
Rozmowy w sieci LTE, SMS-y po Wi-Fi, czy połączenia wideo działają dzięki technologii sieciowej, która dla Was jest niewidoczna. Warto jednak abyście wiedzieli, że fundamentem usług głosowych i multimedialnych jest platforma IMS. Właśnie ją rozbudowaliśmy i unowocześniliśmy, co przekłada się na wyższą dostępność usług i bezpieczeństwo.
Zacznijmy od tego czym jest IMS (ang. IP Multimedia Subsystem). To platforma sieciowa, z użyciem której świadczymy usługi multimedialne w sieci IP. Jest centralnym punktem zarządzania połączeniami i zapewnia interakcję między różnymi typami komunikacji, jak głos, wideo i tekst. Może brzmieć to nieco skomplikowanie, ale IMS to filar naszej codziennej mobilnej komunikacji. Usługi, które opierają się na tej platformie to m.in. rozmowy głosowe w technologii VoLTE i VoWiFi, połączenia wideo ViLTE, SMS w Wi-Fi Calling, a także połączenia alarmowe.
Wrzucamy wyższy bieg
Z platformy IMS korzystamy od ponad 10 lat. Teraz wrzuciliśmy wyższy bieg, uruchamiając nową, bardziej nowoczesną i większą platformę. Co się zmieniło? Funkcje sieciowe są w pełni zwirtualizowane. Mówimy o np. zestawieniu połączenia głosowego pomiędzy dwoma osobami, autoryzacji użytkownika i dopuszczeniu go do sieci, przekierowaniu połączenia czy ustalaniu priorytetu połączeń. Wirtualizacja pozwala elastyczniej zarządzać platformą i szybciej reagować na potencjalne awarie.
Uruchomieniu nowej platformy IMS i jej modernizacji towarzyszyła migracja usług. Łącznie przenieśliśmy ich kilkanaście. Wśród nich m.in. Biznesowa Telefonia IP czy telefonia VoIP dla rynku konsumenckiego. IMS umożliwia nam także świadczenie usługi substytucyjnej dla telefonii stacjonarnej. Użytkownik może przenieść numer stacjonarny na kartę SIM i korzystać z niego na określonym obszarze.
Przyszłość to VoNR
Nową platformę IMS powiększyliśmy też o dodatkowy węzeł infrastruktury. Można powiedzieć dla uproszczenia, że to dodatkowe serwery, które zwiększają pojemność. Dzięki temu możemy jednocześnie obsłużyć więcej połączeń, użytkowników i urządzeń, a tych jak wiemy z roku na rok przybywa. Wyższa dostępność usług przekłada się z kolei na poprawę bezpieczeństwa i odporności sieci.
To bardzo ważny aspekt również w kontekście coraz powszechniejszych połączeń głosowych VoLTE. Realizujemy je z użyciem platformy IMS i potrzebujemy dla nich coraz więcej sieciowych zasobów. W lutym połączenia w tej technologii odpowiadały za ponad 70% całego ruchu głosowego w sieci Orange. Z pewnością jedną ze składowych takiego wyniku jest proces wyłączania sieci 3G i włączania w jej miejsce sieci LTE.
Dziś platforma IMS kojarzona jest głównie z siecią LTE, ale jej możliwości są większe. W przyszłości pozwoli nam wdrożyć technologię VoNR (ang. Voice over New Radio), czyli połączenia głosowe realizowane w sieci 5G.
Komentarze
Czy docelowo będzie migrowany też prepaid? Jeśli tak czy to oznacza że doczekamy się w prepaidzie połączeń oczekujących i zawieszania połączenia?
Wirtualizację należy rozumieć migrację z onpremise na dostawcę cloud? Jaki to dostawca? 😉
Czy jest to nowa platforma IMS czy poprzednia ale na nowych zasobach? (bo w tekście pada informacja o uruchomieniu nowej platformy IMS).
Z czego korzystaliście 10 lat temu zanim zaczęliście korzystać z IMS?
