Informacje prasowe

Smart Energy od Orange pomaga oszczędzać prąd w klubach sieci fitness CityFit

27 lutego 2019

Smart Energy od Orange pomaga oszczędzać prąd w klubach sieci fitness CityFit
0

Rozwiązanie Smart Energy od Orange CityFit wprowadził pod koniec ubiegłego roku. Obecnie system monitoruje, analizuje i zarządza zużyciem energii elektrycznej w 12 z 21 klubów sieci. Rozwiązanie z zakresu tzw. Internetu Rzeczy powstało we współpracy z firmą Teraz Energia i działa w sieci mobilnej Orange.

Pierwsze kluby sportowe CityFit zostały wyposażone w dodatkowe liczniki, tzw. analizatory sieci elektroenergetycznej, które na bieżąco monitorują zużycie energii m.in. na potrzeby klimatyzacji i oświetlenia. Informacje o napięciu, mocy i częstotliwości poboru są przesyłane co minutę. Potem system je analizuje i rekomenduje optymalne rozwiązanie.

Zastosowanie Smart Energy skłoniło kluby CityFit m.in. do wprowadzenia zmian w konfiguracji klimatyzacji, a także w poziomach zamawianej mocy.

– W CityFit stale poszukujemy nowych i innowacyjnych rozwiązań, które zwiększają komfort treningu w naszych klubach, ale również optymalizują nasz biznes. Wiele z nich wprowadzamy jako pierwsi, nadając kierunek branży. Jesteśmy zadowoleni z dotychczasowej współpracy z Orange i Teraz Energia. Jeżeli efekty działania systemu przyniosą spodziewane efekty, z pewnością rozważymy rozszerzenie współpracy na kolejne lokalizacje. – mówi Łukasz Gądek, COO sieci CityFit.   

Dzięki rozwiązaniom takim jak Smart Energy możemy wspierać naszych klientów w cyfrowej transformacji ich biznesu. Zdalne zbieranie danych o zużyciu prądu, ich przetwarzanie i analiza może dać im zupełnie nowe dane o ich biznesie i przełożyć się na oszczędności. – mówi Sebastian Grabowski, Dyrektor IoT i Zaawansowanych Technologii w Orange Polska.

Obniżenie zużycia energii możliwe jest dzięki precyzyjnej analizie zużycia prądu pod kątem tzw. kontraktowania, poboru i nadużyć. Klient może udostępnić szczegółowe dane swojemu dostawcy energii. Umożliwia to precyzyjne kontraktowanie ilości energii kupowanej na rynku hurtowym i otrzymanie niższych cen.

Zbieranie danych pomiarowych odbywa się z wykorzystaniem sieci mobilnej Orange. Każdy analizator ma wbudowaną kartę SIM, której koszt zawarty jest w abonamencie usługi. W rozwiązaniu wykorzystywana jest technologia transmisji o niskim poborze mocy.

Partnerem Orange jest startup Teraz Energia, który zajmuje się analizą danych pomiarowych. Korzysta przy tym z autorskich, zaawansowanych systemów analitycznych oraz Machine Learning. Umożliwia to automatyczne wykrywanie i bezzwłoczne powiadamianie użytkownika (telefon, SMS, email) o gwałtownych wzrostach zużycia, zagrożeniach pożarowych czy przeciążeniowych.

To przykład kolejnego wdrożenia systemu Smart Energy. W 2018 r. Orange Polska dostarczył je do ekologicznego domu Solace, stworzonego przez startup Solace House.

Orange Polska realizuje w całej Polsce kilkadziesiąt pilotaży i wdrożeń rozwiązań opartych na Internecie Rzeczy. Najważniejsze z nich to służą do zarządzania systemem wywozu odpadów komunalnych w Mysłowicach oraz przekazującego w czasie rzeczywistym lokalizację autobusów miejskich we Wrocławiu. Operator obsługuje także system inteligentnych liczników wody w kilkunastu miastach Polski, m.in. w Józefowie.

***

Smart Energy to także kolejny przykład współpracy Orange ze startupem wyłonionym w programie Orange Fab. W ramach programu operator nawiązuje współpracę ze startupami z Polski w kolejnych rundach akceleracyjnych. Orange Fab analizuje rocznie projekty blisko 250 start-upów. Od początku programu 31 projektów przeszło już lub jest w fazie testów, część z nich została wdrożona komercyjnie.

