Sieć

Wywiad – co jest nam potrzebne do 5G… tego prawdziwego

Piotr Domański Piotr Domański
28 marca 2019
Wywiad – co jest nam potrzebne do 5G… tego prawdziwego

Dużo ostatnio mówi się o 5G, zarówno tej bez przymiotników jak i z nimi (na przykład „Ready”), dlatego postanowiłem zadać jednemu z naszych ekspertów , którzy pracują w Orange nad rozwojem tej sieci przyszłości – Konradowi Dobrzynieckiemu kilka pytań. Wojtek zapowiadał go w swoim tekście na blogu. Od razu ostrzegam - jest sporo technicznego języka, dlatego na końcu znajdziecie linki do tekstów, w których wyjaśniłem najtrudniejsze zwroty.

Piotrek Domański - Co jest potrzebne by odpalić sieć 5G?

Konrad Dobrzyniecki - W tym momencie i najbardziej generalnie mówiąc: „aktywna antena”, łącząca w sobie antenę i moduł radiowy, sprzęt do 5G w stacji bazowej, smartfon lub router u klienta, częstotliwości, działająca sieć 4G do sygnalizacji i wsparcie dla 5G w sieci rdzeniowej i transmisyjnej operatora. To wymagania wynikające z pierwszego zdefiniowanego przez 3GPP i wdrożonego przez dostawców scenariusza, nazywanego Non-Standalone, w skrócie NSA. Zakłada on, że dla działania sieci piątej generacji będzie niezbędna również dodatkowa warstwa 4G. Ma ona za zadanie przenoszenie danych sygnalizacyjnych (np. zestawienie połączenia, zarządzanie połączeniem, przełączanie pomiędzy stacjami bazowymi).

Grafika ilustracyjna - wywiad 5G

PD – Czym się będzie różnić ten drugi scenariusz?

KD - Ten drugi scenariusz to Standalone, czyli SA. Zakłada on brak konieczności 4G, dane sygnalizacyjne przesyłane są po warstwie 5G. Niesie on również ze sobą zmianę architektury i wymaga wielu prac w sieci Core operatora. Chodzi o wdrożenie rozwiązań 5G-CN, czyli 5G Core Network. Co prawda standard SA jest już dostępny, niemniej jednak przyjdzie nam jeszcze chwilę poczekać na jego implementację w sprzęcie dostawców infrastruktury telekomunikacyjnej i terminalach użytkowników.

PD- Czym z technicznego punktu widzenia różni się sieć 5G od 4G?

KD - 5G to kolejna generacja sieci komórkowej. Postawiono przed nią kilka wymagań. Ma być szybsza – jej maksymalna prędkość, oczywiście w warunkach laboratoryjnych ma wynosić 20 Gb/s, podczas gdy w LTE było to maksymalnie 150 Mb/s. Mówię tutaj oczywiście o sieci LTE w pierwszej wersji, bez agregacji pasma, dzięki której można osiągnąć znacznie wyższe prędkości. Maksymalne opóźnienie w warunkach laboratoryjnych ma wynosić w sieciach 5G 1 ms, podczas gdy w sieci LTE – 30ms. Powinna ona także obsługiwać do miliona urządzeń na km2, podczas gdy LTE w podstawowej wersji, bez zastosowania LTE-M, maksymalnie 200. Założono także, że w sieci kolejnej generacji efektywność widmowa, czyli ilość danych które można przesłać w określonym paśmie radiowym ba być większa 3-4 krotnie niż w sieci 4G.

5G nie będzie tylko lepszym 4G

PD – A co Twoim zdaniem jest najważniejszą różnicą?

KD - Sieć 5 generacji w scenariuszu NSA to przede wszystkim zwiększenie prędkości przesyłania danych

i pojemności sieci, zmniejszenie czasu dostępu do usługi i bardziej stabilne połączenie. Użytkownicy 5G będą mogli korzystać z dużo lepszej jakości dostępu do Internetu, platform telewizyjnych oraz z dużo lepszych parametrów sieci szczególnie istotnych dla graczy. Tam, gdzie obecnie występują przeciążenia sieci 4G, zostaną dodane warstwy 5G na nowych częstotliwościach – gwarantujące podniesienie jakoś świadczonych usług.

PD – Czy zatem 5G będzie po prostu lepszym 4G?

KD - Na początku tak. Prawdziwą rewolucję przyniesie druga faza standardu 5G - 3GPP Release 16, która jest planowana na marzec 2020 roku oraz wdrożenie scenariusza SA. Oczywiście data Release 16 nie oznacza, że w tym samym momencie zaczną się zmiany – od publikacji 3GPP Release 16 do wdrożenia znajdujących się tam rozwiązań na pewno minie nieco czasu. Obie te zmiany pozwolą na kreowanie nowych usług dzięki technologii network slicing, umożliwiającej operatorowi tworzenia skrojonych na miarę sieci wirtualnych, specyficznych dla wymagań klienta. 5G uzyska możliwość oferowania usług o niezwykłej niezawodności i niskiego opóźnienia, czyli o parametrach wymaganych np. dla zdalnej kontroli infrastruktury krytycznej (opieka zdrowotna, operacje na odległość, kontrola i koordynacja dronów i wiele, wiele innych). Kolejna gałąź usług sieci kolejnej generacji związana będzie z możliwością masowej komunikacji różnego rodzaju sprzętu (samochody autonomiczne, automatyzacja w przemyśle, inteligentne miasta).

Lepszy rdzeń, lepsza "dosył", lepsze anteny

PD – Co powoduje, że sieć 5G będzie bardziej efektywna niż sieć 4G ?

KD – Najkrócej mówiąc – postęp technologiczny. Jak w każdej dziedzinie przemysłu i nauki, jesteśmy w stanie wyprodukować coraz lepszy sprzęt i oprogramować go coraz bardziej wyrafinowanymi algorytmami. Tak samo jak z roku na rok użytkownicy sieci otrzymują coraz lepszego smartfona, ze zwiększoną liczbą pikseli w aparacie, podwojoną pamięcią oraz nowym systemem operacyjnym i aplikacjami, tak po stronie operatora sprzęt podlega ciągłemu unowocześnianiu, wprowadzaniu nowych funkcjonalności sieci.Przechodząc do konkretów, wiele rozwiązań stanowiących podstawę 5G pojawiło się już wcześniej, wiele jest jednak zdefiniowanych od początku. W pierwszej fazie do najważniejszych należą zmiany w interfejsie radiowym (5G NR – New Radio).