(człowiek ciekawy a takie wpisy czyta się aż za szybko, więcej więcej) 🙂
OdpowiedzPrepaid jest już zmigrowany. Pracujemy jeszcze nad tym, żeby połączenia oczekujące działały we wszystkich konfiguracjach. Wirtualizacja obejmowała częściowe zmigrowanie do chmury. W sieci mobilnej korzystamy z IMS od ok. 10 lat i usługi 4G od początku budujemy w oparciu o IMS. Nowa platforma tzn. na nowych zasobach, większa i z nowymi funkcjonalnościami. Ciesze się, że wpis zaciekawia, zapraszam do kolejnych 😉
OdpowiedzAle połaczenia oczekujące już są aktywne w pre paidzie.
OdpowiedzCzy przy okazji tego unowocześnienia rozwiążecie też kilka problemów, z jakimi zmagają się użytkownicy usługi Extra eSIM? Po pierwsze, nie działają SMSy przez WiFi. Po drugie, brak możliwości odbierania połączeń ViLTE (choć można je wykonywać). Po trzecie, gorsza jakość połączeń przychodzących (także na karcie głównej): nigdy nie załącza się kodek „HD+” czyli EVS-SWB/EVS-WB, można co najwyżej liczyć na AMR-WB. W połączeniach wychodzących między tymi samymi numerami jest EVS-SWB…
OdpowiedzNiestety ze względów technologicznych ViLTE wyklucza się z usługą Ekstra eSIM. Pracujemy nad wdrożeniem i dopasowaniem Ekstra eSIM do technologii ViLTE. Z kodekiem EVS sprawa wygląda podobnie. Unowocześnienie platformy IMS jest krokiem w tym kierunku, ale nie jest to jedyny warunek wdrożenia.
OdpowiedzJak to jest z IMS Orange posiadam telefon Energizer e280s obsługuje Volte i VoWiFi w sieci Play działa w T-Mobile tylko VoWiFi.W Orange Polska nie działa,a w innych Orange np.Słowacja,Rumunia działa bez problemu telefon posiada aktualne oprogramowanie i dystrybucja UE.VonR ciekawe czy będzie działać na każdym telefonie np.Infinix,Tecno, Blackview, Energizer, VIVO itp.ViLTE nie działa czy wymagana jest jakaś taryfa.Ciekwostka w Play realizuje takie połączenie ale jest błędnie rozliczane 1zł za minutę jak połączenie międzynarodowe.Tak samo do Orange i odwrotnie 1zł.
OdpowiedzWidać,jak telekomunikacja się zmienia,kiedyś do działania telefonu wykorzystywano centrale telefoniczne których jest obecnie poniżej 200 sztuk, a teraz wystarczy jedna platforma głosowa mająca pod sobą cały kraj mieszcząca się pewnie w jednej z takich szaf jak na zdjęciu(obstawiam,że znajduje się w mieście Łódź)
OdpowiedzSwoją drogą jeżeli ten sam IMS obsługuje VoLTE oraz VoIP podłączony pod Livebox to dlaczego zestawienie połączenia pomiędzy abonentami komórkowymi trwa tylko około 1 sekundę a dzwoniąc z komórki na VoIP stacjonarny lub w drugą stronę czas oczekiwania na połączenie jest dłuższy?Pani Kingo odnośnie wpisu dotyczącego Nowogrodzkiej napisałem adres obiektu na którym znajduje się radiolinia o którą pytałem.Pozdrawiam
W takim połączeniu VoIP, VoLTE i sieć PSTN muszą współgrać. Nasza konfiguracja pozwala zachować jak największą zgodność pomiędzy nimi, czasem kosztem pogorszenia pewnych parametrów – w tym przypadku jest to wydłużenie czasu zestawienia. Jeśli chodzi o radiolinię w Nowym Sączu, o której Pan pisał – nie mamy jej w systemach, więc nie jest to nasza radiolinia. Pozdrawiam.
OdpowiedzPytanie z innej beczki Pani Kingo czy Orange planuje uruchomić nadajnik wspólnie z T-Mobile (26002) ID: 56521
OdpowiedzStarachowice, Batalionów Chłopskich 6? Jeśli tak to kiedy dziękuję za informację i Pozdrawiam!
Czy jest szansa, że po migracji IMS w prepaidzie zacznie działać WiFi Calling za granicą?
Odpowiedz