Oferta

Onet premium dla klientów nju

Kasia Barys Kasia Barys
06 grudnia 2024
Onet premium dla klientów nju

Lubicie być na bieżąco z informacjami sportowymi albo nowościami motoryzacyjnymi? Chcecie czytać, słuchać i oglądać bez ograniczeń? Jeśli tak, mamy dla Was świetną promocję.

Z okazji Mikołajek kupując nju na abonament do 10 grudnia, otrzymacie w prezencie 12 miesięcy subskrypcji Onet Premium. To pełny dostęp do wszystkich treści serwisów m.in. Newsweeka, Forbesa, Przeglądu Sportowego, Komputer Świata i Auto Świata. Ponadto posłuchacie podcastów Onetu czy Przeglądu Sportowego, a w nich mega ciekawe kanały jak np. "Stan wyjątkowy", "Wojewódzki i Kędzierski", "W cieniu sportu Łukasza Kadziewicza" i wiele innych.

Z promocji jedna osoba może skorzystać tylko raz. Dostęp do Onet Premium otrzymają aktywujący nowe numery, przechodzący z oferty na kartę do nju na abonament oraz przenoszący numery do nju od innego operatora. Kody do Onet Premium wysyłamy maksymalnie 14 dni od daty aktywacji numeru.


Oferta

Nowy flagowiec OPPO w Orange

Beata Giska Beata Giska
06 grudnia 2024
Nowy flagowiec OPPO w Orange

Już dziś w ofercie Orange pojawił się OPPO Find X8 Pro 5G. Jeśli zdecydujecie się na jego kupno do 24 grudnia możecie liczyć na benefity - słuchawki OPPO Enco X3i, 300 zł zwrotu i dodatkowy, trzeci rok gwarancji na smartfon.

OPPO Find X8 Pro to smartfon z wyższej półki. Jego obudowa jest wykonana ze szkła i aluminium. Ma wyświetlacz o przekątnej 6,78, pyło- i wodoszczelny oraz rozbudowany systemu obiektywów. Jest smukły i wygodny w użytkowaniu. Posiada 16 GB pamięci RAM i 512 GB pamięci masowej. Jest stworzony z myślą o fotografowaniu - 4 aparaty z matrycami o rozdzielczości 50 Mpix i profesjonalny tryb portretowy, dający możliwość tworzenia dynamicznych zdjęć. Aparaty wykorzystują zaawansowane algorytmy AI, które wspierają jakość wykonywanych ujęć.

Ogromne wrażenie robi moc baterii - aż 5910 mAh, umożliwiająca szybkie ładowanie 80 W a bezprzewodowo aż 60 W. Więcej o najnowszym smartfonie OPPO i innych telefonach tego producenta znajdziecie tutaj. OPPO Find X8 Pro jest dostępny w ofercie z abonamentem i bez, także w wygodnym systemie ratalnym.


Sieć

Wyłączyliśmy połowę central telefonicznych

Kinga Galon Kinga Galon
05 grudnia 2024
Wyłączyliśmy połowę central telefonicznych

„Przy aparacie” - kiedy ostatni raz słyszeliście tę odpowiedź, pytając przez telefon, czy mam przyjemność rozmawiać z panem/panią X? Zaryzykuję, że co najmniej kilkanaście lat temu. Nikogo to nie dziwi, bo zdecydowana większość z nas korzysta tylko z komórek. Telefonia stacjonarna schodzi ze sceny, a towarzyszy temu wyłączanie central telefonicznych. Dziś w Orange została ich już tylko połowa.

Około 20-25 lat temu telefonia stacjonarna była podstawą łączności. W domach królowały telefony z obrotową tarczą, które dziś określilibyśmy słowem retro, lub te z numerycznymi przyciskami. W wersji nowocześniejszej telefony bezprzewodowe. Sieć Orange i centrale telefoniczne zaprojektowane na pojemność rzędu 15 mln abonentów, były w tamtym czasie niemal w pełni wykorzystywane. W szczytowym momencie, który przypada na 2004 rok, w naszej sieci było ponad 12 mln abonentów usług stacjonarnych. Sporo.

Jak to jednak bywa z technologiami, przyszły nowe, a dotychczasowe rozpoczęły marsz ku zapomnieniu. Telefony komórkowe oraz VoIP (Voice over IP) skutecznie wypierają stary, sprawdzony PSTN (ang. public switched telephone network). Wyraźny spadek obserwujemy od 15 lat. Dziś z telefonii PSTN korzysta nieco ponad 1 mln abonentów.

Pożegnanie z centralami

Naturalna ewolucja technologiczna widoczna jest w sieci telekomunikacyjnej. W 2012 roku mieliśmy 382 centrale. Wtedy rozpoczęliśmy ich wyłączanie, przy okazji upraszczając strukturę sieci. Wymagało to przeniesienia abonentów z wyłączanych central do tych, które pozostaną w PSTN do końca jej istnienia. Dzieje się to niezauważalnie i bezawaryjnie dla klientów. W ten sposób przełączyliśmy już ponad milion abonentów, prawie 1,5 miliona portów i uwolniliśmy ponad 118 tys. kart abonenckich. Cały proces nazywamy konsolidacją central.

Dotychczas wyłączyliśmy blisko połowę central, tak więc zostało ich w naszej sieci nieco poniżej 200. O jednym z ważniejszych wyłączeń pisaliśmy wiosną 2022 roku, gdy pracę zakończyła centrala międzynarodowa w Warszawie. Dodam, że wyłączanie central to nie tylko zmiana na nowszy standard połączeń w technologii VoIP, ale także spore oszczędności prądu. W ostatnich 10 latach zmniejszyliśmy zużycie o prawie 160 GWh.

Kiedy znikną wszystkie

Wspomniałam o centralach, które zostaną z nami nieco dłużej, a to dlatego, że część usług wciąż korzysta z sieci PSTN. Wśród nich numery  alarmowe: 112, 999, 998, 997 i inne skrócone, które znamy, choć lepiej nie musieć ich używać. Ponadto nie wszystkie usługi da się odwzorować w technologii VoIP. Przykładem jest fax, który wciąż jest używany. Można spodziewać się, że w przyszłości wszystkie usługi i klienci przeniosą się do nowszych technologii. Kiedy? Czas pokaże, póki co w sieci Orange pozostanie około 100 działających central, które obsługiwać będą abonentów telefonii stacjonarnej.

Komentarze

Scroll to Top