Oferta

Pierwszy telefon dla dziecka| SZYBKI TEST

Marta Krajewska Marta Krajewska
27 listopada 2019
Pierwszy telefon dla dziecka| SZYBKI TEST

Wyobrażacie sobie życie bez smartfona? Mamy  w nich wszystko: karty płatnicze, komunikatory, appki pogodowe, zakupowe, czy społecznościowe. Jeśli jesteś statystycznym czytelnikiem tego bloga, to prawdopodobnie urodziłeś się w czasach, gdy telefony komórkowe (nie mówiąc o smartfonach) były rzadkością. A jak jest z dziećmi, urodzonymi po roku 2000, które od pierwszych chwil życia miały do czynienia ze smartfonami?

Pokolenie smartfona

Z raportu „Smart Kids” z 2016 r. wynika, że aż 38 proc. dzieci poniżej 2. roku życia korzysta z urządzeń mobilnych (smartfonów, tabletów). Z wiekiem ten odsetek rośnie i już wszystkie dzieci powyżej 8. roku życia używają urządzeń mobilnych. Ten sam raport informuje, że 6 na 10 dziesięciolatków korzysta z własnych smartfonów lub tabletów, a pozostali dzielą je z rodzicami.  Z badań przeprowadzonych rok wcześniej przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę wynika, że wśród dzieci do 6 roku życia już 64 proc. korzysta z urządzeń mobilnych, a 1/4 proc posiada takie urządzenie na własność.

Przygotowałam materiał z moimi rekomendacjami pierwszego telefonu dla dziecka. Zobaczcie, co polecam dla młodszych i nieco starszych dzieciaków.

Najlepszy wiek na pierwszy telefon

Amerykańskie Towarzystwo Psychiatryczne zaleca, aby pierwszy telefon podarować dziecku po 15. roku życia. Rzeczywistość jest jednak odmienna. Badania potwierdzają to, co możemy zaobserwować  - dzieci od najmłodszych lat korzystają ze smartfonów i tabletów, a z wiekiem ten odsetek rośnie.  Warto zatem zadać pytanie kiedy i jaki telefon kupić dziecku?

Przeczytaj także tekst: Ile czasu dziecko może spędzać przed ekranem?

W badaniu przeprowadzonym wśród rodziców dzieci w wieku od 6 do 11 lat przez GfK Polonia dla jednego z producentów telefonów komórkowych, ponad połowa wskazała 10 rok życia jako najbardziej odpowiedni wiek na posiadanie pierwszego telefonu, a niemal co czwarty uznał, że jest to 11 lat lub więcej. Rodzicom zależało na kontakcie z dziećmi, gdy te są poza domem oraz umożliwieniu im kontaktu z kolegami. Częstym argumentem było spełnienie marzeń dziecka i chęć dopasowania się do rówieśników, którzy mają telefon. Co zatem jest najważniejsze w pierwszym smarfonie?

Najważniejsze: cena i wytrzymałość

W tym samym badaniu zapytano rodziców, czym kierują się przy zakupie pierwszego telefonu dla dziecka. Okazuje się, że dla rodziców najważniejsze są cena, wytrzymałość oraz długi czas pracy na baterii. Mniej ważny jest wygląd telefonu, aparat fotograficzny, czy wyświetlacz.

Z moich rozmów z zaprzyjaźnionymi rodzicami wynika, że równie ważna jest możliwość zlokalizowania dziecka. Natomiast dla dzieci ważne jest, by pierwszy telefon miał odpowiedni wygląd (kolory wskazujące na płeć, możliwość personalizacji), dobry aparat z zabawnymi filtrami i oczywiście dostęp do internetu, żeby móc ściągnąć gry i aplikacje społecznościowe.

Razem w sieci

Zanim zdecydujecie się na zakup pierwszego telefonu dla dziecka, przeczytajcie nasz poradnik na stronie Razem w sieci. Znajdziecie tam porady, kiedy kupić dziecku pierwszy telefon,  jak zawrzeć umowę z dzieckiem, jak bezkonfliktowo wprowadzić zasadę kontroli rodzicielskiej. A kiedy już kupicie smartfon, to koniecznie obejrzyjcie materiał Michała o tym, jak chronić swoje dziecko w sieci.

Zerknijcie też na wpis Kasi: Okiem mamy: Domowy kodeks to komunikacja, nie dyktatura.

Jestem ciekawa, jaki był Wasz pierwszy telefon? A jaki wybraliście (albo właśnie wybieracie) dla swojego dziecka? Piszcie w komentarzach.

