Informacje prasowe

Orange Polska odwołała się od kary nałożonej przez UKE

9 stycznia 2019

Orange Polska odwołała się od kary nałożonej przez UKE
0

Przed świętami UKE poinformował o nałożeniu na Orange Polska kary 11 mln zł za rzekome ”niewypełnianie obowiązków związanych z wymianą informacji pomiędzy dostawcami usług w zakresie obsługi wniosków o przeniesienie numeru w sieciach stacjonarnych”. Spółka złożyła do sądu odwołanie, ponieważ w jej opinii kara została nałożona całkowicie niezasadnie, a dodatkowo jej kwota jest rażąco wygórowana.

Orange Polska zapewnia, że procesy przenoszenia numerów były i są realizowane bez żadnych zakłóceń dla wszystkich abonentów, za pośrednictwem Platformy Lokalizacyjno-Informacyjnej z Centralną Bazą Danych (PLI CBD). Tylko w IV kwartale 2018 r. w Orange Polska prawidłowo zrealizowano ok. 44 tys. przeniesień numerów w sieci stacjonarnej, co potwierdza zresztą raport UKE (https://bip.uke.gov.pl/raporty/prezes-uke-udostepnia-raporty-przeniesienia-numerow-w-iv-kwartale-2018-r-,23.html).

Nałożone na Orange Polskę decyzją z 21 grudnia 2015 r. obowiązki w zakresie wysyłki komunikatów do PLI CBD – których właśnie niewykonywanie są zarzucane spółce – miały na celu zmianę sposobu przenoszenia numerów dla wąskiej grupy abonentów sieci stacjonarnej. Chodziło jedynie o to, aby ten obowiązek realizować w inny sposób, niż przed wydaniem decyzji. Z punktu widzenia abonentów, w najlepszym dla nich przypadku, wdrożenie decyzji prezesa UKE nie spowodowuje… żadnych zmian. Ponadto zdaniem Orange Polska, rozwiązania przewidziane w decyzji z 21 grudnia 2015 r. zawierają błędy, które mogą w niektórych przypadkach skutkować brakiem możliwości przeniesienia numerów klientów.

Wprowadzenie nowego sposobu realizacji uprawnień abonenckich wymaga ujednolicenia procesów przenośności numerów przez wszystkich dostawców usług telekomunikacyjnych w sieciach stacjonarnych na bazie oferty SOR. Wiąże się z tym konieczność dostosowania umów międzyoperatorskich. Niestety tylko z częścią przedsiębiorców udało się podpisać dobrowolne umowy. W pozostałych przypadkach niezbędne było wydanie przez prezesa UKE decyzji zastępujących umowy cywilnoprawne. Do dziś nie zostały jeszcze wydane decyzje w 24 sprawach, mimo że czas trwania tych postępowań niejednokrotnie liczony jest w latach. Bezwzględne wykonanie postanowień decyzji z dnia 21 grudnia 2015 r., bez wcześniejszego dostosowania umów międzyoperatorskich, odbyłoby się, zatem kosztem zablokowania realizacji procesów przenoszenia numeru dla części klientów.

Zdecydowanie nie podzielamy stanowiska UKE, że Orange Polska powinna wdrożyć zmiany w swoich systemach synchronizując je z PLI CBD mimo tego, że w wyniku tych działań część klientów nie przeniesie numeru. Zdaniem Orange uprawnienia abonenta w zakresie przenoszenia numeru mają charakter nadrzędny wobec technicznego sposobu ich realizacji. W szczególności trudno zgodzić się z poglądem UKE, że brak realizacji uprawnień abonentów ma być sposobem dyscyplinowania innych operatorów do wdrożenia decyzji urzędu.

Zaprojektowany przez UKE proces przenoszenia numerów w sieci stacjonarnej jest o wiele bardziej kosztowny i skomplikowany niż w sieci ruchomej. Dlatego Orange Polska występowała do UKE o zmianę obowiązków wynikających z decyzji z 21 grudnia 2015 r., aby abonentów nie narażać na problemy związane z dodatkowymi zmianami systemowymi a usług w sieci stacjonarnej nie obarczać nieproporcjonalnie wysokimi kosztami procesowymi. Podobne stanowisko zajmują inni operatorzy.

Brak wdrożenia decyzji z 21 grudnia 2015 r. nie miał i nie mógł mieć żadnego wpływu na działanie funkcjonalności związanej z lokalizacją abonenta wzywającego pomocy. Zgodnie z przepisami prawa system PLI CBD powinien spełnić warunek niewrażliwości na uszkodzenia w pojedynczym punkcie, przez co należy rozumieć stworzenie takich warunków technicznych, aby pomimo awarii pojedynczego elementu systemu była zapewniona jego pełna funkcjonalność.

Nie zgadzamy się również ze stwierdzeniem, jakoby Orange Polska była karana za naruszenia dotyczące usług regulowanych i jest „recydywistą”. Od momentu podpisania porozumienia regulacyjnego z UKE w październiku 2009 r., czyli prawie dekadę temu, spółka nie była karana za jakiekolwiek uchybienia dotyczące usług regulowanych. Co zważywszy na mnogość regulacji spoczywających na Orange upoważnia do stwierdzenia, że w należyty sposób wywiązuje się ze swoich obowiązków.

Dodatkowo, analizując wysokość kar nałożonych przez UKE na inne firmy, uważamy, że kara nałożona w tym wypadku na Orange Polska jest absolutnie wygórowana. UKE nakładał wcześniej znaczenie niższe kary i to w przypadkach naruszeń bezpośrednich interesów abonentów, a przecież w przedmiotowej karze nie ma w ogóle o nich mowy. Dla przykładu kara nałożona na Orange Polska jest ponad 200 razy wyższa, niż kara za uporczywe pobieranie nienależnych opłat w przypadku wypowiedzenia umów przez konsumentów, w szczególności osoby starsze.

Udostępnij: Orange Polska odwołała się od kary nałożonej przez UKE

Informacje prasowe

Większy zasięg i możliwości sieci 4G/LTE dla klientów Orange

6 grudnia 2016

Większy zasięg i możliwości sieci 4G/LTE dla klientów Orange
0

Orange Polska i T-Mobile Polska podpisały aneks do umowy o współdzieleniu radiowych sieci dostępowych (ang. RAN sharing), rozszerzając dotychczasową współpracę o wykorzystanie pasm 800 MHz i 2600 MHz. W efekcie klienci Orange będą mogli korzystać z większego zasięgu i szybszego internetu mobilnego.

Współpraca w zakresie wykorzystania kolejnych pasm częstotliwości pozwoli na zwiększenie pojemności sieci, polepszenie zasięgu oraz jakości najszybszego mobilnego internetu 4G/LTE. Efekty będą odczuwalne głównie na obszarach wiejskich oraz wewnątrz budynków. Dodatkowo operatorzy wybudują po kilkaset stacji bazowych, co pozwoli zwiększyć pokrycie np. na nowych osiedlach, przy drogach szybkiego ruchu oraz trasach kolejowych. Operatorzy oferując usługi w ramach LTE 800 i LTE 2600 będą korzystać wyłącznie z własnych zasobów częstotliwości.

Orange współpracuje z T-Mobile w zakresie współdzielenia dostępu radiowego od roku 2011. Pierwszym, zakończonym w II kwartale 2014 roku, etapem współpracy było wzajemne udostępnienie sobie po ok. 5 tys. stacji bazowych, dzięki którym klienci Orange odczuli olbrzymią poprawę zasięgu i pojemności sieci 3G. Współpraca objęła też usługi 4G/LTE w paśmie 1800 MHz, co pozwoliło na zaoferowanie milionom klientów najnowszej technologii mobilnego dostępu do internetu. Obecnie zawarte porozumienie jest następnym elementem współpracy. Pasma 800 MHz i 2600 MHz, których dotyczy, były przedmiotem przeprowadzonej w 2015 roku aukcji na częstotliwości radiowe niezbędne do świadczenia nowoczesnych usług sieci komórkowych. Ich finalne rozdysponowanie pomiędzy operatorów nastąpiło w czerwcu br.

Aktualnie, łączny zasięg najszybszego mobilnego internetu w Orange przekracza 98,2% populacji, co przekłada się na ponad 86% terytorium Polski. Klienci Orange mogą korzystać z ponad 8000 stacji bazowych LTE, w tym ok. 1500 pracujących w oparciu o nowe pasma. Jeszcze w grudniu br., ich liczba wzrośnie o kolejnych kilkaset. W przyszłym roku, oprócz sukcesywnego zwiększania zasięgu i pojemności sieci, Orange postawi również na zwiększenie liczby stacji pracujących w oparciu o agregację pasm. Dzięki nim szybkość internetu LTE zwiększy się nawet ponad dwuipółkrotnie.

* * *

Orange od 8 miesięcy jest liderem prędkości mobilnego internetu w Polsce, według jednego z największych rankingów przygotowywanych przez Speedtest.pl. Najwyższe parametry usługi potwierdzają również wyniki osiągane w innych rankingach mobilnego internetu. Dzięki najnowszym technologiom stosowanym w Orange, klienci mogą korzystać z m. in. najszybszej w Polsce stacji bazowej, umożliwiającej połączenie z siecią z szybkością do 600 Mb/s.

 

Wojciech Jabczyński
Rzecznik Orange Polska
biuro.prasowe@orange.com
https://twitter.com/RzecznikOrange

Zainteresował Cie wpis? Jeśli chcesz otrzymywać informacje prasowe, zostaw nam swój adres e-mail
Napisz do Nas
Udostępnij: Większy zasięg i możliwości sieci 4G/LTE dla klientów Orange

Informacje prasowe

Po deregulacji szerokopasmowego dostępu do internetu Orange Polska zapowiada nową ofertę dla klientów indywidualnych

8 października 2014

Po deregulacji szerokopasmowego dostępu do internetu Orange Polska zapowiada nową ofertę dla klientów indywidualnych
0

Orange Polska zamierza nadal udostępniać swoją infrastrukturę internetową operatorom alternatywnym na obszarach objętych deregulacją. W najbliższym czasie wprowadzona zostanie nowa oferta internetowa dla klientów indywidualnych. Analizowane są także możliwości inwestycji w infrastrukturę szerokopasmową. To reakcja na decyzję Urzędu Komunikacji Elektronicznej  o uwolnieniu usług internetowych z ograniczeń regulacyjnych na terenie 76 gmin.

-UKE tworzy warunki do rozwoju rynku internetowego i realizacji Agendy Cyfrowej  w Polsce. Deregulacja szerokopasmowego dostępu do Internetu z pewnością się do tego przyczyni. To dobra wiadomość przede wszystkim dla klientów, którzy już wkrótce będą mogli skorzystać z nowej atrakcyjnej oferty internetowej – mówi prezes Orange Polska, Bruno Duthoit – Decyzja UKE tworzy też lepsze warunki dla inwestycji w bardzo szybki szerokopasmowy internet. Analizujemy wszystkie możliwe opcje i w ciągu kilku miesięcy zdefiniujemy plan w tej dziedzinie”.

Decyzja deregulacyjna UKE zmienia przepisy z 2006 r., kiedy to Telekomunikacja Polska (obecnie Orange Polska) miała pozycję dominującą na rynku usług internetowych i została zobowiązana do udostępniania operatorom alternatywnym na preferencyjnych warunkach swoich łączy internetowych. Obecnie  ograniczenia regulacyjne sprzed lat nie mają już racji bytu. Największą siłą na rynku dostępu do internetu w największych miastach Polski są operatorzy telewizji kablowych, których nie obejmują jakiekolwiek regulacje telekomunikacyjne.

Założenia deregulacji wprowadzonej przez UKE zatwierdziła Komisja Europejska. Pozytywną opinię wydał także UOKiK.

Kontakt dla mediów:
Wojciech Jabczyński, rzecznik Orange Polska
e-mail: wojciech.jabczynski@orange.com

Udostępnij: Po deregulacji szerokopasmowego dostępu do internetu Orange Polska zapowiada nową ofertę dla klientów indywidualnych

Informacje prasowe

Stanowisko Orange Polska w sprawie zgody Komisji Europejskiej na deregulację internetu na terenie 76 gmin w Polsce

4 sierpnia 2014

Stanowisko Orange Polska w sprawie zgody Komisji Europejskiej na deregulację internetu na terenie 76 gmin w Polsce
0

