Koniec roku to czas podsumowań i robienia planów na przyszłość. Upływający rok upłynął nam pod hasłami ESG, w którym mówimy o tym, jak zarządzać wpływem firmy na jej otoczenie społeczne i środowiskowe. Zobaczmy zatem, jakie tematy były dla nas ważne z punktu widzenia społecznej odpowiedzialności biznesu i co będzie wzywaniem na przyszłość.
Dla firmy telekomunikacyjnej temat dostępności do usług cyfrowych, efektywnego i bezpiecznego korzystania z nowych technologii to kwestie istotne zarówno z biznesowego jak i społecznego punktu widzenia. Mam na myśli włączenie cyfrowe, dzięki rozbudowywanej infrastrukturze, ofertę dostosowaną do potrzeb różnych grup klientów, przystępną cenowo a także przyjazną dla klientów z niepełnosprawnościami. To także edukacja cyfrowa i pokazanie, jak dobrze i odpowiedzialnie korzystać z tych usług.
W 2023 roku po raz kolejny zaprosiliśmy szkoły do programów MegaMisja i SupeKoderzy, aby uczyć dzieci jak mądrze korzystać z internetu. W 20 miejscowościach powstały nowe Pracownie Orange - lokalne centra edukacji cyfrowej. Zakończyliśmy Program Lekcja: Enter, dzięki któremu ponad 82 tys. nauczycielek i nauczycieli w Polsce zyskało nowe, cyfrowe umiejętności. Świętowaliśmy też pierwszy rok działalności Orange Digital Center, które pozwala młodym ludziom zdobywać kompetencje przyszłości. Po raz kolejny do świata wirtualnego zaprosiliśmy seniorów, którzy na kursach on-line i stacjonarnie, uczyli się jak korzystać ze smartfona.
#OrangeGoesGreen
Drugim wiodącym elementem społecznej strategii Orange jest zarządzanie naszym wpływem na klimat i środowisko. Minimalizujemy ślad węglowy poprzez programy oszczędności energii i korzystanie z odnawialnych źródeł. W 2023 roku udało nam się pozyskać więcej energii solarnej i wiatrowej. Nasze działania wpisujemy w gospodarkę obiegu zamkniętego – odzyskujemy od klientów używane telefony i inne urządzenia, odnawiamy je i przywracamy na rynek. Klientów zapraszamy też do kolejnych Zielonych salonów.
Różnorodność i zaangażowanie
Tematem, który towarzyszył nam w tym roku było też zarządzanie różnorodnością. Obchodziliśmy miesiąc różnorodności, wspieraliśmy Kobiety w Technologiach i rozdawaliśmy Korony Równości.
Po raz kolejny w konkursie Hi-Tech Girls szukaliśmy też dziewczyn, które interesują się nowymi technologiami i chcą rozwijać swoje umiejętności z Orange.
Prawa człowieka i łańcuch dostaw
ESG daje nam szersze spojrzenie na łańcuch dostaw i naszą odpowiedzialność w relacjach z partnerami biznesowymi, dostawcami i podwykonawcami. W 2023 roku wiele czasu poświeciliśmy też tematowi praw człowieka i praw dziecka w biznesie. W Orange przyjęliśmy Politykę Praw Człowieka i nowy Kodeks dla Dostawców. Fundacja Orange wdrożyła Politykę Ochrony Praw Dziecka we współpracy ze wszystkim partnerami. Wspólnie z Forum Odpowiedzialnego Biznesu zainicjowaliśmy powstanie Karty Praw Dziecka w Biznesie, którą podpisało już kilkadziesiąt firm i instytucji.
Chcemy współpracować z dostawcami, którzy przestrzegają najwyższych standardów ESG, dlatego w tym roku rozpoczęliśmy proces oceny dostawców przy pomocy narzędzia firmy EcoVadis.
Wyzwania na 2024 rok
ESG to duże zmiany dla firm takich, jak nasza, które już za 2024 rok będą raportować dane niefinansowe wg. nowych wytycznych CSRD (ang. Corporate Sustainability Reporting Directive). To zmiany nie tylko w raportowaniu, ale także zarządzaniu. Przede wszystkim to nowy sposób przyjrzenia się wpływom firmy na jej otoczenie (wpływ społeczny) i otoczeniu na firmę (wpływ finansowy).
Dlatego mówimy o tzw. analizie podwójnej istotności, która powinna ujmować obie perspektywy. Katalog zidentyfikowanych „istotnych kwestii” znajdzie odzwierciedlenie w naszej analizie zarządzania wpływem (strategia ESG ), zestawieniu ryzyk i szans. I choć już od lat raportujemy dane niefinansowe wg. najlepszych rynkowych standardów, CSR jest wpisany w naszą strategię biznesową, to i tak czeka nas wiele pracy, aby przygotować się do wdrożenia dyrektywy CSRD. Podobne procesy odbywają się w wielu firmach. Także tych, które do tej pory nie miały obowiązku raportowania niefinansowego. Szacuje się, że liczba raportujących z ok. 150 spółek zwiększy się do ponad 3,5 tys.
Z punktu widzenia ESG czkający nas rok będzie więc wzywaniem dla wielu firm, ale przede wszystkim szansą. Szansą na to, aby rzetelnie spojrzały na swój wpływ społeczny i środowiskowy oraz nauczyły się jak najlepiej tym wpływem zarządzać, minimalizując ryzyka i maksymalizując działania pozytywne. My z tej szansy w Orange zamierzamy skorzystać.