Ten rok upłynął w cieniu wojny. Naszą społeczną odpowiedzialnością stała się odpowiedź na kryzys humanitarny i tragedię wielu ludzi, którzy uciekali przed wojną. Nie zapomnieliśmy o innych tematach społecznych, które były dla nas ważne - integracji, edukacji cyfrowej i różnorodności.
Wojna i kryzys humanitarny
Od pierwszych godzin byliśmy tam, gdzie nas potrzebowano. Na granicy polsko-ukraińskiej zapewnialiśmy działania sieci i dystrybucję kart SIM z bezpłatnymi usługami. Uruchomiliśmy specjalną ofertę bezpłatnych połączeń na Ukrainę. Wzmacnialiśmy sieć, żeby zapewnić łączność – przede wszystkim na przejściach granicznych i w ośrodkach recepcyjnych. Potem były dworce kolejowe i inne punkty informacyjne, które potrzebowały Wi-Fi, wreszcie miejsca, które przyjmowały uchodźców i udzielały im pierwszej pomocy i dawały zakwaterowanie. Na potrzeby uchodźców oddaliśmy też nasze ośrodki szkoleniowo wypoczynkowe.
Dostęp do informacji i dobra łączność stały się kluczowe dla wielu organizacji i ośrodków pomocy tworzonych przez władze lokalne. Potrzebne im były nasze telefony, karty SIM, routery, wirtualne centralki czy infolinie. Ponad 50 organizacji otrzymało od Orange ponad 8000 kart SIM zapewniających dostęp do bezpłatnych usług, ponad 1000 telefonów i 30 routerów mobilnych. Dzięki naszym usługom powstały infolinie dla ośrodków pomocy prawnej, socjalnej czy psychologicznej. Część z nich działa do dziś. Jedną z takich infolinii jest dyżurujący od czerwca w języku ukraińskim i rosyjskim telefon zaufania 116 111. To wsparcie psychologiczne, z którego korzystać mogą dzieci i młodzież z Ukrainy przebywające w Polsce.
Wojna trwa, a pomoc nadal jest potrzebna. Dlatego tegoroczne Miasteczko Myśli poświeciliśmy temu, jak mądrze pomagać w czasach największego u nas od II wojny światowej kryzysu humanitarnego.
Wolontariusze na medal
Do pomocy ruszyli też nasi wolontariusze. Pracownicy Orange od pierwszych dni wojny stali na granicach, by rozdawać darmowe karty SIM. Do tej pory podarowaliśmy ich już ponad 1 milion. Wolontariusze wspierali też akcje pomocowe w swoich lokalnych społecznościach i w firmie. O niektórych z nich pisał Wojtek w swoim cyklu. Ponad 1000 pracowników wzięło udział w 130 lokalnych akcjach wolontariatu na rzecz uchodźców, otrzymując na ich wsparcie granty od Fundacji Orange. Zorganizowaliśmy zbiórki w naszych 14 największych biurach i wysłaliśmy już 50 ciężarówek (ok. 100 ton) z pomocą dla Ukrainy od pracowników (m.in. odzież, żywność, środki czystości, apteczki, powerbanki, krótkofalówki, czołówki, drony, kuchenki gazowe, telefony z cyrylicą). Wysyłaliśmy również pomoc do personelu medycznego. Ze środków zebranych przez pracowników zakupiliśmy 300 powerbanków oraz 6 agregatów zasilających urządzenia medyczne ratujące życie. Te akcje trwają nadal.
Nasi wolontariusze udowodnili, że sprawdzają się w zarówno w czasie wojny jak i pokoju. Wolontariat w Orange ma przecież Certyfikat „Wolontariat pracowniczy wysokiej jakości”.
Cyfrowa edukacja
W całym roku realizowaliśmy też nasze stałe działania CSR. W lutym ruszyły kursy dla seniorów - "Mój pierwszy smartfon". W trzech cyklach webinarów wzięło udział ponad 2200 seniorów i seniorek. Wróciliśmy też do szkoleń stacjonarnych, które realizowaliśmy w naszych salonach - wzięło w nich udział blisko 300 osób starszych. Pod czujnym okiem trenerów seniorzy uczyli się, jak wykorzystywać różne funkcjonalności smartfona i aplikacji, jak zadbać o swój komfort, zdrowie i bezpieczeństwo.
W ramach akcji „Pomagamy Gigabajtami” zaprosiliśmy naszych klientów do przekazania niewykorzystanych gigabajtów na potrzeby edukacji seniorów. Podczas kilkunastu dni zebraliśmy liczbę gigabajtów, która pozwoli przekazać 100 tabletów z dostępem do internetu uniwersytetom trzeciego wieku. Urządzenia w nowym roku trafią do wybranych placówek.
Edukacja cyfrowa to także nauka bezpiecznego i odpowiedzialnego korzystania z sieci. Jednym z tematów, który staje się coraz ważniejszy w natłoku fake newsów jest problem dezinformacji. Dlatego Fundacja Orange wydała podręcznik „Dezinformacja. Jak się przed nią chronić?”. Tego roku wiele mówiliśmy też o bezpieczeństwie w sieci, o higienie i równowadze cyfrowej. Zachęcaliśmy też firmy o zadbania o swój zrównoważony ślad cyfrowy.
W październiku otworzyliśmy Orange Digital Center, którego celem jest wsparcie ludzi w rozwoju kompetencji przyszłości, niezbędnych dziś w życiu społecznym i zawodowym. Szczególnie grup, które z różnych powodów mogą mieć aktualnie utrudniony dostęp do nowoczesnej edukacji lub są zagrożone wykluczeniem. Od października trwała rekrutacja na darmowe kursy programowania, które rozpoczęły się już pod koniec roku.
Różnorodność jest cenna
Tematem, które poświeciliśmy sporo uwagi, także w kontekście naszych gości z Ukrainy, była różnorodność i docenienie jej zalet dla firmy i otoczenia. Orange znalazł się wśród pracodawców najbardziej zaawansowanych w zarządzaniu różnorodnością, dbających o inkluzję w organizacji. W badaniu Diversity IN Check znalazł się wśród firm, które osiągnęły najwyższą ocenę.
Angażowaliśmy się w wydarzenia wspierające obecność kobiet w IT. Byliśmy partnerem konferencji Perspektywy Women in Tech 2022, która przyciągnęła ponad 10 tys. uczestniczek i uczestników ze 100 krajów. W firmie uruchomiliśmy program Liderki Razem. W 2022 roku pierwszych 37 kobiet ukończyło kurs, a kolejnych 60 weszło na tę ścieżkę rozwoju.
W grudniu Orange otrzymał nagrodę specjalną z okazji X-lecia Karty Różnorodności w Polsce. To wyróżnienie za aktywną pracę nad przyjęciem Karty w Polsce, bycie jej opiekunem i aktywnym sygnatariuszem od 2012 roku oraz otwartość na dzielenie się wiedzą o zarządzaniu różnorodnością z innymi firmami i organizacjami.
Docenienie jest ważne
Lubimy doceniać zaangażowanie i pracę społeczną innych, dlatego jak co roku nagrodziliśmy naszych wolontariuszy wyróżnieniem „Razem dla innych”. Wśród nauczycieli znaleźliśmy tych, którzy będąc świadomymi wyzwań edukacji XXI wieku, mają odwagę uczyć inaczej. Po raz drugi razem z Głosem Nauczycielskim wybraliśmy Nauczyciela Jutr@.
Lubimy też, jak to my jesteśmy doceniani. O nagrodach Fundacji w swoim podsumowaniu roku wspomniała już Tosia. Nagrody społeczne trafiły też bezpośrednio do Orange.
Orange Warsaw Festival został uznany za najbardziej dostępne wydarzenie w Warszawie w plebiscycie Lider Dostępności.
Byliśmy wśród laureatów Rankingu Odpowiedzialnych Firm. Orange zajął pierwsze miejsce w kategorii „telekomunikacja, technologia, media i rozrywka” oraz drugie miejsce w zestawieniu ogólnym.
Po raz 11 redakcja tygodnika „Polityka”, we współpracy Forum Odpowiedzialnego Biznesu i Deloitte, przyznały Listki CSR. Do Orange trafiły: Złoty Listek za systemowe podejście do zrównoważonego rozwoju oraz Zielony Listek za działania, których celem jest neutralność klimatyczna. Wyróżnienie otrzymała nasza pierwsza usługa neutralna klimatycznie - Orange Flex.
A Raport Orange Polska 2021 otrzymał nagrodę główną w kategorii “Raport zintegrowany” w 16. edycji konkursu Raporty Zrównoważonego Rozwoju.