Orange Polska jest największym operatorem telekomunikacyjnym w Polsce i jedynym oferującym w pełni konwergentny pakiet usług. Bazując na zaawansowanej sieci mobilnej (4G LTE) i stacjonarnej (największa sieć światłowodowa do 1Gb/s) oferuje pakiet Orange Love, z którego korzysta już blisko milion klientów. Dostarcza także zaawansowane rozwiązania ICT, technologii chmurowej, internetu rzeczy i cyberbezpieczeństwa. Klientom biznesowym oferuje też rozwiązania pozwalające na cyfrową transformację biznesu, m.in. smart buildings i smart cities.

CityFit to polska sieć innowacyjnych klubów fitness, czynnych 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Jej misją jest oferowanie klubowiczom pełnego komfortu ćwiczeń w atrakcyjnej cenie i bez konieczności podpisywania długoterminowych umów. Więcej informacji na stronie www.cityfit.pl.

Udostępnij: Smart Energy od Orange pomaga oszczędzać prąd w klubach sieci fitness CityFit

Informacje prasowe

Telekomy stały się wiarygodnym dostawcą usług IT

14 lutego 2019

Telekomy stały się wiarygodnym dostawcą usług IT
0

Już ponad 80% firm dostrzega rolę operatorów telekomunikacyjnych w dostarczaniu usług outsourcingu IT – tak wskazuje badanie Orange Insights. Wśród prezesów i członków zarządów opinię tę podziela 90% ankietowanych. Duże znaczenie ma stabilność operatorów – to czynnik wskazywany jako kluczowy w wyborze partnerów biznesowych przez ponad połowę uczestników badania.

– Świadczenie outsourcingu IT jest ważnym elementem oferty Orange Polska. W naszych usługach dla biznesu nie ograniczamy się jedynie do zapewnienia łączności. Dostarczamy infrastrukturę m.in IT dostępną w chmurze w modelu IaaS, kolokację, czy usługi z zakresu cyberbezpieczeństwa, a nawet wirtualny Helpdesk. Wykorzystujemy zdobywane przez lata wiedzę i doświadczenie,  które teraz pozwalają nam dostarczać klientom innowacyjne, cyfrowe rozwiązania – mówi Bożena Leśniewska, Wiceprezes Zarządu ds. Rynku Biznesowego Orange Polska.

Outsourcing usług IT w telekomach

Pobierz grafikę podsumowującą wynik badania

86% ankietowanych w badaniu firmy jako powód wyboru outsourcingu usług IT wskazało redukcję kosztów. Zwracają także uwagę, na jego rolę w usprawnianiu procesów operacyjnych w firmie (74% ankietowanych) oraz możliwość szybkiego wdrożenia rozwiązań IT (70% ankietowanych). Obok stabilności dostawcy, firmy jako czynnik wyboru dostawcy wskazywały także zaufanie do partnera. Było one istotne dla 37% z pośród największych firm biorących udział w badaniu oraz 36% firm dużych.

Znaczenie miała także funkcjonalność rozwiązań (odpowiednio 38% i 32%) i zrozumienie dla biznesu klienta (35% i 31%) czy kompetencje dostawcy (31% i 39%). Cenę jako czynnik wyboru oferty wskazało 19% największych z firm, które wzięły udział w badaniu Orange Insights oraz 34% firm dużych. Najmniej istotnymi kryteriami, wskazanymi przez  mniej niż 10% ankietowanych jest  specjalizacja oraz polecenie innej osoby.

W 2016 r. z takich usług korzystała niespełna połowa z największych firm ankietowanych w ramach Orange Insights, w 2017 już ponad 2/3, a w 2018 ponad 90%. Wśród firm, które nie korzystały z outsourcingu IT znacznie spadła liczba deklarujących brak zaufania do zewnętrznych dostawców jako główną przyczynę. W 2018 r. został on wskazany w 29% przypadków, podczas gdy w 2017 r. aż w 48%. W przeciągu roku spadł – z 31% do 24% także odsetek respondentów, którzy wskazywali na bezpieczeństwo systemów jako powód, dla którego nie chcą  korzystać z outsourcingu IT. Pokazuje to, że choć wprowadzenie zewnętrznych firm do niedawna było uważane za zbyt niebezpieczne ze względu na ochronę produktów i usług sprzedawanych przez firmę korzystającą z outsourcingu to podejście się zmieniło.

***

9 na 10 z firm biorących udział w badaniu Harvard Business Review przeprowadzonym przez Polska ICAN Institute korzysta z outsourcingu informatycznego. Objęło ono zarówno największe spośród działających w Polsce firm, jak i duże krajowe przedsiębiorstwa. W bieżącej edycji badania Orange Insights, obejmującej duże firmy i korporacje, przeprowadzono łącznie 313 ankiet. W celu uzyskania reprezentatywności danych wyniki zostały przeważone według struktury branż PKD. Badanie zostało zrealizowane metodą CATI/CAWI.

Mediateka

Udostępnij: Telekomy stały się wiarygodnym dostawcą usług IT

Informacje prasowe

Innowacyjne pomysły start-upów w ofercie Orange Polska

25 stycznia 2019

Innowacyjne pomysły start-upów w ofercie Orange Polska
0

Niemal 250 przeanalizowanych projektów, 15 start-upów w trakcie akceleracji, pilotaże i wdrożenia innowacyjnych rozwiązań m.in. w obszarze monitoringu bezpieczeństwa, efektywności energetycznej, inteligentnej infrastruktury miejskiej oraz lokalizacji osób i obiektów, dwie nagrody za wspieranie innowacyjnych firm – to najważniejsze efekty programu Orange Fab w 2018r. Orange Polska 24 stycznia podczas uroczystego „Demo Day” podsumował swoją współpracę ze start-upami w minionym roku.

 „Innowacyjność zmienia reguły gry rynkowej. Bez niej nie da się osiągnąć przewagi nad  konkurencją. Mamy świadomość, że na poprawę jakości życia naszych klientów wpływamy nie tylko dzięki budowaniu szerokiej dostępności usług ale także dzięki stałemu ich rozwijaniu i wdrażaniu nowych rozwiązań. Dlatego jesteśmy otwarci na niekonwencjonalne pomysły małych firm. Korzystają obie strony – start-upy zyskują wsparcie umożliwiające rynkowe wdrożenie swoich pomysłów zaś Orange Polska może dzięki temu rozwijać ofertę. Będziemy tę współpracę rozszerzać” – powiedziała Bożena Leśniewska, Wiceprezes Zarządu Orange Polska.

W ubiegłym roku operator pięciokrotnie kierował do startupów zapytania dotyczące współpracy w takich dziedzinach jak  Customer Experience, Fintech, Cybersecurity, IoT,
e-commerce. 15 firm zostało zaproszonych do akceleracji. Zyskały one bezpośredni kontakt z inwestorami, mentorami i ekspertami, a także dostęp do  klientów i infrastruktury Orange Polska. Są to:

  1. Asta Labs – system zarządzania zasobami IoT,
  2. Magic To Go – komunikacja z klientem oparta o rozszerzoną rzeczywistość,
  3. Smartporter – systemem zarządzania budynkami komercyjnymi,
  4. Retailic – wspomaganie procesów sprzedażowych w sklepach stacjonarnych,
  5. Fabe – system monitoringu bezpieczeństwa dla sektora przemysłowego,
  6. Shield Bike – system zabezpieczenia rowerów,
  7. Erly – mobilne ładowanie telefonu,
  8. Teraz Energia – zarządzanie efektywnością energetyczną,
  9. Unified API – integracja oraz agregacja danych z różnych źródeł,
  10. BillTech – aplikacja do płacenia rachunków,
  11. Whirla – bezprzewodowe ładowanie telefonów dla biur i centrów handlowych,
  12. Fastpass – aplikacja do przyjmowania płatności BLIKIEM
  13. NaviParking – zarządzanie miejscami parkingowymi,
  14. SEEDiA – solarnie zasilana inteligentna infrastruktura dla miast i biznesu,
  15. JT Weston – platforma automatyzacji pracy i procesów biznesowych.

Młode spółki technologiczne doceniły Orange Fab przyznając Orange Polska nagrodę specjalną Startups’ Choice w rankingu „The Heart Open Innovation Awards”. Firma  otrzymała również nagrodę w kategorii Mecenas Startupu w konkursie „Diamenty Top Industry”.

W roku 2019 wspólnie ze start-upami Orange będzie poszukiwał nowych rozwiązań z zakresu Customer Experience, Process automation, Artificial intelligence, Internet of Things, Big data, E-commerce, AR, VR, Security, FinTech, Blockchain, 5G, Energy.

Ponadto Orange nawiązał partnerstwo z firmami Blue Dot Solutions oraz Accelpoint. Jako odbiorca technologii będzie korzystał z ich wsparcia w naborze start-upów odpowiednich dla swoich potrzeb biznesowych. W ramach wspólnych projektów, które ruszą już I kwartale 2019, startupy mogą otrzymać do 200 tys. zł na wdrożenie rozwiązania.

Orange Fab planuje wzmocnić wymiar międzynarodowy programu, który działa już w 16 krajach na całym świecie. Start-upy otrzymają możliwość uczestniczenia w wielu wydarzeniach zagranicznych – m.in. w lutym niektóre wezmą udział w Mobile World Congress w Barcelonie. W kwietniu Orange Fab zaprasza na Innovations Garden Summit do Miasteczka Orange w Warszawie, a w maju na Viva Technology w Paryżu.

W ramach programu Poland Prize kontynuowana będzie współpraca z Ad Ventures i Startup Hub Poland przy wyszukiwaniu rozwiązań start-upów z zagranicy.

***

Orange Fab jest międzynarodowym programem dla start-upów stworzonym przez Orange. W Polsce wystartował w 2014 r., jako jeden z pierwszych akceleratorów na polskim rynku. Poza Polską obecny jest m.in. we Francji, Izraelu, Japonii, Hiszpanii, Senegalu, Kamerunie, Belgii i Luksemburgu, Jordanii i USA.

Nabór projektów odbywa się w trybie ciągłym. W ramach programu startupy mogą stać się partnerem biznesowym Orange, biorą udział w ważnych wydarzeniach branżowych i zyskują pomoc w wejściu na rynki w krajach, w których działa Grupa Orange.

Orange Fab analizuje rocznie projekty blisko 250 start-upów. Od początku programu 31 projektów przeszło już lub jest w fazie testów, część z nich została wdrożona komercyjnie. Są to m.in. chatbot do komunikacji z klientem przez Messenger, system miejskiego inteligentnego oświetlenia, czy inteligentne meble miejskie (ławki solarne, kosze na śmieci, wiaty przystankowe).

Więcej informacji na stronie https://orangefab.pl/

Udostępnij: Innowacyjne pomysły start-upów w ofercie Orange Polska

Informacje prasowe

Firmy doceniają usługi cyberbezpieczeństwa. Słusznie, bo jest się przed czym bronić

10 grudnia 2018

Firmy doceniają usługi cyberbezpieczeństwa. Słusznie, bo jest się przed czym bronić
0

W Polsce wzrasta świadomość cyberzagrożeń i potrzeba zabezpieczania się przed nimi, szczególnie wśród największych przedsiębiorstw. Korzyści wynikające ze zlecania usług bezpieczeństwa informatycznego firmom wyspecjalizowanym dostrzega aż 91% dużych i 85% średnich firm biorących udział w badaniu Orange Insights. 

Dla większości firm cyberbezpieczeństwo staje się priorytetem. Orange Polska, jako partner cyfrowej transformacji biznesu, kładzie szczególny nacisk na jego rozwój. Od ponad 20 lat CERT Orange Polska chroni sieć operatora i wspiera klientów w walce z cyberprzestępczością. Umiejętność wykorzystania tych kompetencji i doświadczenia powoduje, że nasi klienci są i czują się bezpieczniejsi – powiedziała Bożena Leśniewska, wiceprezes Orange Polska.

Według badań Orange Insight zapewnienie ciągłości pracy systemów informatycznych jest ważne dla ponad połowy dużych i średnich firm. Chodzi o to, żeby mieć niezakłócony dostęp do internetu oraz transmisji danych. Odgrywa to ogromną rolę w zapewnieniu ciągłości biznesowej, która przekłada się na zyski. Warto też podkreślić, że ponad 40% firm widzi konieczność zabezpieczenia urządzeń mobilnych, a co trzeci ankietowany dostrzega poważne niebezpieczeństwo cyberataku i potrzebę rozwijania narzędzi pozwalających je wykrywać. Ankietowane firmy zwróciły także uwagę na rolę człowieka w zachowaniu bezpieczeństwa – 36% badanych uznało za istotną kontrolę dostępu pracowników do systemu informacji.

Orange - insight, badanie bezpieczeństwo w firmach

Kliknij, by pobrać pełną wersję grafiki (JPG, 1 MB)

RODO, czyli ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych narzuca wszystkim administratorom danych obowiązek odpowiedniego ich zabezpieczenia W razie nieprzestrzegania nowych praw grożą wysokie kary. Wynosić one będą 20 mln euro lub 4% rocznego obrotu. Nic dziwnego, że przeważająca większość firm biorących udział w badaniu uznała, że jest gotowa do wdrożenia RODO, lecz jedynie co dziesiąta określiła stopień przygotowania jako bardzo dobry. Choć zwracały uwagę na konieczność zlecania usług w dziedzinie bezpieczeństwa informatycznego, to tylko co trzecia duża firma i 15% średnich zdecydowało się na współpracę z zewnętrzną firmą przy dostosowaniu się do rozporządzenia. Zakres współpracy dotyczył głównie szkolenia pracowników, modyfikacji systemów IT oraz audytu gotowości do wejścia RODO.

RODO - badanie Orange Insights.

Kliknij by pobrać pełną wersję grafiki (JPG, 2 MB)

***

Raport Orange Insights został przygotowany przez ICAN Research. Badanie objęło 313 ankiet w podziale na dwie grupy firm – duże zatrudniające od 100 do 250 pracowników i korporacje zatrudniające powyżej 250 pracowników. By uzyskać reprezentatywności danych wyniki zostały przeważone według struktury branż PKD (po przeważeniu wielkość próby wyniosła 313 ankiet). Badanie zostało przeprowadzone metodą CATI/CAWI.

Orange to sieć nr 1 w Polsce − dostawca innowacyjnych usług teleinformatycznych z  największą, najbardziej zaawansowaną technologicznie infrastrukturą w kraju. Oferuje rozwiązania z zakresu najnowszych trendów związanych z cyfryzacją, takich jak IoT, cyberbezpieczeństwo, access strategy, digital marketing, e-commerce i wielu innych. Dzięki doświadczeniu i kompetencjom Orange jest partnerem, który wspiera, doradza, dostarcza rozwiązania nowoczesne oraz ergonomiczne. Współpracuje z największymi markami, firmami, organizacjami z różnych sektorów gospodarki.

Kontakt dla mediów:

Wojciech Jabczyński
Rzecznik Orange Polska
biuro.prasowe@orange.com 

Mediateka

Udostępnij: Firmy doceniają usługi cyberbezpieczeństwa. Słusznie, bo jest się przed czym bronić

Informacje prasowe

Autobusy we Wrocławiu będą miały zielone światło dzięki IoT od Orange. Podpisano porozumienie z władzami miasta

7 listopada 2018

Autobusy we Wrocławiu będą miały zielone światło dzięki IoT od Orange. Podpisano porozumienie z władzami miasta
0

W przyszłości miejskie autobusy będą wykorzystywały naraz kilka technologii geolokalizacji (w tym również sieci urządzeń IoT), co pozwoli określić precyzyjnie w czasie rzeczywistym ich położenie w układzie drogowym. Dzięki temu dostosuje się do nich sygnalizacja świetlna, skracając czas przejazdów. Wrocław oraz Orange Polska podpisały w tej sprawie list intencyjny. Zakłada on także testy drugiej usługi Smart City – Density City Map. Pozwoli ona lepiej zarządzać pracą służb miejskich w najbardziej zatłoczonych miejscach.

Dzisiejszy rozwój miasta oraz potrzeby naszych mieszkańców spowodowały, że priorytetem dla nas stało się usprawnianie komunikacji zbiorowej, aby świadczyła usługi na wysokim poziomie jakości. Szukając nowych rozwiązań w ramach idei Smart City dostrzegliśmy potencjał w łączeniu danych z różnych źródeł w tym również z sieci urządzeń IoT, sieci GSM. Dzisiaj tworzymy wspólnie z firmą Orange rozwiązanie oparte o BigData po to, aby nadawać priorytety dla autobusów oraz wykorzystać dane statystyczne, aby sprawnie zarządzać miastem. Jeżeli te rozwiązania spełnią nasze oczekiwania na pewno wdrożymy je w przestrzeń miasta, co otworzy nowy etap w rozwoju idei Smart City – podkreśla wiceprezydent miasta Maciej Bluj.

– Smart City przestało być ideą, nowoczesne technologie coraz szerzej wkraczają do polskich miast. Zarządzanie organizmem miejskim z wykorzystaniem Internetu Rzeczy i chmury obliczeniowej usprawnia funkcjonowanie miasta i przynosi realne oszczędności zarówno władzom samorządowym jak i mieszkańcom. Orange Polska ma duże doświadczenie we współpracy z samorządami, nasze rozwiązania z powodzeniem działają już w wielu miastach. Dysponujemy siecią przewodową i mobilną w całym kraju, jako pierwszy operator w Polsce dostarczamy otwarte i bezpieczne środowisko SmartIoT, które pozwala budować usługi szyte na miarę – powiedział Sebastian Grabowski, dyrektor IoT i Zaawansowanych Technologii w Orange Polska

Budowa Smart City wymaga integracji wielu usług. Przedstawiciele władz stolicy Dolnego Śląska i Orange wspólnie opracują plan wdrożenia rozwiązań pozwalających na uczynienie miasta bardziej przyjaznym dla mieszkańców, które następnie będą pilotażowo wdrażane.

Jednym z pierwszych będzie Advanced Bus Location, które jest odpowiedzią na wyzwanie jakim jest sprawne zarządzanie komunikacją miejską, głównie w zakresie zapewnienia płynności ruchu autobusów. Innowacyjna usługa Orange pomoże określić pozycję każdego autobusu w przestrzeni miejskiej. To z kolei pozwoli na zapewnienie płynności przejazdu m.in. poprzez odpowiednie wysterowanie sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach. Takie rozwiązanie zwiększy znacznie efektywność transportu publicznego. Opiera się ona na połączeniu trzech technologii – GPS, sieci mobilnej GSM, WiFi oraz niewielkich urządzeń – beaconów, znajdujących się np. na latarniach ulicznych i wykorzystujących Bluetooth. Pozwalają one bardzo dokładnie wskazać umiejscowienie pojazdu w mieście, a rozwiązanie oparte będzie na systemie SmartIoT dostarczanym przez Orange.

Kolejne rozwiązanie to Density City Map. Dzięki prezentacji na mapie miasta zanonimizowanych i zagregowanych statystyk z sieci mobilnej możliwe będzie określenie najbardziej zatłoczonych miejsc w czasie rzeczywistym. Przełoży się to na większe bezpieczeństwo mieszkańców i lepsze zarządzanie pracą służb miejskich, na przykład w czasie powodzi. Wykorzystywane będą w tym celu dane z sieci 2G i 3G. Sposób gromadzenia danych oraz ich prezentacji w ramach narzędzia Power BI, zapewni pełną prywatność użytkowników sieci.

Orange Polska jest liderem w dziedzinie nowoczesnych rozwiązań opartych na Internecie Rzeczy. Zakres oferowanych usług jest bardzo szeroki. Obejmuje opomiarowanie i zdalny odczyt liczników (m.in. wody), sterowanie oświetleniem ulicznym, inteligentne systemy parkowania, monitoring bezpieczeństwa, lokalizowanie osób i mienia, unikatowe rozwiązania bike sharingu, inteligentne ławki z WiFi i ładowaniem urządzeń, aż po inteligentne pojemniki na odpady informujące o stopniu zapełnienia.

Kontakt dla mediów:

Wojciech Jabczyński

Rzecznik Orange Polska
biuro.prasowe@orange.com

Artur Wawrzyniak

Kierownik Projektu
tel. 704 332 794
artur.wawrzyniak@um.wroc.pl

Udostępnij: Autobusy we Wrocławiu będą miały zielone światło dzięki IoT od Orange. Podpisano porozumienie z władzami miasta

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej