Oferta

Nowy flagowiec OPPO w Orange

Beata Giska Beata Giska
06 grudnia 2024
Nowy flagowiec OPPO w Orange

Już dziś w ofercie Orange pojawił się OPPO Find X8 Pro 5G. Jeśli zdecydujecie się na jego kupno do 24 grudnia możecie liczyć na benefity - słuchawki OPPO Enco X3i, 300 zł zwrotu i dodatkowy, trzeci rok gwarancji na smartfon.

OPPO Find X8 Pro to smartfon z wyższej półki. Jego obudowa jest wykonana ze szkła i aluminium. Ma wyświetlacz o przekątnej 6,78, pyło- i wodoszczelny oraz rozbudowany systemu obiektywów. Jest smukły i wygodny w użytkowaniu. Posiada 16 GB pamięci RAM i 512 GB pamięci masowej. Jest stworzony z myślą o fotografowaniu - 4 aparaty z matrycami o rozdzielczości 50 Mpix i profesjonalny tryb portretowy, dający możliwość tworzenia dynamicznych zdjęć. Aparaty wykorzystują zaawansowane algorytmy AI, które wspierają jakość wykonywanych ujęć.

Ogromne wrażenie robi moc baterii - aż 5910 mAh, umożliwiająca szybkie ładowanie 80 W a bezprzewodowo aż 60 W. Więcej o najnowszym smartfonie OPPO i innych telefonach tego producenta znajdziecie tutaj. OPPO Find X8 Pro jest dostępny w ofercie z abonamentem i bez, także w wygodnym systemie ratalnym.


Sieć

Wyłączyliśmy połowę central telefonicznych

Kinga Galon Kinga Galon
05 grudnia 2024
Wyłączyliśmy połowę central telefonicznych

„Przy aparacie” - kiedy ostatni raz słyszeliście tę odpowiedź, pytając przez telefon, czy mam przyjemność rozmawiać z panem/panią X? Zaryzykuję, że co najmniej kilkanaście lat temu. Nikogo to nie dziwi, bo zdecydowana większość z nas korzysta tylko z komórek. Telefonia stacjonarna schodzi ze sceny, a towarzyszy temu wyłączanie central telefonicznych. Dziś w Orange została ich już tylko połowa.

Około 20-25 lat temu telefonia stacjonarna była podstawą łączności. W domach królowały telefony z obrotową tarczą, które dziś określilibyśmy słowem retro, lub te z numerycznymi przyciskami. W wersji nowocześniejszej telefony bezprzewodowe. Sieć Orange i centrale telefoniczne zaprojektowane na pojemność rzędu 15 mln abonentów, były w tamtym czasie niemal w pełni wykorzystywane. W szczytowym momencie, który przypada na 2004 rok, w naszej sieci było ponad 12 mln abonentów usług stacjonarnych. Sporo.

Jak to jednak bywa z technologiami, przyszły nowe, a dotychczasowe rozpoczęły marsz ku zapomnieniu. Telefony komórkowe oraz VoIP (Voice over IP) skutecznie wypierają stary, sprawdzony PSTN (ang. public switched telephone network). Wyraźny spadek obserwujemy od 15 lat. Dziś z telefonii PSTN korzysta nieco ponad 1 mln abonentów.

Pożegnanie z centralami

Naturalna ewolucja technologiczna widoczna jest w sieci telekomunikacyjnej. W 2012 roku mieliśmy 382 centrale. Wtedy rozpoczęliśmy ich wyłączanie, przy okazji upraszczając strukturę sieci. Wymagało to przeniesienia abonentów z wyłączanych central do tych, które pozostaną w PSTN do końca jej istnienia. Dzieje się to niezauważalnie i bezawaryjnie dla klientów. W ten sposób przełączyliśmy już ponad milion abonentów, prawie 1,5 miliona portów i uwolniliśmy ponad 118 tys. kart abonenckich. Cały proces nazywamy konsolidacją central.

Dotychczas wyłączyliśmy blisko połowę central, tak więc zostało ich w naszej sieci nieco poniżej 200. O jednym z ważniejszych wyłączeń pisaliśmy wiosną 2022 roku, gdy pracę zakończyła centrala międzynarodowa w Warszawie. Dodam, że wyłączanie central to nie tylko zmiana na nowszy standard połączeń w technologii VoIP, ale także spore oszczędności prądu. W ostatnich 10 latach zmniejszyliśmy zużycie o prawie 160 GWh.

Kiedy znikną wszystkie

Wspomniałam o centralach, które zostaną z nami nieco dłużej, a to dlatego, że część usług wciąż korzysta z sieci PSTN. Wśród nich numery  alarmowe: 112, 999, 998, 997 i inne skrócone, które znamy, choć lepiej nie musieć ich używać. Ponadto nie wszystkie usługi da się odwzorować w technologii VoIP. Przykładem jest fax, który wciąż jest używany. Można spodziewać się, że w przyszłości wszystkie usługi i klienci przeniosą się do nowszych technologii. Kiedy? Czas pokaże, póki co w sieci Orange pozostanie około 100 działających central, które obsługiwać będą abonentów telefonii stacjonarnej.

Komentarze

MAURYCU
MAURYCU 12:53 25-04-2025

Sto lat! Niech nam nju nie znika nigdy!

Odpowiedz
MAURYCY
MAURYCY 16:01 25-04-2025

Stary dobry MAURYCY, a nie jakiś MAURYCU 😉

Odpowiedz

Bezpieczeństwo

(nie)Bezpieczna Sieć na Oh My Hack

Michał Rosiak Michał Rosiak
05 grudnia 2024
(nie)Bezpieczna Sieć na Oh My Hack

Prowadząc Was przez meandry świata cyberbezpieczeństwa w ramach naszego cyklu (nie)Bezpieczna Sieć po raz pierwszy wybraliśmy się z kamerą na konferencję. Oh My Hack, o której pisałem tydzień temu, to jedna z dwóch największych imprez tego typu w Polsce, więc CERT Orange Polska nie mogło tam zabraknąć.

Nieodłącznym elementem pojęcia "dbałość o bezpieczeństwo w sieci" jest edukacja. Zarówno Was, internautów, jak i nasza. Świat nie kończy się na CERT Orange Polska. Inni eksperci również dysponują dużą wiedzą, mają w wielu kwestiach inne doświadczenia, niż członkowie naszego zespołu. Odwiedzenie takiej imprezy raz na pół roku to idealna okazja do "wyrównania wiedzy".

Nasi ludzie na Oh My Hack

Z naszej strony wiedzą dzielili się Piotr Zarzycki i Ireneusz Tarnowski. Piotr, do spółki z Pawłem Srokoszem z CERT Polska dowiedli, że w mówieniu o rywalizacji między zespołami nie ma ziarenka prawdy, pokazując jak porwali się na iście syzyfową pracę przekonywania serwisów społecznościowych do usuwania scamowych reklam, stron i komunikatów. Irek natomiast opowiedział o zmianie w koncepcji technik i taktyk ataku, wykorzystywanych przez grupy APT (Advanced Persistent Threat). Ponieważ mowa o grupach nierzadko działających w strukturach wywiadów państw totalitarnych, potencjalne efekty ich działań mogą bezpośrednio przełożyć się na nasze bezpieczeństwo.

Nasza grupa nie kończyła się jednak na Piotrku, Irku i mnie. Pozostali z nas biegali między 6 tematycznymi ścieżkami Oh My Hack, by wyciągnąć dla siebie jak najwięcej wiedzy. A esencję tego, co zobaczyliśmy, znajdziecie poniżej.

Scroll to Top