Odpowiedzialny biznes

Geografia wykluczenia (1)

Tosia Bojanowska

1 grudnia 2021

Geografia wykluczenia
1

Które regiony Polski są najbardziej zagrożone wykluczeniem społeczno-cyfrowym? Mamy obraz sytuacji. Opisuje ją Raport „Wykluczenie społeczno-cyfrowe w Polsce”.

Opublikowaliśmy ostatnio raport „Wykluczenie społeczno-cyfrowe w Polsce. Pokazuje on, które grupy są aktualnie najbardziej zagrożone społeczno-cyfrowym wykluczeniem i w jaki sposób się ono przejawia w ich życiu. Określa też, jak pandemia wpływa na to zjawisko – kogo bardziej wykluczyła, a komu ułatwiła włączenie do cyfrowego świata.

A co z geografią?

Które regiony zagrożone wykluczeniem?

Wspólnie z Fundacją Stocznia podjęliśmy refleksje i analizy na ten temat. Po pierwsze, ze zwykłej ciekawości poznawczej w temacie, którym jednak na co dzień żyjemy. Po drugie, aby spróbować może inaczej projektować niektóre działania w Fundacji Orange i kierować je tam, gdzie mogą być po prostu najbardziej potrzebne. Ale najpierw musieliśmy te miejsca „znaleźć”. Jak?

W tym bardzo wsparli nas badacze Stoczni z wieloletnim doświadczeniem w tego typu analizach. Opracowali Indeks Wykluczenia Lokalnego (IWL), który pozwolił uchwycić, które regiony Polski są bardziej podatne na wykluczenie. Indeks powstał w oparciu o 30 wskaźników z obszarów: społeczny, ekonomiczny, edukacyjny oraz cyfrowy, poddanych analizie statystycznej. Pokazał, że ponad 20% gmin w Polsce jest szczególnie zagrożonych wykluczeniem społeczno cyfrowym (na mapce poniżej zaznaczone kolorem żółtym).

wykluczenie cyfrowe

Dane służące ocenie tych obszarów pochodziły z oficjalnych źródeł publicznych – takich jak Główny Urząd Statystyczny, sprawozdania jednostek samorządów terytorialnych publikowane przez Ministerstwo Finansów, Centrum Informatyczne Edukacji czy UKE.

Co robić?

Warto przeciwdziałać społeczno-cyfrowemu wykluczeniu i wspierać tych, którzy są najbardziej na nie podatni. Wierząc w to, jeszcze przed premierą Raportu podjęliśmy w Fundacji pierwsze kroki na podstawie wniosków z indeksu.

Wiosną, kiedy przyjmowaliśmy zgłoszenia szkół do naszych programów MegaMisja (zdrowe nawyki cyfrowe dla klas 1-3) i #SuperKoderzy (podstawy programowania w klasach 4-8), zintensyfikowaliśmy kampanię informacyjną o nich w regionach szczególnie zagrożonych wykluczeniem społeczno-cyfrowym. Ponadto, placówki ubiegające się o udział w programach z tych lokalizacji mogły otrzymać 2 dodatkowe punkty (na 20 możliwych) w ocenie ich aplikacji.
W rezultacie, prawie 1/5 placówek zakwalifikowanych do udziału w obu programach to szkoły z miejsc najbardziej zagrożonych. Odsetek ten jest ponad dwukrotnie większy niż w poprzedniej edycji.

programy fundacji orange

Na bazie przemyśleń o przeciwdziałaniu wykluczeniu zaprosiliśmy też Towarzystwo Przyjaciół Dzieci do współpracy. Właśnie trwa pilotaż zajęć MegaMisji w 10 świetlicach środowiskowych prowadzonych przez TPD. Chcemy sprawdzić, czy zajęcia, które z założenia projektowaliśmy do realiów szkolnych, mogą sprawdzić się w świetlicach środowiskowych i ogniskach wychowawczych. Ze wsparcia tych placówek korzystają dzieci i młodzież w trudnej sytuacji, z rodzin, którym pewnie dbanie o zdrowe nawyki cyfrowe czy domowe zasady ekranowe nie przychodzi łatwo z powodu wielu innych wyzwań, jakie mają na swojej drodze. Trzymajcie kciuki za ten pilotaż!

Polecam pełną wersję raportu „Wykluczenie społeczno-cyfrowe w Polsce”.

Udostępnij: Geografia wykluczenia
podaj nick
komentarz jest wymagany
Please prove you are human by selecting the Star. wybierz ikonę
proszę zaznaczyć zgodę

Komentarze

  • komentarz
    pablo_ck 02:12 04-12-2021
    Świętokrzyskie zawsze słabiutko 😐
    Odpowiedz

Odpowiedzialny biznes

Internet nie dla wszystkich (1)

Monika Kulik

26 listopada 2021

Internet nie dla wszystkich
1

Które regiony Polski są najbardziej zagrożone wykluczeniem społeczno-cyfrowym? Mamy obraz sytuacji. Opisuje ją Raport „Wykluczenie społeczno-cyfrowe w Polsce”.

Opublikowaliśmy ostatnio raport „Wykluczenie społeczno-cyfrowe w Polsce. Pokazuje on, które grupy są aktualnie najbardziej zagrożone społeczno-cyfrowym wykluczeniem i w jaki sposób się ono przejawia w ich życiu. Określa też, jak pandemia wpływa na to zjawisko – kogo bardziej wykluczyła, a komu ułatwiła włączenie do cyfrowego świata.

A co z geografią?

Które regiony zagrożone wykluczeniem?

Wspólnie z Fundacją Stocznia podjęliśmy refleksje i analizy na ten temat. Po pierwsze, ze zwykłej ciekawości poznawczej w temacie, którym jednak na co dzień żyjemy. Po drugie, aby spróbować może inaczej projektować niektóre działania w Fundacji Orange i kierować je tam, gdzie mogą być po prostu najbardziej potrzebne. Ale najpierw musieliśmy te miejsca „znaleźć”. Jak?

W tym bardzo wsparli nas badacze Stoczni z wieloletnim doświadczeniem w tego typu analizach. Opracowali Indeks Wykluczenia Lokalnego (IWL), który pozwolił uchwycić, które regiony Polski są bardziej podatne na wykluczenie. Indeks powstał w oparciu o 30 wskaźników z obszarów: społeczny, ekonomiczny, edukacyjny oraz cyfrowy, poddanych analizie statystycznej. Pokazał, że ponad 20% gmin w Polsce jest szczególnie zagrożonych wykluczeniem społeczno cyfrowym (na mapce poniżej zaznaczone kolorem żółtym).

wykluczenie cyfrowe

Dane służące ocenie tych obszarów pochodziły z oficjalnych źródeł publicznych – takich jak Główny Urząd Statystyczny, sprawozdania jednostek samorządów terytorialnych publikowane przez Ministerstwo Finansów, Centrum Informatyczne Edukacji czy UKE.

Co robić?

Warto przeciwdziałać społeczno-cyfrowemu wykluczeniu i wspierać tych, którzy są najbardziej na nie podatni. Wierząc w to, jeszcze przed premierą Raportu podjęliśmy w Fundacji pierwsze kroki na podstawie wniosków z indeksu.

Wiosną, kiedy przyjmowaliśmy zgłoszenia szkół do naszych programów MegaMisja (zdrowe nawyki cyfrowe dla klas 1-3) i #SuperKoderzy (podstawy programowania w klasach 4-8), zintensyfikowaliśmy kampanię informacyjną o nich w regionach szczególnie zagrożonych wykluczeniem społeczno-cyfrowym. Ponadto, placówki ubiegające się o udział w programach z tych lokalizacji mogły otrzymać 2 dodatkowe punkty (na 20 możliwych) w ocenie ich aplikacji.
W rezultacie, prawie 1/5 placówek zakwalifikowanych do udziału w obu programach to szkoły z miejsc najbardziej zagrożonych. Odsetek ten jest ponad dwukrotnie większy niż w poprzedniej edycji.

programy fundacji orange

Na bazie przemyśleń o przeciwdziałaniu wykluczeniu zaprosiliśmy też Towarzystwo Przyjaciół Dzieci do współpracy. Właśnie trwa pilotaż zajęć MegaMisji w 10 świetlicach środowiskowych prowadzonych przez TPD. Chcemy sprawdzić, czy zajęcia, które z założenia projektowaliśmy do realiów szkolnych, mogą sprawdzić się w świetlicach środowiskowych i ogniskach wychowawczych. Ze wsparcia tych placówek korzystają dzieci i młodzież w trudnej sytuacji, z rodzin, którym pewnie dbanie o zdrowe nawyki cyfrowe czy domowe zasady ekranowe nie przychodzi łatwo z powodu wielu innych wyzwań, jakie mają na swojej drodze. Trzymajcie kciuki za ten pilotaż!

Polecam pełną wersję raportu „Wykluczenie społeczno-cyfrowe w Polsce”.

Udostępnij: Internet nie dla wszystkich
podaj nick
komentarz jest wymagany
Please prove you are human by selecting the Heart. wybierz ikonę
proszę zaznaczyć zgodę

Komentarze

  • komentarz
    pablo_ck 00:00 27-11-2021
    Ciekawe dane. Myślę że w PL to dość poważny problem. Mamy spory odsetek biednych gospodarstw domowych gdzie dostęp do cyfrowego świata jest ograniczony do minimum lub wcale go nie ma. W Polsce mamy też wiele osób w starszym wieku - np mój tata jest w wieku 65+ i obsługa smartfona, komputera to dla niego "czarna magia". Myślę że wykluczenie cyfrowe w naszym kraju może sięgać nawet ok 35% społeczeństwa.
    Odpowiedz

Odpowiedzialny biznes

Po co nauczycielom cyfrowe kompetencje? (1)

Tosia Bojanowska

24 listopada 2021

Po co nauczycielom cyfrowe kompetencje?
1

Które regiony Polski są najbardziej zagrożone wykluczeniem społeczno-cyfrowym? Mamy obraz sytuacji. Opisuje ją Raport „Wykluczenie społeczno-cyfrowe w Polsce”.

Opublikowaliśmy ostatnio raport „Wykluczenie społeczno-cyfrowe w Polsce. Pokazuje on, które grupy są aktualnie najbardziej zagrożone społeczno-cyfrowym wykluczeniem i w jaki sposób się ono przejawia w ich życiu. Określa też, jak pandemia wpływa na to zjawisko – kogo bardziej wykluczyła, a komu ułatwiła włączenie do cyfrowego świata.

A co z geografią?

Które regiony zagrożone wykluczeniem?

Wspólnie z Fundacją Stocznia podjęliśmy refleksje i analizy na ten temat. Po pierwsze, ze zwykłej ciekawości poznawczej w temacie, którym jednak na co dzień żyjemy. Po drugie, aby spróbować może inaczej projektować niektóre działania w Fundacji Orange i kierować je tam, gdzie mogą być po prostu najbardziej potrzebne. Ale najpierw musieliśmy te miejsca „znaleźć”. Jak?

W tym bardzo wsparli nas badacze Stoczni z wieloletnim doświadczeniem w tego typu analizach. Opracowali Indeks Wykluczenia Lokalnego (IWL), który pozwolił uchwycić, które regiony Polski są bardziej podatne na wykluczenie. Indeks powstał w oparciu o 30 wskaźników z obszarów: społeczny, ekonomiczny, edukacyjny oraz cyfrowy, poddanych analizie statystycznej. Pokazał, że ponad 20% gmin w Polsce jest szczególnie zagrożonych wykluczeniem społeczno cyfrowym (na mapce poniżej zaznaczone kolorem żółtym).

wykluczenie cyfrowe

Dane służące ocenie tych obszarów pochodziły z oficjalnych źródeł publicznych – takich jak Główny Urząd Statystyczny, sprawozdania jednostek samorządów terytorialnych publikowane przez Ministerstwo Finansów, Centrum Informatyczne Edukacji czy UKE.

Co robić?

Warto przeciwdziałać społeczno-cyfrowemu wykluczeniu i wspierać tych, którzy są najbardziej na nie podatni. Wierząc w to, jeszcze przed premierą Raportu podjęliśmy w Fundacji pierwsze kroki na podstawie wniosków z indeksu.

Wiosną, kiedy przyjmowaliśmy zgłoszenia szkół do naszych programów MegaMisja (zdrowe nawyki cyfrowe dla klas 1-3) i #SuperKoderzy (podstawy programowania w klasach 4-8), zintensyfikowaliśmy kampanię informacyjną o nich w regionach szczególnie zagrożonych wykluczeniem społeczno-cyfrowym. Ponadto, placówki ubiegające się o udział w programach z tych lokalizacji mogły otrzymać 2 dodatkowe punkty (na 20 możliwych) w ocenie ich aplikacji.
W rezultacie, prawie 1/5 placówek zakwalifikowanych do udziału w obu programach to szkoły z miejsc najbardziej zagrożonych. Odsetek ten jest ponad dwukrotnie większy niż w poprzedniej edycji.

programy fundacji orange

Na bazie przemyśleń o przeciwdziałaniu wykluczeniu zaprosiliśmy też Towarzystwo Przyjaciół Dzieci do współpracy. Właśnie trwa pilotaż zajęć MegaMisji w 10 świetlicach środowiskowych prowadzonych przez TPD. Chcemy sprawdzić, czy zajęcia, które z założenia projektowaliśmy do realiów szkolnych, mogą sprawdzić się w świetlicach środowiskowych i ogniskach wychowawczych. Ze wsparcia tych placówek korzystają dzieci i młodzież w trudnej sytuacji, z rodzin, którym pewnie dbanie o zdrowe nawyki cyfrowe czy domowe zasady ekranowe nie przychodzi łatwo z powodu wielu innych wyzwań, jakie mają na swojej drodze. Trzymajcie kciuki za ten pilotaż!

Polecam pełną wersję raportu „Wykluczenie społeczno-cyfrowe w Polsce”.

Udostępnij: Po co nauczycielom cyfrowe kompetencje?
podaj nick
komentarz jest wymagany
Please prove you are human by selecting the House. wybierz ikonę
proszę zaznaczyć zgodę

Komentarze

  • komentarz
    pablo_ck 23:46 26-11-2021
    Świat się zmienia. Czasem się zastanawiam jak będzie wyglądało za 15 lat kształcenie na poziomie średnim, wyższym, etc......myślę ze sztuczna inteligencja będzie odgrywała w takiej edukacji istotną rolę - rolę "nauczyciela" oczywiście.
    Odpowiedz

Odpowiedzialny biznes

Senior w centrum uwagi (1)

Monika Kulik

16 listopada 2021

Senior w centrum uwagi
1

Które regiony Polski są najbardziej zagrożone wykluczeniem społeczno-cyfrowym? Mamy obraz sytuacji. Opisuje ją Raport „Wykluczenie społeczno-cyfrowe w Polsce”.

Opublikowaliśmy ostatnio raport „Wykluczenie społeczno-cyfrowe w Polsce. Pokazuje on, które grupy są aktualnie najbardziej zagrożone społeczno-cyfrowym wykluczeniem i w jaki sposób się ono przejawia w ich życiu. Określa też, jak pandemia wpływa na to zjawisko – kogo bardziej wykluczyła, a komu ułatwiła włączenie do cyfrowego świata.

A co z geografią?

Które regiony zagrożone wykluczeniem?

Wspólnie z Fundacją Stocznia podjęliśmy refleksje i analizy na ten temat. Po pierwsze, ze zwykłej ciekawości poznawczej w temacie, którym jednak na co dzień żyjemy. Po drugie, aby spróbować może inaczej projektować niektóre działania w Fundacji Orange i kierować je tam, gdzie mogą być po prostu najbardziej potrzebne. Ale najpierw musieliśmy te miejsca „znaleźć”. Jak?

W tym bardzo wsparli nas badacze Stoczni z wieloletnim doświadczeniem w tego typu analizach. Opracowali Indeks Wykluczenia Lokalnego (IWL), który pozwolił uchwycić, które regiony Polski są bardziej podatne na wykluczenie. Indeks powstał w oparciu o 30 wskaźników z obszarów: społeczny, ekonomiczny, edukacyjny oraz cyfrowy, poddanych analizie statystycznej. Pokazał, że ponad 20% gmin w Polsce jest szczególnie zagrożonych wykluczeniem społeczno cyfrowym (na mapce poniżej zaznaczone kolorem żółtym).

wykluczenie cyfrowe

Dane służące ocenie tych obszarów pochodziły z oficjalnych źródeł publicznych – takich jak Główny Urząd Statystyczny, sprawozdania jednostek samorządów terytorialnych publikowane przez Ministerstwo Finansów, Centrum Informatyczne Edukacji czy UKE.

Co robić?

Warto przeciwdziałać społeczno-cyfrowemu wykluczeniu i wspierać tych, którzy są najbardziej na nie podatni. Wierząc w to, jeszcze przed premierą Raportu podjęliśmy w Fundacji pierwsze kroki na podstawie wniosków z indeksu.

Wiosną, kiedy przyjmowaliśmy zgłoszenia szkół do naszych programów MegaMisja (zdrowe nawyki cyfrowe dla klas 1-3) i #SuperKoderzy (podstawy programowania w klasach 4-8), zintensyfikowaliśmy kampanię informacyjną o nich w regionach szczególnie zagrożonych wykluczeniem społeczno-cyfrowym. Ponadto, placówki ubiegające się o udział w programach z tych lokalizacji mogły otrzymać 2 dodatkowe punkty (na 20 możliwych) w ocenie ich aplikacji.
W rezultacie, prawie 1/5 placówek zakwalifikowanych do udziału w obu programach to szkoły z miejsc najbardziej zagrożonych. Odsetek ten jest ponad dwukrotnie większy niż w poprzedniej edycji.

programy fundacji orange

Na bazie przemyśleń o przeciwdziałaniu wykluczeniu zaprosiliśmy też Towarzystwo Przyjaciół Dzieci do współpracy. Właśnie trwa pilotaż zajęć MegaMisji w 10 świetlicach środowiskowych prowadzonych przez TPD. Chcemy sprawdzić, czy zajęcia, które z założenia projektowaliśmy do realiów szkolnych, mogą sprawdzić się w świetlicach środowiskowych i ogniskach wychowawczych. Ze wsparcia tych placówek korzystają dzieci i młodzież w trudnej sytuacji, z rodzin, którym pewnie dbanie o zdrowe nawyki cyfrowe czy domowe zasady ekranowe nie przychodzi łatwo z powodu wielu innych wyzwań, jakie mają na swojej drodze. Trzymajcie kciuki za ten pilotaż!

Polecam pełną wersję raportu „Wykluczenie społeczno-cyfrowe w Polsce”.

Udostępnij: Senior w centrum uwagi
podaj nick
komentarz jest wymagany
Please prove you are human by selecting the Flag. wybierz ikonę
proszę zaznaczyć zgodę

Komentarze

  • komentarz
    pablo_ck 20:56 18-11-2021
    Szacunek za to co robicie. Za to jak szkolicie seniorów, dzieciaki, etc, etc...brawa!
    Odpowiedz

Odpowiedzialny biznes

Zgłoś pomysł do Funduszu Sektor 3.0. (1)

Monika Kulik

9 listopada 2021

Zgłoś pomysł do Funduszu Sektor 3.0.
1

Które regiony Polski są najbardziej zagrożone wykluczeniem społeczno-cyfrowym? Mamy obraz sytuacji. Opisuje ją Raport „Wykluczenie społeczno-cyfrowe w Polsce”.

Opublikowaliśmy ostatnio raport „Wykluczenie społeczno-cyfrowe w Polsce. Pokazuje on, które grupy są aktualnie najbardziej zagrożone społeczno-cyfrowym wykluczeniem i w jaki sposób się ono przejawia w ich życiu. Określa też, jak pandemia wpływa na to zjawisko – kogo bardziej wykluczyła, a komu ułatwiła włączenie do cyfrowego świata.

A co z geografią?

Które regiony zagrożone wykluczeniem?

Wspólnie z Fundacją Stocznia podjęliśmy refleksje i analizy na ten temat. Po pierwsze, ze zwykłej ciekawości poznawczej w temacie, którym jednak na co dzień żyjemy. Po drugie, aby spróbować może inaczej projektować niektóre działania w Fundacji Orange i kierować je tam, gdzie mogą być po prostu najbardziej potrzebne. Ale najpierw musieliśmy te miejsca „znaleźć”. Jak?