Komentarze

Łukasz
Łukasz 18:13 27-11-2019

Ja dzieci swoich nie mam ale mam chrześniaka który sam sobie wybiera swój telefon.Posiadał ostatnio Huawei ostatnio miał co teraz ma za pewne jeszcze lepszy model znając życie 😉

Odpowiedz
Łukasz
Łukasz 19:13 27-11-2019

Ja dzieci swoich nie mam ale mam chrześniaka który sam sobie wybiera swój telefon.Posiadał ostatnio Huawei ostatnio miał co teraz ma za pewne jeszcze lepszy model znając życie 😉

Odpowiedz
pablo_ck
pablo_ck 20:43 28-11-2019

Dobrze ze mam jeszcze kilka lat do namysłu. Chociaż za 10 lat świat GSM może wyglądać zupełnie inaczej niż dzisiaj.

Odpowiedz
pablo_ck
pablo_ck 21:43 28-11-2019

Dobrze ze mam jeszcze kilka lat do namysłu. Chociaż za 10 lat świat GSM może wyglądać zupełnie inaczej niż dzisiaj.

Odpowiedz

Odpowiedzialny biznes

Godło Firma Przyjazna Klientowi dla Orange to głos naszych Klientów – dziękujemy

Monika Rybak Monika Rybak
27 listopada 2019
Godło Firma Przyjazna Klientowi dla Orange to głos naszych Klientów – dziękujemy

Dziś wpis nieco inny niż zwykle. Zacznę od podziękowań skierowanych w Waszą stronę…

Dziękujemy!

Orange Polska otrzymał godło Firma Przyjazna Klientowi w 2019 roku.

Tym samym dołączyliśmy do wąskiego grona laureatów i jesteśmy jedyną firmą telekomunikacyjną w Polsce, która otrzymała to wyróżnienie. Przyznano  je nam po badaniu przeprowadzonym przez niezależną firmę badawczą w październiku tego roku.

W badaniu wzięło udział 1171 naszych klientów, ze wszystkich grup, wybranych w sposób reprezentatywny. Pod uwagę brana była w szczególności dbałość o relacje i jakość obsługi Klientów. To wyróżnienie to dla nas nie tylko prawdziwy zaszczyt ale również motywacja do dalszej pracy.

Ocenie podlegały cztery główne kategorie :

  • Współpraca – dowiedzieliśmy się jak oceniacie kompetencje naszych pracowników i w jakim stopniu uważacie, że działamy z myślą o Was i dla Waszego dobra.
  • Kontakt – tutaj ocenialiście ostatni kontakt z nami oraz to, na ile rozwiązaliśmy temat, z którym zgłosiliście się do nas.
  • Ogólne zadowolenie – dzięki temu wiemy, jakie jest Wasze ogólne nastawienie do Orange i na ile spełniamy Wasze oczekiwania.
  • Skłonność do rekomendacji – w tym obszarze deklarowaliście czy jesteście naszymi promotorami, krytykami czy też nastawieni neutralnie, dzięki temu wiemy jaką macie percepcję o naszej marce.

Jako nasze mocne strony wskazaliście między innymi:

przejrzystość ofert, duże pakiety internetu, a także rozwiązania które oferujemy w roamingu. Znaczenie miała dla Was także cena naszych usług, lubicie też nasze promocje i doceniacie szeroki wybór telefonów w ofercie. Uznanie znalazła jakość usług, znaczne uproszczenie komunikacji, szybkość działania naszych pracowników oraz innowacyjne rozwiązania, ciągle rozbudowywany Mój Orange, eSIM, czy chociażby przejrzyste i proste umowy, które w salonach możecie podpisać na tabletach, a na stronie www – bez pośrednictwa kuriera.

Badanie odbyło się niedawno, więc teraz analizujemy wszystkie wyniki. Podczas badania nie zabrakło też cennych uwag. Cennych - nie znaczy zawsze tych pozytywnych, ale właśnie dzięki nim wiemy co możemy zrobić jeszcze lepiej.

Więcej informacji znajdziecie na stronie Firma Przyjazna Klientowi

Komentarze

Astis
Astis 18:10 05-11-2024

Kasiu, pomóż… Ja w innej sprawie. Ta subskrypca w Nju to ma prawdopodobnie pewne niedociągnięcia ? Czy jest Ktoś Kto mógłby pomóc znajomemu w przywróceniu subskrypcji, a bardziej w numerze, który po wybraniu „Zrezygnuj z usługi” przepadł bez powrotnie … numer kontakt do wszystkiego, jednym kliknięciem 🙁 AŁC

Odpowiedz
Artur
Artur 18:37 05-11-2024

Jeżeli z subskrypcji zrezygnuje się przed upływem 14 dni od rozpoczęcia świadczenia usługi lub subskrypcja nie zostanie odnowiona do 6 miesięcy, to numer przepada bezpowrotnie. Jeszcze w przypadku ofert na kartę jest szansa odzyskania, z subskrypcji już niestety nie. Nawet podjąłem próbę przeniesienia do innego operatora po wyłączeniu numeru w subskrypcji, nastąpiła odmowa, numer już niedostępny.