Przykładem niech będą aktywne anteny z technologią Massive MIMO (np. MIMO 32x32 lub 64x64). Polegają one na transmisji wielowiązkowej. W odróżnieniu do wcześniejszych standardów, gdzie jedna antena wytwarzała jedną wspólną falę radiową dla wszystkich użytkowników sieci komórkowej w danym sektorze, tym razem mamy do czynienia z „personalizowanym” sygnałem radiowym dla konkretnego odbiorcy. Dzieje się tak nawet wtedy, gdy jest to antena z MIMO 4x4, najbardziej zaawansowana ze stosowanych w sieci 4G LTE Advanced. Dzięki Massive MIMO nasze urządzenia nie muszą odbierać niepotrzebnych sygnałów, a jedynie te które są przeznaczone dla nas.

W 5G pojawią się także zaawansowane warianty kodowania oraz modulacja 1024QAM.

PD - Kiedy w Polsce ruszy sieć piątej generacji?

KD - Na razie trwają testy. Jako pierwsi ruszyliśmy poza laboratorium w Gliwicach, potem były pierwsze testy w paśmie 26-28 GHz w Zakopanem z Ericssonem. Jednak poza testami trzeba mieć pasmo, na którym ta sieć mogłaby zostać odpalona. Z technicznego punktu widzenia można to zrobić na częstotliwościach, którymi już dysponują operatorzy, na przykład 1800, 2100, 2600 MHz, lecz wtedy ograniczymy pojemność sieci 4G, która obecnie z nich korzysta. Dlatego tak ważne jest rozdysponowanie częstotliwości, które zostały w Unii Europejskiej wytypowane do wdrożenia sieci kolejnej generacji – chodzi przede wszystkim o pasma 3,4-3,8 GHz oraz 26-28 GHz. Nie można także zapominać o polskich, restrykcyjnych normach PEM, które zadania nie ułatwiają. Bez ich dostosowania do poziomów bazujących na wytycznych WHO, które obowiązują w większości krajów świata rozwój sieci 5G może zostać skutecznie ograniczony. Siłą rzeczy niekorzystnie odbije się to na dostępności i jakości usług oferowanych klientom.

PD – Co jest dostępne, a co jeszcze musi się pojawić, by móc wdrożyć sieć 5G?

KD - Dostępny jest zatwierdzony standard 5G (3GPP Release 15, z grudnia 2018r.), na podstawie którego wdrożone zostaną pierwsze komercyjne sieci piątej generacji. Dostawcy są już gotowi, lub niebawem będą z wymaganym sprzętem oraz oprogramowaniem dla operatorów. Dla płynnego wdrożenia 5G brakuje częstotliwości oraz jednego, bardzo ważnego elementu układanki: terminali dla klientów. Pierwsze z nich pojawią się w połowie br.

Trudne słowa i teksty je wyjaśniające:

Więcej o 5G na blogu i w komunikatach prasowych pisaliśmy między innymi w tekstach:

 

Komentarze

Dario
Dario 18:01 28-03-2019

Play się z tego śmieje i robi swoje. A jak tam SMSy po WiFI calling, EVS w VoLTE czy L800 na stacjach gdzie nie macie a ma je TMobile? Zanim przejdziecie do 5G to może czas to uporządkować i włączyć? Bo czekanie po kilka lat na usługi, które konkurencja daje out of the box to żenua.

Odpowiedz
    Piotr Domański
    Piotr Domański 07:17 29-03-2019

    Tylko, że w całym wywiadzie nie ma słowa o Play. Domyślam się, że w Twojej opinii każda próba edukacji czym jest 5G jest bezwzględnym atakiem 😉 Nad rzeczami, o których piszesz, pracujemy. W telekomunikacji, a szerzej w technologii nic nie jest „out off the box” i wszystko wymaga wiele pracy. Także sieć 5G.

    Odpowiedz
Lica
Lica 19:12 28-03-2019

Wprowadzając 5G narażacie nasze zdrowie .Z 0,1w/2 na 10w/m2 100 razy mocniej nasze ciała są narażone na fale elektromagnetyczną .Co może mieć przełożenie na wiesze zachorowanie na choroby choćby Rak .
Tak bardzo chcąc szybki internet nie zważacie na zdrowie ludzkie.

Odpowiedz
    Adam
    Adam 20:13 28-03-2019

    Zwolennicy teorii o szkodliwości PEM za argument podają fakt, że Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) wpisała je na listę karcerogenów 2b. Lista ta gromadzi substancje potencjalnie rakotwórcze, czyli takie, co do których istnieją pewne podejrzenia o szkodliwości, ale nie znaleziono jeszcze na to żadnego dowodu. Czy to wiarygodna przesłanka, by się bać? Za odpowiedź niech służy to, że obok promieniowania elektromagnetycznego na tej samej liście WHO znajdują się… talk dla dzieci i kawa.

    Ta sama WHO już w 1996 roku przeprowadziła badania, z których wynikło, że nie ma żadnych negatywnych skutków zdrowotnych wynikających z przebywania w pobliżu urządzeń emitujących pole elektromagnetyczne o częstotliwości od 0 do 300 GHz. A więc systemy komórkowe czy urządzenia wi-fi mogą wywoływać u osób jedynie efekt termiczny, a nie zdrowotny.

    Odpowiedz
    Piotr Domański
    Piotr Domański 07:23 29-03-2019

    Trudno coś odpowiedzieć, więc zacytuję odpowiedź na jedną z niedawnych interpelacji poselskich. „Należy wskazać, że Colegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego w opublikowanym na początku 2017 roku opracowaniu pt. < Aspekty medyczne i biofizyczne promieniowania elektromagnetycznego o częstotliwości radiowej>, na podstawie dostępnych międzynarodowych wyników badań i opracowań w przedmiotowym zakresie przedstawiło zbiorczo aktualny stan wiedzy z badań oraz diagnostyki medycznej na temat oddziaływania fal elektromagnetycznych na organizm człowieka. Autorzy analizy wskazują, że <<w przeciwieństwie do promieniowania jonizującego, tj. promieniowania ultrafioletowego, promieniowania X i y, promieniowanie RF EMF (promieniowanie elektromagnetyczne ze źródeł radiowych) nie jest w stanie spowodować bezpośredniego zniszczenia struktury molekuł w układzie biologicznym ze względu na zbyt niską energię kwantów. 1/2

    Odpowiedz
      Piotr Domański
      Piotr Domański 07:23 29-03-2019

      2/2 Jedynym, jednoznacznie potwierdzonym efektem działania RF EMF na układ biologiczny jest podniesienie temperatury układu. W wielu doniesieniach naukowych autorzy postulują występowanie innych niż termiczne, negatywnych efektów działania RF EMF na układy biologiczne. W wielu przypadkach obserwowane efekty nie znajdują interpretacji na gruncie mechanizmów biofizycznych>>. Autorzy tego raportu wskazują, że do tej pory nie udowodniono w stopniu wystarczającym jakichkolwiek efektów zdrowotnych poza tymi, jakie związane są bezpośrednio z ogrzewaniem tkanek na skutek działania PEM. Pomimo wielu zakrojonych na szeroką skalę badań epidemiologicznych nie udało się również udowodnić wzrostu ryzyka zachorowalności na nowotwory mózgu, głowy i okolic szyi na skutek zwiększonej ekspozycji na pola elektromagnetyczne. Nie stwierdzono również zwiększonej liczby nowotworów po tej stronie ciała, która absorbowała większą energię promieniowania.”