W tym bardzo wsparli nas badacze Stoczni z wieloletnim doświadczeniem w tego typu analizach. Opracowali Indeks Wykluczenia Lokalnego (IWL), który pozwolił uchwycić, które regiony Polski są bardziej podatne na wykluczenie. Indeks powstał w oparciu o 30 wskaźników z obszarów: społeczny, ekonomiczny, edukacyjny oraz cyfrowy, poddanych analizie statystycznej. Pokazał, że ponad 20% gmin w Polsce jest szczególnie zagrożonych wykluczeniem społeczno cyfrowym (na mapce poniżej zaznaczone kolorem żółtym).

wykluczenie cyfrowe

Dane służące ocenie tych obszarów pochodziły z oficjalnych źródeł publicznych – takich jak Główny Urząd Statystyczny, sprawozdania jednostek samorządów terytorialnych publikowane przez Ministerstwo Finansów, Centrum Informatyczne Edukacji czy UKE.

Co robić?

Warto przeciwdziałać społeczno-cyfrowemu wykluczeniu i wspierać tych, którzy są najbardziej na nie podatni. Wierząc w to, jeszcze przed premierą Raportu podjęliśmy w Fundacji pierwsze kroki na podstawie wniosków z indeksu.

Wiosną, kiedy przyjmowaliśmy zgłoszenia szkół do naszych programów MegaMisja (zdrowe nawyki cyfrowe dla klas 1-3) i #SuperKoderzy (podstawy programowania w klasach 4-8), zintensyfikowaliśmy kampanię informacyjną o nich w regionach szczególnie zagrożonych wykluczeniem społeczno-cyfrowym. Ponadto, placówki ubiegające się o udział w programach z tych lokalizacji mogły otrzymać 2 dodatkowe punkty (na 20 możliwych) w ocenie ich aplikacji.
W rezultacie, prawie 1/5 placówek zakwalifikowanych do udziału w obu programach to szkoły z miejsc najbardziej zagrożonych. Odsetek ten jest ponad dwukrotnie większy niż w poprzedniej edycji.

programy fundacji orange

Na bazie przemyśleń o przeciwdziałaniu wykluczeniu zaprosiliśmy też Towarzystwo Przyjaciół Dzieci do współpracy. Właśnie trwa pilotaż zajęć MegaMisji w 10 świetlicach środowiskowych prowadzonych przez TPD. Chcemy sprawdzić, czy zajęcia, które z założenia projektowaliśmy do realiów szkolnych, mogą sprawdzić się w świetlicach środowiskowych i ogniskach wychowawczych. Ze wsparcia tych placówek korzystają dzieci i młodzież w trudnej sytuacji, z rodzin, którym pewnie dbanie o zdrowe nawyki cyfrowe czy domowe zasady ekranowe nie przychodzi łatwo z powodu wielu innych wyzwań, jakie mają na swojej drodze. Trzymajcie kciuki za ten pilotaż!

Polecam pełną wersję raportu „Wykluczenie społeczno-cyfrowe w Polsce”.

Udostępnij: Zgłoś pomysł do Funduszu Sektor 3.0.
podaj nick
komentarz jest wymagany
Please prove you are human by selecting the Plane. wybierz ikonę
proszę zaznaczyć zgodę

Komentarze

  • komentarz
    pablo_ck 21:56 10-11-2021
    Fajny projekt. Pewnie zainteresowanie jest bardzo duże. Fajnie że mamy wielu kreatywnych ludzi w naszym kraju którzy wymyślają fajne rozwiązania przy użyciu nowych technologii. Ja bym stworzył aplikację w której osoby niepełnosprawne szukałyby swoich "dziennych opiekunów" - osoby które zrobiłyby zakupy, pomogły przedostać się pacjentowi do lekarza, etc....w zamian "opiekunowie" zdobywali by specjalne punkty które mogliby wymienić na bilet do kina, teatru, na wejściówkę na basen, etc..
    Odpowiedz

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej