2022
Samsung Galaxy A13 tańszy w niedzielę

Dla klientów oferty bez abonamentu mam dobrą informację na weekend. Naprawdę warto śledzić naszą stronę w niedzielę. Obniżymy cenę smartfona Samsung Galaxy A13 4/64 GB aż o 200 zł. Jak zawsze, forma płatności jest dowolna. Można zapłacić jednorazowo lub w 20 ratach 0%.

Liczba urządzeń będzie ograniczona. Kto pierwszy, ten lepszy :)

Samsung Galaxy A13 ma spory wyświetlacz, co zapewnia duży komfort podczas pracy i rozrywki. Główny obiekty w telefonie posiada aż 50 Mpix, a pozostałe zapewniają m.in. szeroki kąt widzenia i precyzyjne makro do zdjęć z bliska. Wydajna bateria o pojemności 5000 mAh pozwoli Ci korzystać ze smartfona przez wiele godzin bez ładowania. Dodatkowy atut to funkcja Fast Charging, dzięki której naładujesz telefon znacznie szybciej niż dotychczas.


Zielony Operator

Biznes na rzecz edukacji klimatycznej

Hanna Jaworska-Orthwein Hanna Jaworska-Orthwein
08 lipca 2022
Biznes na rzecz edukacji klimatycznej

Firmy działające w Polsce, w tym Orange Polska, apelują o lepszą edukację klimatyczną. W trosce o przyszłość - naszą i kolejnych pokoleń przedstawiciele firm podpisali się pod listem otwartym, ogłoszonym podczas premiery raportu „EDUKACJA KLIMATYCZNA W POLSCE 2022 – rekomendacje Okrągłego Stołu”.

Druga edycja raportu  - publikacja z inicjatywy UN Global Compact Network Poland - jest już  nie tylko diagnozą stanu edukacji klimatycznej w Polsce i wskazaniem koniecznych kierunków zmian, ale prezentuje konkretne rozwiązania, rekomendacje i propozycje działań. Publikacja jest wynikiem prac "Okrągłego Stołu dla Edukacji Klimatycznej" działającego w latach 2021-2022 i podsumowuje propozycje kilkunastu inicjatyw eksperckich, skoncentrowanych na zmianach klimatu i przyszłości nas wszystkich.

Edukacja w szkołach to podstawa

Nauczanie oparte na aktualnej, powszechnej i rzetelnej wiedzy naukowej buduje świadome i odpowiedzialne postawy społeczne. Od najmłodszych lat podejmujemy decyzje samodzielnie, albo uczestniczymy w ich podejmowaniu. Od poziomu naszej świadomości w sprawach klimatycznych zależy zatem to, jak będzie wyglądał świat jutro czy pojutrze.  Aby nasze decyzje były racjonalne, niezbędne są wiedza i wrażliwość na zagrożenia płynące ze zmiany klimatu – a temu służy edukacja. Bez niej działania podejmowane na rzecz ochrony klimatu mogą być uznane jako niezrozumiałe lub niepotrzebne.

Edukacja klimatyczna jest jedną z kompetencji przyszłości, stanowiąc już dziś ważny element kompetencji społecznych. Według ekspertów powinna być więc włączona do podstawy programowej w szkołach, rozszerzając zakres istniejących ścieżek przedmiotowych i pomagając rozwinąć kompetencje z zakresu krytycznego myślenia, prawidłowej weryfikacji danych naukowych i ich interpretacji. Za włączeniem kwestii ochrony klimatu do programów szkolnych opowiada się  również młodzież w Polsce, co pokazało niedawne badanie świadomości młodzieży i młodych dorosłych.

Badanie świadomości młodzieży i młodych dorosłych w Polsce

Co młodzież mówi o zmianach klimatu 

Biznes wspiera i edukuje  

Biznes powinien wspierać edukację klimatyczną. Zarówno angażując się w projekty społeczne i pro środowiskowe, jak też w codziennym działaniu. Firmy potrzebują osób z niezbędną wiedzą, aby  wdrażać zrównoważone produkty i usługi i zachęcać swoich klientów do bardziej zrównoważonych wyborów. Już dziś poszukiwani są wysoko wykwalifikowani specjaliści, dla których pojęcia śladu klimatycznego, efektywności energetycznej czy adaptacji do zmiany klimatu są częścią codziennej pracy. Dla biznesu rzetelna edukacja klimatyczna to też podstawa zielonych innowacji, a także pro-środowiskowych rozwiązań zapewniających oszczędności w gospodarce surowcowej i materiałowej oraz przyczyniających się do zmniejszenia energochłonności przemysłu.

W naszej firmie również dbamy o edukację klimatyczną, przystępną i dostępną dla wszystkich naszych pracowników. Udostępniliśmy im specjalnie przygotowane e-szkolenie #OrangeGoesGreen – zrealizowało je już 5 tysięcy osób, a do końca roku spodziewamy się, że będzie ich ponad dwa razy więcej, czyli niemal cały zespół Orange Polska. Po otwartej, powszechnej rekrutacji część z nas mogła wziąć udział w rocznych studiach podyplomowych Green ACCademy (za CC w nazwie kryje się Climate Change, ale też Collegium Civitas), których nasza firma została partnerem. Program edukacyjny, obejmujący zagadnienia zrównoważonego rozwoju i zmian klimatycznych, został opracowany przez ekspertów Ośrodka Badań nad Przyszłością z Collegium Civitas.

Raport "Edukacja klimatyczna w Polsce 2022 - rekomendacje Okrągłego Stołu" znajdziecie TU – zachęcam do zapoznania się z całością publikacji.

Komentarze

Scroll to Top