      Odpowiedz
        maciekbks13
        maciekbks13 23:02 17-06-2019

        W odniesieniu do badań CMUJ i ogólnie komentarza Piotra Domańskiego . Oczywiście
        ten rodzaj promieniowania elektromagnetycznego nie jonizuje ośrodka przez jaki przechodzi tym samym nie jest mutagenne. Jednak jest to promieniowanie elektromagnetyczne które wywołuje większą męczliwość nerwowość, wrażliwość na bodźce wzrokowe co potwierdzają badania amerykańskie. Z autopsji mnogę powiedzieć,bo pracuje przy rezonansie magnetycznym i moje odczucia pokrywają się z tym co mówia te badania ale to marny argument. Przy szkodliwości promieniowania bierze się pod uwagę stosunek szkodliwość/korzyść i tutaj dla promieniowania radiowego generowanego nie widzę przeciwwskazań . WHO samo dobrze nie wie czy promieniowanie elektromagnetyczne niejonizujące jest szkodliwe czy też nie.

        Odpowiedz
          Piotr Domański
          Piotr Domański 08:33 18-06-2019

          Trudno mi dyskutować, bo nie wiem na jakie badania się powołujesz. Trudno mi też dyskutować z wrażeniami przy pracy w takim miejscu, jednak mogę zwrócić uwagę, że sama praca w szpitalu jest bardzo wyczerpująca, w związku z ciągłym hałasem, stresem i dużą ilością zadań, które trzeba wykonać błyskawicznie i z dużą precyzją. A co do stanowiska WHO to jest ono bardzo konkretne – brak potwierdzonego, negatywnego lub pozytywnego wpływu na człowieka. Nauka ma to do siebie, że jeżeli istnieje konsensus, którego nikt nie potrafi się obalić powtarzalnymi, przeprowadzonymi w odpowiednich warunkach badaniami, to zakłada się, że tak jest. Konsensus mówi, że pole elektromagnetyczne niejonizujące stosowane w sieciach komórkowych nie ma potwierdzonego wpływu na organizmy żywe.

          Odpowiedz
Marek
Marek 20:28 28-03-2019

To ja zadam kluczowe pytanie: czy w 5G będzie w końcu można myśleć o czymś takim, jak zastąpieniu łącza kablowego, tzn. gwarantowana minimalna prędkość?

Odpowiedz
    Piotr Domański
    Piotr Domański 07:27 29-03-2019

    Nikt nie odpowie Ci na to pytanie do momentu, gdy sieć nie ruszy. Na razie trwają testy. Pamiętaj jednak, że to nadal sieć mobilna, wykorzystująca do działania fale radiowe, podobnie jak obecna sieć 4G. Sieć radiowa będzie miała dużo większą pojemność, ale nie oznacza to, że nie będzie możliwa do „zapchania”, gdy będzie z niej korzystało zbyt wielu użytkowników jednocześnie. To zbyt wiele, to znacznie więcej niż obecnie – o czym jest mowa w wywiadzie, ale nikt tam nie mówi o „nieskończoności”.

    Odpowiedz
    sylwekzolkusza
    sylwekzolkusza 08:13 29-03-2019

    Jedno jest pewne na pewno kabel Będzie tańszy od 5 G, Eldorado odpływa.

    Odpowiedz
      Pan Pikuś
      Pan Pikuś 12:03 29-03-2019

      Ale komu odpływa? Operatorom kablówek?

      Odpowiedz
    Allegrooo
    Allegrooo 11:02 02-04-2019

    w sieciach mobilnych nie ma gwarancji minimalnej prędkości. Występuje współdzielenie dostępnych publicznie zasobów radowych. to jest podstawa działania sieci mobilnych.

    Odpowiedz
Ron
Ron 12:16 29-03-2019

Piotrek prośba o weryfikacje. Dzwonili do mnie z Orange Światłowód, ale jak przysłali maila, to jest takie info „Partner Detal” – czy to bezpośrednio Orange czy podwykonawca ??

Odpowiedz
    Piotr Domański
    Piotr Domański 14:02 29-03-2019

    Może to oznaczać zarówno pracownika Orange jak i partnera zewnętrznego.

    Odpowiedz
      Ron
      Ron 11:07 30-03-2019

      Nie jestem przekonany, mam imie i nazwisko konsultantki. Najlepsze jest to, że konsultanci na CZACIE informują, że światłowód jest dostępny, a na stronie dalej tylko 4G. Propozycja przez CZAT, to już w ogóle parodia niestety 80Mb/s (VDSL), a światłowód przecież dostępny hahaha. Nie ma poważnych ludzi w sprzedaży. Przykro mi to stwierdzać, ale poziom bardzo niski.

      Odpowiedz
        Piotr Domański
        Piotr Domański 13:42 01-04-2019

        cześć masz chyba mojego maila, napisz to sprawdzę co i jak.

        Odpowiedz
          Ron
          Ron 17:29 01-04-2019

          Poszło, w stopce mój numer podałem.

          Odpowiedz
Koolo
Koolo 12:45 29-03-2019

„Nie można także zapominać o polskich, restrykcyjnych normach PEM, które zadania nie ułatwiają.” i tu jest pies pogrzebany … nie róbcie z przeciwników znoszenia norm PEM antyszczepionkowców i oszołomów blokujących rozwój … nie straszcie też zombie że ich odetniecie od „fejsa” i „insta”. Po prostu zyski operatorów przy zachowaniu aktualnych norm będą mniejsze …

Odpowiedz
    Piotr Domański
    Piotr Domański 14:01 29-03-2019

    Sądzę, że wszystko co niezbędne napisałem nieco wyżej w komentarzu. Nie przypominam sobie bym porównywał kogokolwiek do „antyszczepionkowców”. Przy zachowaniu obecnie istniejących norm może dojść do znaczącego zmniejszenia przepustowości sieci mobilnej. Mówi o tym dość dokładnie opublikowany niedawno raport Instytutu Łączności. Przyznam też, nie słyszałem o żadnym raporcie, który wskazywałby na przełożenie norm PEM na wyniki finansowe firm telekomunikacyjnych. Jeżeli nim dysponujesz podrzuć linka, z chęcią przeczytam.

    Odpowiedz
Ron
Ron 13:21 29-03-2019

CYT: „Powinna ona także obsługiwać do miliona urządzeń na km2, podczas gdy LTE w podstawowej wersji, bez zastosowania LTE-M, maksymalnie 200.”
Jestem przekonany, duży skok jakościowy. 🙂

Odpowiedz
    Piotr Domański
    Piotr Domański 08:24 04-04-2019

    Tutaj skieruj się do tekstu o Network Slicing – zakłada się bowiem, że większość z tych urządzeń to będzie IoT, czyli urządzenia wymagające dużo mniejszego transferu, niż smartfony czy modemy. Ale faktycznie pojemność sieci będzie większa.

    Odpowiedz
pablo_ck
pablo_ck 15:00 29-03-2019

Jeszcze trochę wody w Wiśle przepłynie za czym będziemy świadkami komercyjnego 5G. Ponad to polskie normy dotyczące „promieniowania” nadajników są bardzo restrykcyjne i jeśli nic się nie zmieni w przepisach to wydaje mi się że będzie ciężko zbudować sieć 5G w Polsce.

Odpowiedz
Spotify
Spotify 20:49 03-04-2019

Piotrze
Czy Orange zamierza zmodernizować na prowincjach stacje only L800/U900? Play stawia w tych terenach swoje stacje z pasmami L800/L1800/L2100 i każda ich stacja ma 2,5raza większą pojemność LTE (wasze 10Mhz vs Play 25Mhz). W takim tempie jak Play pokryje nasz kochany kraj swoim zasięgiem to na tych terenach w/w Was zje żywcem pojemnością sieci LTE, o prędkościach nie wspominając. Więc ponawiam pytanie – modernizujecie teraz sieć o L2100 i czy na takich stacjach only L800/U900/G900 (macie ich co najmniej 2 tys stacji w całej Polsce) będziecie dokładać kolejne pasma?

Odpowiedz
    Piotr Domański
    Piotr Domański 10:53 04-04-2019

    Cały czas rozbudowujemy naszą sieć mobilną. Zarówno w ramach refarmingu 2100, o czym regularnie wspominam na blogu jak i dokładania nowych pasm. Inwestujemy tam, gdzie zwiększenie pojemności jest potrzebne.

    Odpowiedz
Ziomal
Ziomal 00:49 04-04-2019

Witam wracam po długiej nie obecności i wypowiem sie na temat 5G z mojej strony wygląda to tak że tak duża sieć jaką jest Orange myślę że bez problemu będzie jedną z nie licznych która będzie ją posiadać ze względu na zasięg i nadajniki pozdrawiam Ziomal 🙂

Odpowiedz
    Piotr Domański
    Piotr Domański 09:27 08-05-2019

    Wstrzymaj konia wędrowcze! By odpalić 5G potrzebne są częstotliwości, rozbudowana infrastruktura dostępowa (czytaj – szybkie łącze do każdej stacji bazowej i licznych small celli), rozbudowana sieć szkieletowa… można by wymieniać. Nie piszemy, że jesteśmy 5G Ready, bo wiemy ile jeszcze drogi przed nami, by sprawnie dostarczyć 5G naszym klientom.

    Odpowiedz
manyaky
manyaky 02:21 09-04-2019

Jeszcze jednej rzeczy brakuje do 5G – kasy, sporo kasy na tę inwestycję.

Odpowiedz
    Piotr Domański
    Piotr Domański 09:24 08-05-2019

    Taka magia telekomunikacji 😉 Choć w Polsce, gdzie wszyscy lubimy nasze no-limit za 19 zł wcale prosto nie jest.

    Odpowiedz
Czepialski
Czepialski 13:24 07-05-2019

„do miliona urządzeń na km2” – przy ilu small cells na ten km2?

Odpowiedz
    Piotr Domański
    Piotr Domański 09:22 08-05-2019

    Standard 5G to wyznacznik „minimum” które sieć musi spełnić by nazywać to 5G. Podobnie jest z liczbą urządzeń, które będzie mogły korzystać z sieci. Zajrzyj do tekstu o standardzie i wideo, które kilka lat temu wrzuciliśmy na bloga https://biuroprasowe.orange.pl/blog/5g-czy-bedzie-rewolucja/

    Odpowiedz
Mirek72
Mirek72 11:45 08-05-2019

Nie no super!!! Fajnie że wprowadzacie 5G ale zapominacie o ludziach którzy w dalszym ciągu nie mają zwykłego zasięgu w domu nie mówiąc już o LTE!.
Ja od dwóch lat nie mam zasięgu po przeniesieniu anten + likwidacji naszych anten z Orange. Antenę w linii prostej mam w odległości 800 metrów. Albo źle anteny są ustawione nie tak jak było poprzednio (2 lata temu je przeniesiono) albo T-mobile (NETWORKS) przykręcił śrubkę Klientom z ORANGE.
Po kilku reklamacjach do Orange, dostałem odpowiedź od Operatora: „Operator doprowadza sygnał tylko do budynku” .
O 5G to mogę pomarzyć 🙁

Odpowiedz
    Piotr Domański
    Piotr Domański 11:51 08-05-2019

    Mirku, sieć 4G cały czas jest rozbudowana, 5G na razie nie wprowadzamy, lecz przygotowujemy się do tego, prowadząc m.in testy. Co do zasięgu w budynku, to przy obecnych normach PEM „przebicie się przez ściany” nie jest proste i koledzy odpisali Ci najprawdziwszą prawdę, która nie wynika z naszej złej woli, lecz praw fizyki. Czy próbowałeś zastosować rozwiązanie jakim jest WiFi Calling, czyli możliwość dzwonienia poprzez WiFi, którą wspiera wiele sprzedawanych obecnie telefonów?

    Odpowiedz
      Mirek72
      Mirek72 12:12 08-05-2019

      Dzięki za odpowiedź.
      To może niech zwiększą moc na istniejących nadajnikach. Nie wiem czy to prawda ale nasze nadajniki działają na mniejszej mocy niż w UE.
      Co do WiFi Calling w zeszłym roku testowałem przez 3 miesiące na telefonie Moto X Style i nie jestem zadowolony z tego. Jak stałem przy wifi to jeszcze ok ale jak się oddaliłem do pokoju (odległość 3 metry + ściana) to już przerywało rozmowę.
      Problem polega na tym że jestem pomiędzy dwoma antenami, gdzie sygnał ten jest bardzo słaby.
      2 lata temu było ok do czasu przeniesienia nadajników. Może nie był to pełny zasięg + LTE ale te 2 kreski + HSDPA były i był to sygnał stabilny.

      Odpowiedz
        Piotr Domański
        Piotr Domański 12:57 08-05-2019

        Moc naszych nadajników jest zgodna z restrykcyjnymi polskimi normami. Nie możemy ich „podkręcić”. Poza tym, musimy brać także pod uwagę inne znajdujące się w pobliżu stacje bazowe.

        Odpowiedz
          Mirek72
          Mirek72 13:06 08-05-2019

          Wiem, no cóż pozostało mi tylko czekać na zmiany.

          Odpowiedz
lirer
lirer 17:01 06-09-2019

Wbijacie nam większe Pole elektromagnetyczne.Beż zważania o nasze ciało.Zwiększacie pole do 10W/m2 .Ludzie was w ogóle nie obchodzą.do 100 razy więcej niż jest teraz.
A co z zachorowaniem na Raka .Pytam .!!!!!!

Odpowiedz
    Piotr Domański
    Piotr Domański 17:04 06-09-2019

    Nie wiem na jakie dane czy badania się powołujesz. Więc będę cytować: „Należy wskazać, że Colegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego w opublikowanym na początku 2017 roku opracowaniu pt. , na podstawie dostępnych międzynarodowych wyników badań i opracowań w przedmiotowym zakresie przedstawiło zbiorczo aktualny stan wiedzy z badań oraz diagnostyki medycznej na temat oddziaływania fal elektromagnetycznych na organizm człowieka. Autorzy analizy wskazują, że <<w przeciwieństwie do promieniowania jonizującego, tj. promieniowania ultrafioletowego, promieniowania X i y, promieniowanie RF EMF (promieniowanie elektromagnetyczne ze źródeł radiowych) nie jest w stanie spowodować bezpośredniego zniszczenia struktury molekuł w układzie biologicznym ze względu na zbyt niską energię kwantów. 1/2

    Odpowiedz
      Piotr Domański
      Piotr Domański 17:05 06-09-2019

      2/2 Jedynym, jednoznacznie potwierdzonym efektem działania RF EMF na układ biologiczny jest podniesienie temperatury układu. W wielu doniesieniach naukowych autorzy postulują występowanie innych niż termiczne, negatywnych efektów działania RF EMF na układy biologiczne. W wielu przypadkach obserwowane efekty nie znajdują interpretacji na gruncie mechanizmów biofizycznych>>. Autorzy tego raportu wskazują, że do tej pory nie udowodniono w stopniu wystarczającym jakichkolwiek efektów zdrowotnych poza tymi, jakie związane są bezpośrednio z ogrzewaniem tkanek na skutek działania PEM. Pomimo wielu zakrojonych na szeroką skalę badań epidemiologicznych nie udało się również udowodnić wzrostu ryzyka zachorowalności na nowotwory mózgu, głowy i okolic szyi na skutek zwiększonej ekspozycji na pola elektromagnetyczne. Nie stwierdzono również zwiększonej liczby nowotworów po tej stronie ciała, która absorbowała większą energię promieniowania.”

      Odpowiedz
rokostageman@o2.pl
rokostageman@o2.pl 12:39 25-09-2019

Jeśli już ktoś kto uważa się za eksperta, jest prezentowany przez operatora jako znawca tematu, komentując i opiniując różnice między 4G i 5G, zarówno ekspert, jak i operator zadbać powinni aby przedstawiane w portalu informacje były informacjami rzetelnymi. W pewnej części swej wypowiedzi, Pan Konrad Dobrzyniecki pisze: „KD – Najkrócej mówiąc – postęp technologiczny. Jak w każdej dziedzinie przemysłu i nauki, jesteśmy w stanie wyprodukować coraz lepszy sprzęt i oprogramować go coraz bardziej wyrafinowanymi algorytmami. Tak samo jak z roku na rok użytkownicy sieci otrzymują coraz lepszego smartfona, ze zwiększoną liczbą pikseli w aparacie…”
Uprzejmie zwracam uwagę, iż stanowczo myli się Pan ze stwierdzeniem odnośnie tego, iż upakowanie coraz większej ilości pixeli bez powiększania matrycy jest działaniem przynoszącym pozytywny skutek, oprócz oczywiście chwytu reklamowego, polegającego na wytworze w świadomości konsumenta, iż więcej znaczy lepiej… Proponuję podawać rzetelniejsze przykłady…pozdrawiam serdecznie.

Odpowiedz

Oferta

Konkurent wchodzi w IPTV, ale jakoś dziwnie…

Wojtek Jabczyński Wojtek Jabczyński
27 marca 2019
Konkurent wchodzi w IPTV, ale jakoś dziwnie…

Przepraszam, ale musiałem trochę odczekać z komentarzem do oferty IPTV Cyfrowego Polsatu. Nie chodzi o to, że nie chciałem, tylko od pierwszego wejrzenia wydała się lekko dziwna i potrzebowaliśmy więcej czasu żeby zrozumieć, co wymyślili marketingowcy CP. W pierwszej chwili poczuliśmy się nawet zaszczyceni znalezieniem się w gronie firm wskazanych w ofercie, ale coś nie do końca jednak nam grało.

Sprawdziliśmy i... usługa telewizyjna, którą od kilku dni oferuje CP m.in. klientom naszego światłowodu, nie jest prawdziwą telewizją IPTV. Swoją drogą ostatnio mamy prawdziwy wysyp produktów zastępczych i czekoladopodobnych :-) Oferta CP to w istocie usługa OTT (Over-The-Top) polegającą na dostarczaniu multimedialnych treści za pośrednictwem infrastruktury innego operatora. Różnica między IPTV i OTT jest znacząca i wiedzą o tym nie tylko spece od technologii.

Orange Polska w żaden sposób nie współpracuje z CP przy dostarczaniu ich usługi, ani tym bardziej nie odpowiada za jej jakość. Co więcej, sam CP nie ma do końca kontroli nad jej jakością. W usłudze telewizyjnej CP treści przesyłane są za pośrednictwem internetu w taki sam sposób, jak wszystkie inne dane. Nie ma zagwarantowanego osobnego, wydzielonego kanału w łączu internetowym. Testy tego rodzaju transmisji nie gwarantowały wystarczająco dobrej jakości np. podczas transmisji na żywo wydarzeń sportowych, które ogląda wiele osób. Dlatego nasza Orange TV oferuje prawdziwe IPTV ze specjalnym, wydzielonym kanałem dla telewizji, co gwarantuje najwyższą jakość.

Dziennikarze pytali mnie jeszcze o umowy więc dodaję, że jedyną jaką zawarliśmy z CP jest podpisana dwa lata temu, standardowa umowa na kolokację serwerów treści CP oraz na łącza transmisyjne. Czyli absolutnie nic nowego.

Komentarze

Pasjonat
Pasjonat 12:28 09-10-2025

Czy w związku z uruchmianiem 5G w paśmie 700 będziecie wygaszali 5G2100DSS? Czy można liczyć na udostępnienie warstwy 5G700 na mapce zasięgu lub choćby bardziej szczegółową mapkę z wpisu? Chciałoby się przetestować nową warstwę 5G, ale jak na razie nie wiadomo gdzie jechać, aby złapać. 🙂

Odpowiedz
    Kinga Galon
    Kinga Galon 14:10 09-10-2025

    Tak, są miejsca w których wyłączamy 5G DSS, zwłaszcza jeśli dostępne jest 5G Cband. Co do mapy, mamy to w planach, ale na razie za wcześnie by mówić o terminach.

    Odpowiedz
Pijo
Pijo 12:30 09-10-2025

Pani Kingo, a na ilu stacjach dolożyliscie LTE700?

Odpowiedz
    Kinga Galon
    Kinga Galon 14:10 09-10-2025

    Na kilkudziesięciu.

    Odpowiedz
Użytkownik
Użytkownik 13:15 09-10-2025

Pozwolenia na częstotliwość 700MHz dostaliście także przy granicy, tam gdzie 800MHz jest niedostępne. Czy to oznacza że zasięgowego oprócz 5MHz z 900 będzie teraz też 10MHz z 700 ?? Jeśli tak to suuuuper, jakość na wsiach będzie o niebo lepsza.

Odpowiedz
    Kinga Galon
    Kinga Galon 12:30 13-10-2025

    Tak, pasmo 700 ma znacząco wzmocnić sieć przy granicach. Choć zaznaczam, że ma ono pewne ograniczenia koordynacyjne.

    Odpowiedz
yaroo
yaroo 14:04 09-10-2025

Można prosić gdzieś o dokładny spis miejscowości? Po mapce ciężko cokolwiek zobaczyć i mieć 100% pewność, gdzie jest 5G700

Odpowiedz
    Kinga Galon
    Kinga Galon 15:03 09-10-2025

    Na stronie Orange dostępna jest mapa zasięgu, mamy w planach dodanie podglądu dla zasięgu 5G 700 i wtedy będzie można to sprawdzić.

    Odpowiedz
mx
mx 15:17 09-10-2025

Jak to w Grupie Orange, wiadomo co, nie wiadomo kiedy.

Odpowiedz
Damian
Damian 16:19 09-10-2025

Proszę zróbcie porządek z tą mapką bo nie idzie nic z niej wyczytać.bardzo przydatny byłby spis miejsc gdzie powstały nowe nadajniki

Odpowiedz
Jackson
Jackson 19:34 09-10-2025

Witam. Czy i kiedy planujecie odpalenie 5 g w pasmie c na nadajniku Orange (26003) ID: T-55283 (N!)
Warszówek – gm. Pawłów, Warszówek 31 – wieża T-Mobile? Pozdrawiam

Odpowiedz
    Kinga Galon
    Kinga Galon 10:48 14-10-2025

    Na ten moment nie mamy tej lokalizacji w planach. Również pozdrawiam

    Odpowiedz
Janek
Janek 21:01 09-10-2025

W lublinie cos cienko z tym internet na ulicach nalkowskich metalurgiczna radości Czechowska zanka zasieg internetu

Odpowiedz
Robert
Robert 22:19 09-10-2025

Barwice 78-460 Zachodniopomorskie przeszło modernizację i brak 5G nawet tego DSS2100, wszędzie dookoła dołożono 5G 700 a tam gdzie nie ma to działa DSS2100. Co my gorsi jesteśmy jako mieszkańcy masteczka ? Przy podpisaniu umowy obiecanki wciskają konsultańci ale jak zapytam na infolinii to brak wiedzy na temat 5G

Odpowiedz
    Kinga Galon
    Kinga Galon 11:57 14-10-2025

    To jakie częstotliwości i technologie wykorzystywane są na konkretnej stacji zależy m.in. od potrzeb sieciowych, możliwości technicznych i biznesowych, ukształtowania terenu, typu zabudowy. Każde uruchomienie poprzedza analiza radiowa, która określa czy i z jakich technologii warto w tej lokalizacji korzystać.

    Odpowiedz
GrajekOnline
GrajekOnline 22:29 09-10-2025

A wiadomo kiedy konkretnie nastąpi wyłączenie 3G i włączenie LTE900 w byłym województwie Wałbrzyskim? Oficjalne informacje są ogólne i że będzie to w październiku.

Odpowiedz
    Kinga Galon
    Kinga Galon 14:26 13-10-2025

    Planowo w przyszłym tygodniu i wszystko wskazuje na to, że tak będzie.

    Odpowiedz
Danuta Rzymanek
Danuta Rzymanek 22:52 09-10-2025

My w Kosobudz,lubuskie chcielibyśmy jakikolwiek G .Nie ma wcale zasięgu, internet też oczywiście 0 .Jak tu żyć?

Odpowiedz
Goosc
Goosc 22:55 09-10-2025

To całe 5G700 to pic na wodę fotomontaż, nie radzę się tym jarać, zresztą operatorzy sami to przyznali. Na moim nadajniku jest, zero wzrostu prędkości pobierania, nie wzrósł zasięg, jedyne to wzrósł upload, ogólnie porażka.

Odpowiedz
Jarociniak
Jarociniak 23:17 09-10-2025

Kiedy odpalicie lte 700 mhz w mniejszych miejscowościach miasteczkach wsiach? Bo na moim nadajniku Tarce Jarocin brak

Odpowiedz
TeamPurple
TeamPurple 23:29 09-10-2025

Czy jest planowana jakąś nowa stacja w okolicach Iwli, Teodorówki 38-450? Zasięg tam od dawna jest bardzo słaby, najbliższe nadajniki w Zboiskach i Nowym Żmigrodzie są poprzyslaniane przez góry. Przydałoby się coś zrobić bo konkurencja działa.

Odpowiedz
    Kinga Galon
    Kinga Galon 11:59 14-10-2025

    Na ten moment nie mamy w planach nowej stacji.

    Odpowiedz
Jackson
Jackson 09:15 10-10-2025

Dodam że T mobile już odpalił 5 g w pasmie c na tym nadajniku

Odpowiedz
mx
mx 18:29 10-10-2025

Okazało się, że na moim bts uruchomiono 5G w paśmie 700. W stosunku do LTE z agregacją 4 pasm zauważalnej poprawy nie widzę. Wręcz bywa gorzej – jak w LTE+ pobieranie max w nocy/min w szczycie było 240/100, tak w „5G” jest 340/40. A kosztuje mnie 9,90 więcej (5G dla firm). Może upload jest nieco lepszy – w okresie luzu w sieci dobija 100 Mbit/s. Latencja tak samo kiepska – nie spada poniżej 30 ms, bywa ponad 100.

Odpowiedz
Paweł
Paweł 22:17 10-10-2025

Pani Kingo czy Wasza firma planuje poprawić zasięg w tym rejonie?

Ponieważ na Zewnątrz budynków występuje 2G lub bardzo rzadko pojawi się LTE które i tak jest bardzo słabe.

Jedlnia -Kolonia, Kieszek, Jedlnia gmina Pionki Wasza konkurencja posiada wtym rejonie nadajnik RAD4406

Słupica, Maryno,Cudnow gmina Pionki Wasza konkurencja posiada wtym rejonie nadajnik RAD4407

Proszę o zamontowanie anten na początek 700 800 900

Z pewnością poprawiło by to zasięg w okolicy.

Odpowiedz
Patryk
Patryk 12:56 11-10-2025

Mam pytanie co do konkretnej miejscowości czy Orange rozbudowuje sieć do 5g 700 w miejscowości gradzanowo zbęskie gm. Radzanów ponieważ pojawia mi się symbol 5g chodź na razie tylko miga ale przy tym od razu się włącza pasmo o częstotliwości 700mhz.

Odpowiedz
asdf24
asdf24 09:31 12-10-2025

Tradycyjnie zapytam się jak tam idzie modernizacja w lubartowie (woj Lubelskie)? Pozdrawiam

Odpowiedz
    Kinga Galon
    Kinga Galon 10:46 14-10-2025

    Wszystkie stacje w Lubartowie są już po modernizacji.

    Odpowiedz
Mackul
Mackul 23:39 12-10-2025

A kiedy 5G 700 MHz Wetlina, Smerek i Cisna?

Odpowiedz
kahun22
kahun22 06:06 13-10-2025

śmieszne to 5G ludzie zgłaszają i dzwonią do operatora Orange że nie ma zasięgu a zadzwonić i złapać jedną lub dwie kreski to trzeba latać po dworzu i szukać zasięgu ale u nich jak zawsze wszystko jest okey tak samo jak w innych sieciach niestety u mnie łapka 👎

Odpowiedz
Adrian
Adrian 16:40 13-10-2025

a w Nowy Tomyśl (woj. wielkopolskie) zasięgu 5G jak nie było tak nie ma…

Odpowiedz
Tres
Tres 19:34 14-10-2025

Pani Kingo, chciałbym zapytać o C band na stacji bazowej o ID: 28930. Kilka dni temu działało a obecnie nie działa. Na mapie ta stacja nie ma C band (ale mapa chyba nie jest aktualna). Czy C band zostało na tej stacji uruchomione na dobre? Czy jest tam kilka anten skierowanych w różnych kierunkach? Chciałbym też zapytać czy przy uruchamianiu C band jest modernizowane przyłącze internetowe? Pytam ponieważ na tej stacji na LTE od dłuższego czasu występuje problem z nieudaną retransmisją pakietów TCP.

Odpowiedz
    Kinga Galon
    Kinga Galon 09:15 15-10-2025

    A jaki to adres?

    Odpowiedz
asdf24
asdf24 08:45 15-10-2025

Na nowy nadajnik w okolicy ul. Gazowej nie ma co liczyć ?

Odpowiedz
Tres
Tres 09:30 15-10-2025

Modlniczka, ul. Różańskiego 32 – pylon reklamowy CH Futura Park

Odpowiedz
    Kinga Galon
    Kinga Galon 14:12 15-10-2025

    Na tej stacji nie nadajemy sygnału sieci 5G w paśmie C. Być może „złapał” Pani/Pan zasięg 5G (Cband lub DSS) z innej, dalszej lokalizacji. Przyłącze jest modernizowane, ale nie powinno mieć to wpływu na jakość transmisji. Być może przyczyną jest połączenie się z odległą stacją. Jeśli problem by się utrzymywał to polecam kontakt już z infolinią, będą mogli sprawdzić dokładniej sytuację dla konkretnego numeru telefonu.

    Odpowiedz
Tres
Tres 14:53 15-10-2025

To bardzo dziwne, byłem dzisiaj z telefonem pod stacją bazową i telefon łapał pasmo N78:
5G NSA
TAC 52889
PCI 230
ARFCN 640704
SS RSRP -104dBm
SS RSRQ -11dB

A dla LTE 2600:
CI 58606111
eNb 228930
CID 31
TAC 52889
PCI 230
BW 15MHz
EARFCN 3025
RSSI -51dBm
RSRP -79dBm
RSRQ -10dB
SNR 10dB
TA 0 (0m)

Czy to oznacza, że LTE jest z innej stacji a 5G z innej?

Odpowiedz
Dorota
Dorota 15:56 15-10-2025

Witam,
czy są przewidziane jakieś działania przy nadajnikach w Dębem Wielkim powiat Mińsk Mazowiecki, pytam bo obecny zasięg jest masakra, swobodnie z domach oddalony około 2km od nadajnika nie można w sposób normalny korzystać z telefonu, aby normalnie rozmawiać dość często trzeba wyjść na taras, z tego co wiem jest to problem występujący u znacznej ilości osób korzystających z usług Orange.

Odpowiedz
AdamMK
AdamMK 16:05 15-10-2025

Kiedy można liczyć na modernizację stacji Orange ID: T-35723? Czy jest przewidziane 5G? Lub jakaś modernizacja?

Odpowiedz
goosc
goosc 14:02 16-10-2025

Nic to nie zmienia, nie licz na poprawę.

Odpowiedz
Kicaj
Kicaj 17:02 16-10-2025

W Łomnicy na Zaciszu, pod Karpaczem, chyba jako jeden z niewielu szczęściarzy łapałem n78 przez równo 3 miesiące bez żadnych problemów. 600-800 mbit w.standardzie na dl i 80-100 w standardzie na upload, ping 15. Nadajnik Pochulanka Karpacz 9km, za to wprost na mnie i dobry modem. Od killu dni n78 jakby wyparowało, za to pojawiło się ubogie n28, nawet blokada pasma nic nie daje – po prostu n78 przestało docierać,… no nic – szczęście mnie opuściło, nadajnik zaczął dzielić moc z n28 i przez to n78 już nie dociera? 🙁 a było tak pięknie (teraz tylko 65-85mbit z agreagacja, za to play w rejonie stabilne 200-250mbit)

Odpowiedz
Hubert
Hubert 21:33 16-10-2025

Czy macie w planach jakąś modernizacje na stacjach w Zręcinie 38-457 i Kopytowej 38-459? W Zręcinie brak 5G, jest tylko LTE+, a w Kopytowej wyłącznie LTE800, a większość okolicznych stacji ma już 5G.

Odpowiedz
Paweł
Paweł 10:15 17-10-2025

Czy Orange ma w planach budowę nowego nadajnika w rejonie pow. zduńskowolskiego, gm. Szadek? Odkąd tylko pamiętam zasięg zarówno Orange jak i T-Mobile to istna tragedia. Moglibyście coś zrobić w ramach wspólnej spółki NetWorks odpowiadającej za nadajniki. Kiedy Play uruchomił w 2019 roku nadajnik w miejscowości Pratków (również gm. Szadek) w końcu dało się normalnie korzystać z sieci zarówno na zewnątrz jak i wewnątrz budynku. Orange ma zero kresek zasięgu na 5G i tylko na zewnątrz budynku, a T-Mobile słabe LTE również na zewnątrz budynku (wewnątrz nic nie działa). Telefony łączą się z nadajnikiem w Rossoszycy w gm. Warta ponieważ jest on najbliżej.

Odpowiedz
Mysior
Mysior 20:31 19-10-2025

Kiedy możemy liczyć na uruchomienie 5G na stacjach bazowych (ID: 2509, 28920 oraz 28627) w Krzeszowicach woj. małopolskie?

Odpowiedz
LTE
LTE 09:40 23-10-2025

Nie, z tej samej.

Odpowiedz
Rozi
Rozi 15:55 23-10-2025

Witam,

Pani Kingo w gminie Ogrodzieniec, stacja !N w Ryczowie działa ponad rok i dlaczego nie było brane pod uwagę pasmo zasięgowe tzn. 700 MHz. Anteny tej częstotliwości nie obsługują, a LTE 800 jest ok w w/w miejscowości, a obok wsie mają szczątki tego sygnału … Jakaś pilna modernizacja by się przydała lub zwiększenie np. mocy nadawania bo jest mniejsza niż na bts w powiecie 😉
Pozdrawiam

Odpowiedz
PW
PW 10:40 31-10-2025

5G w paśmie 700 MHz nie daje klientowi zbyt wiele w wydajności w stosunku do 4G – dostępna szerokość pasma jest podobna, a tylko nieco większa gęstość widmowa 5G nie przełoży się znacząco na realną szybkość transmisji. Do tego, trzeba za to dodatkowo zapłacić – za urządzenie z 5G. Po stronie operatora korzyści są zdecydowanie większe.

Odpowiedz
GOSC1
GOSC1 11:01 08-11-2025

WITAM. Pytanko kiedy uruchomicie pasmo C na stacji Wólka, gmina Wartkowice 99-220. Bo 5g 2100 tu działa średnio

Odpowiedz
Mariusz
Mariusz 19:10 12-11-2025

Przydałby się upgrade nadajnika w Nowym Sączu Ziołowa 14 (ID: 26262). Brak 5G 700 MHz, brak pasma C, prędkości słabe, szczególnie w południe. A nadajnik zapewnia internet dużemu obszarowi

Odpowiedz
Rafał
Rafał 14:20 24-11-2025

Czy w Gminie Brzesko, małopolskie, północna jej część, nie w mieście, planujecie uruchomienie 5G w najbliższym czasie? Widzę, że zgody UKE są. Po wyłączeniu 3G, zasięg w budynkach się pogorszył na LTE.

Odpowiedz
Jarek
Jarek 20:49 24-11-2025

Pani Kingo. Po wyłączeniu 3G w 19-222 Wąsosz nadal słaby zasięg (1kreska Lte) na zewnątrz budynków (wewnątrz budynków brak zasięgu). Macie tam światłowód orange. Dlaczego aż tyle lat trzeba prosić o nadajnik w tej miejscowości? Wifi calling nie zawsze jest rozwiązaniem. Proszę o informację, czy jest planowany nadajnik w m.Wąsosz (nadajnik Play stoi tam od kilku lat). Pozdrawiam.

Odpowiedz
Silent
Silent 15:02 03-12-2025

Dzień dobry.
Czy jest jakiś roadmap włączenia 700MHz na wieżach „Majdan Sobieszczański – gm. Niedrzwica Duża, Majdan Sobieszczański” i „Wilkołaz Pierwszy – gm. Wilkołaz, Wilkołaz Pierwszy” w Lubelskim?
Lasy w okolicy dają dużo miejsc gdzie 1800MHz są na granicy połączenia, kilka procent poprawy przenikania na niskich częstotliwościach dałoby stabilny zasięg, więc upgrade bardzo oczekiwany.

Odpowiedz

Oferta

500 zł premii za zakup Samsunga Galaxy Note 9

Marta Krajewska Marta Krajewska
27 marca 2019
500 zł premii za zakup Samsunga Galaxy Note 9

Na początek wiosny Samsung przygotował przyjemną promocję dla wszystkich, którzy planują zakup telefonu. Do 7 kwietnia br. możecie zgarnąć 500 zł premii za zakup modelu Samsung Galaxy Note 9. Co należy zrobić by odebrać premię?

  • Kupić Samsunga Galaxy Note 9 do dnia 7 kwietnia br. Możecie to zrobić w sklepie Orange
  • Uruchomić telefon do 10 kwietnia br. i zalogować się do aplikacji mobilnej Samsung Members
  • Po 14 dniach od uruchomienia telefonu kliknąć w baner promocyjny, który pojawi się w sekcji "korzyści" w aplikacji
  • Odebrać kod do wypłaty gotówki. Potwierdzeniem aktywacji kodu będzie przesłanie numeru PIN na adres e-mail, podany w ramach rejestracji konta Samsung.
  • W ciągu następnych 7 dni w bankomacie sieci Euronet należy wybrać opcję "transakcja bez karty", następnie z menu - "Promocja Samsung", wprowadzić PIN i cieszyć się 500 zł :-)

Więcej na temat promocji znajdziecie w regulaminie lub na stronie Samsunga.

Komentarze

Scroll to Top