Odpowiedz
Astis
Astis 10:29 07-11-2024

no to nieźle … a we wszystkich podobnych sytuacjach potrzeba 30 dni na wypowiedzenie usługi:) prawdopodobnie znalazłem ” furtkę” jak szybko wyłączyć swój numer z sieci…. 🙂

Odpowiedz
Astis
Astis 10:33 07-11-2024

Kto teraz chodzi do Kina ? 🙂

Odpowiedz
Astis
Astis 10:43 07-11-2024

Tak też to rozumiem, ale nie wierzę, że nic się nie da zrobić?!

Odpowiedz

Bezpieczeństwo

Okiem mamy: Domowy kodeks to komunikacja, nie dyktatura

Kasia Barys Kasia Barys
25 listopada 2019
Okiem mamy: Domowy kodeks to komunikacja, nie dyktatura

Ustalone zasady używania mediów cyfrowych kształtują odpowiedzialność cyfrową nie tylko dzieci i młodzieży, ale również osób dorosłych i całych rodzin.  Od czego zacząć rozmowę i jak rozmawiać z dziećmi o tym, żeby wprowadzić kodeks domowy? Jest kilka sprawdzonych pomysłów na to.

Im szybciej tym lepiej

Moim zdaniem najważniejsze to wprowadzić go jak najszybciej. Kształtowanie odpowiednich nawyków związanych z używaniem mediów cyfrowych powinno odbywać się już od najmłodszych lat życia. Nawet jeśli dzieci są małe i oglądają codziennie bajki na YouTube powinny w domu być zasady oglądania kreskówek. Dziecko powinno wiedzieć np. że nie używamy smartfonów przy posiłkach. Każdy kodeks rośnie wraz z dzieckiem. Łatwiej go zmieniać z wiekiem niż 12 latkowi narzucić całkiem nowe reguły.

Jeśli chcemy wprowadzić kodeks nieco starszym dzieciom, w wieku szkolnym, warto znaleźć dobry moment. Nie trzeba stresować dziecka poważną rozmową. Raczej proponowałabym kilka razy podejść do tematu.  I słuchać dziecka. Dzieci mają głos!

Dzieci widzą

Zdecydowanie najlepszym sposobem na to, by wprowadzić kodeks domowy jest tłumaczenie zasad podczas własnego korzystania z nowoczesnych technologii. Nie zerkajmy w telefon kiedy jemy posiłek, jeśli chcemy, by dzieci także tego nie robiły. Nie odbierajmy telefonów przy wspólnej kolacji. Tłumaczmy na bieżąco dzieciom podstawowe zasady kultury osobistej związanej z używaniem smartfonów. Z drugiej strony, jeśli nasza praca wymaga korzystania z laptopów czy komputerów w domu i dzieci to widzą, tłumaczmy dzieciom że to obowiązki wynikające z pracy, a nie rozrywka. Ważne jest, byśmy się sami sobie przyglądali i byli dobrym przykładem. Cała rodzina, nie tylko dzieci powinna się włączyć w tworzenie kodeksu.

Przeczytaj także tekst: Ile czasu dziecko może spędzać przed ekranem?

Pierwszy smartfon i co dalej?

Kolejną dobrą okazją na rozmowę z dzieckiem, jest moment przekazania pierwszego smartfona. Z badań Fundacji Dbam o Mój Z@sięg wynika, że przeciętny wiek rozpoczęcia regularnego korzystania z własnego telefonu komórkowego to 10 lat, a w dużych aglomeracjach to 7 lat. Dosyć wcześnie. Jeśli już decydujemy się sprezentować dziecku telefon, porozmawiajmy wcześniej o tym w jaki sposób dziecko powinno mądrze korzystać z prezentu, jaki dostało. Zawsze należy pokazać alternatywę, podpowiedzieć pomysły na aktywną zabawę w świecie rzeczywistym. Spędzajcie więcej czasu razem, bez dekoncentrującego wpływu smartfonów. Poprzez systematyczne przestrzeganie wspólnie wypracowanych zasad Wy i wasze dzieci pozostaniecie bliżej siebie, a czas wolny spędzicie kreatywnie.

I na koniec ważna sprawa. Chciałabym zwrócić na to szczególną uwagę. To jest coś, co powiedziałam swoim dzieciom, kiedy zaczynaliśmy tworzyć nasz kodeks. Kodeks nie jest za karę, nie jest dyscypliną. Rodzic proponuje zasady w rodzinie z miłości do dziecka i z troską o jego bezpieczeństwo. Ważne jest, by podkreślić to, że rodzice proponując wprowadzenie zasad kierują się dobrem dziecka.

Wcześniej mieliście okazję obejrzeć materiał wideo o tym, czym jest kodeks domowy. Zapraszam was do obejrzenia kolejnego, drugiego odcinka mini serii „Razem w sieci” właśnie o tym, jak rozmawiać z dziećmi, by wprowadzić kodeks domowy. Łukasz Wojtasik, ekspert z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę, podpowie jak to zrobić.

Więcej o tym jak wspierać swoje dziecko w bezpiecznym odkrywaniu cyfrowego świata dowiesz się na stronie Razem w sieci.

Komentarze

Scroll to Top