
Ostatnie wiele piszemy o naszych wolontariuszach, którzy z dużym zaangażowaniem włączają się pomoc dla obywateli Ukrainy dotkniętych wojną. Wielu z tych wolontariuszy to ludzie zaangażowani od lat w pomaganie – w swoim środowisku lokalnym i w firmie. Wolontariat pracowniczy w Orange Polska działa już od kilkunastu lat.
Nasze podejście do wolontariatu
Jego początki sięgają 2003 roku. Wtedy zaczęliśmy zapraszać pracowników do włączenia się do akcji społecznych i uruchomiliśmy konkurs grantowy dla wolontariuszy. Z jednej strony stwarzaliśmy okazję do pracy społecznej tym, którzy chcieli zaangażować się w pomaganie innym, ale nie wiedzieli jak, z drugiej dawaliśmy wsparcie tym, którzy już działali w swoich środowiskach lokalnych.
Ta strategia sprawdza się do dziś. Staramy się, aby każdy nasz program zawierał przestrzeń dla wolontariuszy. Nauka robotyki czy lekcje na temat bezpieczeństwa dzieci w sieci to oferta dla wolontariuszy w programach edukacyjnych Fundacji Orange. Podczas festiwali muzycznych wolontariusze pomagają w opiece nad uczestnikami z niepełnosprawnościami, a na Gwiazdkę spełniają zadania św. Mikołaja w placówkach dla dzieci i dla seniorów. Mamy też wyjazdy integracyjne dla zespołów połączone z wolontariatem.
Natomiast konkurs grantowy to okazja dla tych, co sami mają pomysł na pomaganie – opracowują projekt, organizują drużynę a firma pomada finansowo i organizacyjnie. Często wolontariusze współpracują z daną organizacją społeczną czy instytucją od kilku lat. W każdej edycji konkursu mamy ponad 100 projektów.
Program wolontariatu jest zarządzany przez koordynatora w Fundacji Orange. Do dyspozycji pracowników jest też specjalna platforma, gdzie można zgłaszać akcje, szukać innych wolontariuszy do projektu czy zdawać relacje ze swoich działań. Co roku w działania wolontariacie angażuje się ponad 3000 pracowników. Co roku najbardziej zaangażowane osoby nagradzamy odznaką „Razem dla innych”. Jakość zarządzania programem potwierdza Certyfikat „Wolontariat pracowniczy wysokiej jakości”.
W pandemii zasady izolacji zmaniły nieco skalę i sposób działania naszych wolontariuszy. Z uwagi na ograniczenia sanitarne wiele dotychczasowych aktywności nie było możliwych. Ale działaliśmy dalej pomagając ofiarom pandemii.
Teraz także stajemy na wysokości zadania – angażując się w pomoc osobom dotkniętym wojną – przekazując fundusze i inne zasoby, dając produkty i usługi, wiedzę, czas i umiejętności.
Wyzwania dla wolontariatu pracowniczego
Niedawno ukazał się Raport Wolontariat Pracowniczy Przyszłości wydany przez Akademię Rozwoju Filantropii i Fundację PNB Paribas. Praktycy wolontariatu – przedstawiciele firm, organizacji pozarządowych, samorządów terytorialnych i wolontariuszy – zastanawiali się, jakie warunki musi spełniać dobry program wolontariatu pracowniczego i jak będzie wyglądał w przyszłości. W Raporcie opisana jest również historia i współczesność wolontariatu pracowniczego w Orange Polska.
Wolontariat pracowniczy teraz i w przyszłości powinien kształtować postawę szacunku dla drugiego człowieka (85%), a także empatię (83%) i zdolność do kooperacji (80%).
75% badanych było zdania, że wolontariat powinien służyć pracownikom przede wszystkim do wzmacniania wzajemnych relacji, 69% – że powinien głównie dostarczać wolontariuszom satysfakcji z pomagania potrzebującym, a 58% uznało, że wolontariat powinien umożliwiać pracownikom pozyskiwanie nowych kompetencji i doświadczeń.
58% badanych wskazało, że główną korzyścią z wolontariatu pracowniczego dla pracodawców jest integracja zespołów pracowniczych, a 43% – wzmacnianie postawy odpowiedzialności wśród pracowników.
Wolontariat to potrójna korzyść – dla firmy, dla pracowników i dla beneficjentów.
Jednym z wyzwań, o jakich mówi Raport to niski poziom zaangażowania społecznego Polaków. Obserwując to, co obecnie dzieje się w sytuacji wojny na Ukrainie i to, jak wszyscy mobilizujemy się, aby pomagać na wiele rożnych sposobów, wierzę, że taka postawa zostanie z nami na dłużej.

Komentarze
-
Macie wielu, ba....setki superbohaterów w swoich szeregach.