Cieszymy się, że Komisja Europejska podzieliła zdanie UKE i poparła zmiany regulacyjne na polskim rynku, które mają kluczowe znaczenie dla rozwoju rynku i konkurencji w Polsce. Podobnie jak UKE, Komisja zauważyła, iż rynek polski nie jest już rynkiem zmonopolizowanym i istnieje szereg obszarów, na których operatorzy powinni działać już na w pełni konkurencyjnych zasadach, bez potrzeby ingerencji ze strony Państwa. W naszej ocenie propozycja UKE i opinia KE otwierają nową erę w rozwoju polskiego rynku i są dobrą wiadomością dla operatorów, samorządów i zwłaszcza klientów. Nie ukrywamy, że uwolnienie internetu na terenie 76 gmin pozwoli Orange Polska na stworzenie w tych miejscach bardziej elastycznej oferty dla klientów, dostosowanej do ich oczekiwań. Na pewno będzie też zachętą do podjęcia decyzji o ewentualnych, dodatkowych inwestycjach. Czekamy teraz na ostateczną decyzję polskiego regulatora.

***

Wojciech Jabczyński, Rzecznik Orange Polska
Tel.: 22 527 19 39
e-mail: biuro.prasowe@orange.com

Udostępnij: Stanowisko Orange Polska w sprawie zgody Komisji Europejskiej na deregulację internetu na terenie 76 gmin w Polsce

Informacje prasowe

Cichy koniec głośnych kar UKE

18 lipca 2013

Cichy koniec głośnych kar UKE
0

W lipcu 2013 r. została ostatecznie odrzucona przez Sąd Najwyższy jedna z najwyższych kar nałożonych przez regulatora polskiego rynku telekomunikacyjnego (UKE) na operatora (TP) – 100 mln zł. Wcześniej ten sam los spotkał najwyższą w historii karę o astronomicznej wysokości 339 mln zł. Nakładane w świetle kamer i fleszy kary, uznane zostały za całkowicie bezpodstawne przez niezawisłe sądy.

25 września 2006 r. Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej nałożyła na Telekomunikację Polską karę 100 mln zł za „naruszenie obowiązku kształtowania cen usług na podstawie kosztów ich świadczenia oraz na podstawie przejrzystych, obiektywnych
i niedyskryminujących kryteriów”. Chodziło o niewdrożenie w wyznaczonym terminie usługi szerokopasmowego dostępu do internetu Neostrada oddzielonej od abonamentu za linię telefoniczną.

22 lutego 2007 roku, po już po rozdzieleniu Neostrady od usług telefonicznych, Prezes UKE nałożyła na TP kolejną karę, tym razem w wysokości 339 milionów złotych za „niedopełnienie obowiązku dostarczenia do zatwierdzenia cennika usługi Neostrada, jak również za niewypełnienie obowiązku określania cen usług na podstawie kosztów ich świadczenia oraz na podstawie przejrzystych, obiektywnych i niedyskryminujących kryteriów”.

TP w obu przypadkach odwołała się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów stojąc na stanowisku, że Prezes UKE nie miała prawa kwestionować cen Neostrady, ponieważ usługa nie podlegała regulacji, a ponadto kryteria ustalania cen były przejrzyste i obiektywne.

Postępowania odwoławcze zawieszono na czas postępowania Komisji Europejskiej przeciwko Polsce przed Europejskim Trybunałem Sprawiedliwości. Dotyczyło ono prób regulowania przez Prezesa UKE cen usług detalicznych dostępu szerokopasmowego bez uprzedniej analizy rynku. 6 maja 2010 roku Trybunał orzekł, że w tej sprawie polski regulator uchybił zobowiązaniom wynikającym z Dyrektyw Unijnych.

W efekcie SOKiK uchylił obie decyzje UKE nakładające na TP kary, a Sąd Apelacyjny oddalił złożone w tych sprawach apelacje UKE. Sąd Najwyższy odmówił przyjęcia kasacji, co definitywnie zakończyło procedury odwoławcze.

*  *  *
Wojciech Jabczyński, rzecznik Orange Polska
22 527 19 39
biuro.prasowe@orange.com
http://blog.orange.pl/wojciechjabczynski/

Udostępnij: Cichy koniec głośnych kar UKE

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej