Informacje prasowe

CERT Orange Polska: fake newsy wyłudzające dane i pieniądze najbardziej popularnymi podczas wakacji

21 września 2020

CERT Orange Polska: fake newsy wyłudzające dane i pieniądze najbardziej popularnymi podczas wakacji
0

Fake newsy, czyli sensacyjne, nieprawdziwe wiadomości, krążące głównie w mediach społecznościowych, coraz częściej stają się narzędziem do wyłudzania danych lub pieniędzy. Tylko w trakcie wakacji aż 40% ataków phishingowych wykrytych w sieci Orange Polska było realizowanych właśnie z użyciem fake newsów. Według CERT Orange Polska, codziennie pojawia się nawet kilkanaście stron z fałszywymi wiadomościami.

Phishing, czyli oszustwa polegające głównie na wyłudzaniu danych logowania do kont bankowych lub do profili w mediach społecznościowych, to obecnie najbardziej powszechne zagrożenie, z jakim może mieć do czynienia każdy użytkownik internetu. Tylko w pierwszym półroczu tego roku w sieci Orange Polska zablokowano 10,5 mln prób ataków phishingowych, podczas gdy w całym ubiegłym roku było ich 11,5 mln.

Linki do fałszywych stron bankowości online lub do portali społecznościowych trafiają do ofiar na wiele sposobów: w SMS-ach, wiadomościach e-mail, a ostatnio coraz częściej także w sensacyjnych fake newsach dystrybuowanych głównie poprzez Facebook. Klikając w nie i wpisując swoje dane w podstawiony panel logowania, dajemy przestępcom dostęp do profilu na portalu społecznościowym a niejednokrotnie możemy zostać przekierowani do stron wyłudzających login i hasło do konta bankowego.

Fake newsy są już problemem społecznym i niosą ze sobą konkretne zagrożenia dla każdego z nas. Coraz częściej sensacyjne wiadomości stają się narzędziem wyłudzania danych i pieniędzy. Mogą to być obietnice ogromnych zarobków na platformach kryptowalutowych pod warunkiem założenia konta i wpłaty pieniędzy, fałszywe konkursy i loterie bądź informacje o rzekomych porwaniach dzieci prowadzące do fałszywych formularzy logowania. Krzykliwe nagłówki zachęcają do kliknięcia w link, a stąd już tylko krok do utraconych wrażliwych danych – ostrzega Robert Grabowski, szef CERT Orange Polska.

Najczęściej samo kliknięcie w post o sensacyjnym tytule na ulubionej facebook’owej grupie nie spowoduje przykrych konsekwencji. Jeśli jednak po kliknięciu w wideo, obrazek czy treść użytkownik zostanie przekierowany na stronę logowania, pomimo tego, że już to zrobił wcześniej, powinien przyjrzeć się dokładnie, na jakiej witrynie się znajduje.

Ataki phishingowe zaszyte w fake newsach stanowiły w lipcu i sierpniu aż 40% wszystkich tego typu oszustw zarejestrowanych w sieci Orange Polska. Pod wzbudzającym emocje, sensacyjnym tytułem kryły się przeróżne formy oszustwa. W tym samym okresie, co piąty przypadek phishingu stanowił scam, czyli oszustwo polegające na zdobyciu zaufania ofiary i wyłudzeniu od niej pieniędzy. Popularnym rodzajem jest tzw. oszustwo na BLIK-a. Po przejęciu konta ofiary na portalu społecznościowym, w jej imieniu do znajomych wysyłane są prośby o wsparcie finansowe i podanie kodu BLIK. Jeśli udostępnimy taki kod, oszuści mogą pobrać pieniądze z naszego konta. Podobny odsetek ataków wyłudzających dane polegał na kierowaniu ofiar do fałszywych bramek płatności.

Zauważamy, że przy pomocy stron phishingowych rozsyłane jest również złośliwe oprogramowanie. Przykładowo, SMS-y podszywające się pod popularną firmę kurierską kierowały wcześniej do fałszywej bramki płatności, a obecnie coraz częściej do nieprawdziwego sklepu z aplikacją. Fałszywe aplikacje są często nośnikami groźnego oprogramowania wykradającego dane ze smartfonów. Dlatego zawsze należy pobierać aplikacje tylko z oficjalnych sklepów – podkreśla Robert Grabowski.

 Przed tego rodzaju zagrożeniami użytkowników najlepiej chroni czujność i ostrożność. W sieci Orange Polska zdecydowana większość prób ataków phishingowych jest blokowana przez operatora, zanim ma szansę trafić na urządzenia klientów. Jeśli jednak otrzymamy podejrzaną wiadomość lub natrafimy w sieci na fake newsy kierujące do panelu logowania, warto zgłosić je do zespołu CERT Orange Polska: cert.opl@orange.com To może przyspieszyć zablokowanie działań oszustów i ochronić także innych internautów.

Warto również wyposażyć się w dodatkowe narzędzia ochrony, takie jak oprogramowanie antywirusowe. Klienci Orange Polska mogą skorzystać także z usługi CyberTarcza mobilna, chroniącej smartfony i tablety oraz CyberTarcza stacjonarna, która zwiększa bezpieczeństwo komputerów podłączonych do internetu stacjonarnego Orange, również podczas korzystania z domowego WiFi. Usługi te umożliwiają także na filtrowanie treści i ustawienie indywidualnych profili dla różnych urządzeń, co pozwala np. chronić dzieci przed dostępem do nieodpowiednich treści czy zapobiegać nadmiernemu spędzaniu czasu w sieci. Klienci biznesowi mogą także skorzystać z profesjonalnych usług cyberbezpieczeństwa z Cyber Zestawu takich jak np. CyberWatch, StopPhishing czy Orange Network Security. Ich pakietyzacja pozwala na dostarczenie potrzebnych funkcjonalności w niższej cenie. 

Mediateka

Udostępnij: CERT Orange Polska: fake newsy wyłudzające dane i pieniądze najbardziej popularnymi podczas wakacji

Informacje prasowe

Fundacja Orange wspiera społeczne projekty w FabLabach – ruszają kolejne warsztaty

28 sierpnia 2020

Fundacja Orange wspiera społeczne projekty w FabLabach – ruszają kolejne warsztaty
0

Modelowanie, druk 3D i programowanie, ale także stolarstwo czy nauka szycia – takie umiejętności zdobędą uczestnicy projektów w FabLabach, które wspiera Fundacja Orange. W ten sposób przeciwdziała wykluczeniu cyfrowemu, wspiera młodych ludzi w rozwoju kompetencji szczególnie przydatnych  na zawodowym zakręcie.

Program iTech Woman! organizowany w Fab Lab Gdańsk powered by Orange skierowany jest do kobiet, które w momencie aplikowania do projektu pozostają bezrobotne lub są w trudnej sytuacji. Uczestniczki nauczą się między innymi: projektowania 3D z obsługą druku, projektowania 2D z obsługą plotera laserowego i CNC, programowania w Pythonie również z wykorzystaniem układów i komponentów elektronicznych oraz budowy stron www.  Od podstaw będą także realizowały swój własny projekt. To okazja, żeby pomysł przełożyć na rzeczywistość. Poza warsztatami technicznymi i rozwijającymi kreatywność, uczestniczki wezmą też udział w szkoleniach z umiejętności miękkich, potrzebnych na rynku pracy. Szkolenia będą trwały w sumie 133 godziny, a każda zakwalifikowana będzie mogła również uczestniczyć w otwartych warsztatach pracowni i korzystać z indywidualnych konsultacji w FabLab Gdańsk powered by Orange.

Projekt iTech Woman! realizuje Stowarzyszenie FabLab Gdańsk we współpracy z Fundacją Orange, której społeczną misją jest przeciwdziałanie cyfrowemu wykluczeniu.

Natomiast z programu organizowanego w Fab Lab Kraków skorzystać może młodzież w trudnej sytuacji życiowej np. osoby bezrobotne. Młodzi ludzie pod okiem ekspertów będą mogli rozwijać nowoczesne umiejętności i poznać działanie wielu maszyn dostępnych w FabLab Kraków. Uczestnicy nauczą się między innymi projektowania i modelowania w technologii 2D i 3D oraz obsługi drukarek 3D. Zdobędą umiejętności obsługi plotera laserowego CO2, który ma wszechstronne zastosowanie. Zainteresowani modą poznają podstawy projektowania ubioru i szycia. Aby zaprogramować swoje rozwiązania, uczestnicy warsztatów zdobędą wiedzę z zakresu elektroniki oraz arduino. Oprócz konkretnych, nowoczesnych umiejętności przydatnych na rynku pracy, ten projekt to szansa na rozwój kreatywności i współpracy w grupie.

Jak się zgłosić do projektów?

iTech Woman! to projekt realizowany w Gdańsku dla kobiet w wieku około 18-40 lat. Zgłoszenia będą przyjmowane od 1 do 24 września poprzez stronę internetową. W kolejnym etapie organizatorzy będą prowadzili rozmowy kwalifikacyjne z kandydatkami. Start warsztatów planowany jest na pierwszą połowę października, a cały projekt potrwa około 7 miesięcy.

Do projektu w Krakowie mogą przystąpić osoby w wieku 16-25 lat.  Zgłoszenia będą przyjmowane do 30 września, a szczegóły i kontakt znajdują się na stronie Fundacji Orange. Organizatorzy będą prowadzili rozmowy kwalifikacyjne z kandydatami. Start warsztatów planowany jest na drugą połowę października, a cały projekt potrwa około 7 miesięcy.  Zajęcia odbywać się będą popołudniami i w wybrane weekendy.

FabLaby to nowoczesne pracownie wyposażone w drukarki 3D, lasery, maszyny do szycia i komputery z oprogramowaniem, przy użyciu których można projektować i wykonywać różne przedmioty. To również miejsce, w którym spotykają się fascynaci majsterkowania, elektroniki i nurtu „D-I-Y” (z ang. „do-it-yourself” czyli „zrób-to-sam”). Dzięki wsparciu trenerów można się w nich nauczyć jak twórczo  korzystać z najnowszych technologii, aby stworzyć rozmaite przedmioty. Zajęcia i pracownie są otwarte dla dzieci, młodzieży i dorosłych, niezależnie od umiejętności i doświadczenia. Na terenie FabLabów wspieranych przez Fundację Orange organizowane są różne darmowe szkolenia i warsztaty pozwalające na osobisty rozwój osobom w trudnej sytuacji.

Mediateka

Udostępnij: Fundacja Orange wspiera społeczne projekty w FabLabach – ruszają kolejne warsztaty

Informacje prasowe

Co o pomaganiu pokazał nam COVID-19, a co zostanie z nami po pandemii?

2 lipca 2020

Co o pomaganiu pokazał nam COVID-19, a co zostanie z nami po pandemii?
0

W trakcie pandemii COVID-19 blisko 60% Polaków zaangażowało się w pomoc osobom potrzebującym wsparcia. Badanie Orange Polska pokazuje, że  najczęściej przekazywaliśmy środki materialne, w tym finansowe, a prawie 41% z nas aktywnie wzięło udział w akcjach pomocowych, ofiarując swój czas i umiejętności innym, na przykład szyjąc maseczki, robiąc zakupy i gotując posiłki seniorom. Ponad połowa badanych uświadomiła sobie, że tylko wzajemnie sobie pomagając, możemy łatwiej żyć.

Podczas epidemii uświadomiliśmy sobie, jak ważne jest nie tylko własne zdrowie (tak deklaruje 59% respondentów), ale także wspieranie innych osób, zarówno przyjaciół i rodziny (56,7%), znajomych (50,3%), jak również zupełnie obcych osób (46,2%). Warto zwrócić uwagę, że aż 56,3% z nas pod wpływem doświadczeń związanych z epidemią zdało sobie sprawę, jak cenne jest pomaganie i jak dzięki wzajemnemu wsparciu  można łatwiej radzić sobie w trudnych czasach.

Za deklaracjami szły czyny. Najczęściej pomagaliśmy rodzinie, następnie przyjaciołom i bliskim znajomym, sąsiadom, ale także nieznajomym. Wśród konkretnych form zaangażowania deklarowaliśmy szycie maseczek dla fundacji i szpitali, robienie zakupów i przygotowywanie posiłków dla seniorów, a także naukę osób starszych w zakresie obsługi komunikatorów internetowych. Wiele uwagi poświęciliśmy również dzieciom, pomagając w odrabianiu lekcji, czy  udzielając korepetycji online.

– Badanie potwierdziło, że Polacy pomimo obostrzeń chętnie pomagają na tyle, ile pozwala sytuacja. Dostrzegają konieczność pomocy potrzebującym i angażują się w konkretne akcje. Pandemia COVID-19 dodatkowo zmieniła nasze postrzeganie akcji społecznych i pomocy innym. Chcemy pomagać innym, nie tylko z kręgu najbliższej rodziny, ale również z dalszych kręgów znajomych, należących do naszej lokalnej społeczności. Ten wyjątkowy czas pokazał, jak ogromna wartość płynie z solidarności. Będąc razem, mogliśmy lepiej poradzić sobie z tą trudną sytuacją – powiedział Konrad Ciesiołkiewicz, prezes Fundacji Orange.

Jak Polacy pomagali przed wybuchem pandemii koronawirusa?

W badaniu Orange Polska zapytał również, jak Polacy zaangażowali się we wspieranie innych, przed wybuchem pandemii  COVID-19. Ponad 90% odpowiedziało, że pomagało innym. Najczęściej na nasze wsparcie mogli liczyć  nasi najbliżsi – rodzina, przyjaciele i bliscy znajomymi. Osobom z dalszego kręgu znajomych pomagaliśmy sporadycznie, a ponad 1/3 z nas nie robiło tego nigdy. Przed epidemią angażowaliśmy się przede wszystkim w akcje pomocy chorym dzieciom, osobom starszym i ubogim. Najczęściej ofiarowaliśmy swój czas i umiejętności – na taką formę pomocy wskazało 59,2% badanych Polaków. Istotne było również bezpośrednie wsparcie materialne, także finansowe (35,4% badanych). Ponad 1/4 Polaków pomagała także pośrednio – wspierając finansowo organizacje, które działają na rzecz innych. Ok. 12% angażowało się w działania pomocowe za pośrednictwem internetu.

Mniejsza, ale równie skuteczna pomoc w trakcie epidemii

Na mniejsze zaangażowanie we wspieranie innych w trakcie epidemii duży wpływ mogły mieć m.in. konieczność dystansowania się od innych, ograniczenia w przemieszczaniu się, strach przed zarażeniem, jak i powszechna niepewność związana z obecną sytuacją. Nie mniej jednak blisko 60% badanych, w trakcie epidemii koronawirusa, wzięło udział w akcji społecznej, mającej na celu pomoc innym osobom. Najczęściej przekazywaliśmy bezpośrednio potrzebującym pieniądze lub rzeczy materialne, wspomagaliśmy finansowo organizacje, które organizowały wsparcie w tym czasie, a ponad 40% z nas angażowało swój czas i umiejętności w pomoc potrzebującym. W porównaniu do czasu sprzed pandemii, w jej trakcie chętniej brano udział w akcjach społecznych organizowanych przez marki lub fundacje. Częściej do działania wykorzystywaliśmy technologie – podczas pandemii robił to co piąty badany.

Seniorzy potrzebują więcej pomocy niż dotychczas otrzymywali

Po doświadczeniach związanych z epidemią jesteśmy już dużo bardziej skłonni pomagać innym – głównie rodzinie (67,6%), ale także przyjaciołom (59,6%) czy dalszym znajomym (47,6%). Warto zaznaczyć, że w porównaniu do naszych intencji sprzed pandemii, uświadomiliśmy sobie, jak ważne jest wspieranie także tych osób, których w ogóle nie znamy.  Dostrzegamy również, że pomocy potrzebują inne grupy niż te wspierane dotychczas – blisko 62% badanych uważa, że obecnie pomoc seniorom jest ważniejsza niż kiedyś. 42,6% badanych wskazuje na ciężko chorych dorosłych, a niecałe 40% dostrzega jak ważne jest wspieranie polskiej służby zdrowia. W opinii badanych pomoc dzieciom w edukacji w tym także zapewnienie sprzętu do lekcji online jest ważniejsza niż kiedyś. Uważa tak dwa razy więcej osób.

***

Badanie „Dobroczynność a COVID-19” zostało zrealizowane metodą CAWI OMNIBUS w czerwcu 2020 r. przez Havas Media na zlecenie Orange Polska.

Mediateka

Udostępnij: Co o pomaganiu pokazał nam COVID-19, a co zostanie z nami po pandemii?

Informacje prasowe

Darmowe webinary dla rodziców o tym, jak dbać o umiar w korzystaniu z technologii w wakacje

26 czerwca 2020

Darmowe webinary dla rodziców o tym, jak dbać o umiar w korzystaniu z technologii w wakacje
0

Rusza kolejny cykl webinariów online dla rodziców. W najbliższą niedzielę Fundacja Orange wraz z Fundacją Dajemy Dzieciom Siłę organizuje pierwszy z trzech webinarów dla rodziców o tym, jak rozmawiać z dziećmi o ich aktywności online i ustalać domowe zasady ekranowe oraz co zrobić, aby nowe technologie wzbogacały codzienność, a nie wpływały negatywnie na rodzinne relacje w trakcie wakacji.

Przeprowadzone niedawno badania pod nazwą „Zdalne nauczanie a adaptacja do warunków społecznych w czasie epidemii koronawirusa”, którymi zostali objęci nauczyciele, uczniowie i rodzice w całej Polsce, pokazują, że czas spędzony przed ekranem w internecie w okresie zdalnego nauczania zasadniczo wzrósł. Dotyczy to nie tylko dni powszednich, ale również weekendów. Z jednej strony internet stał się podstawową formą kontaktu w edukacji online, ale z drugiej strony spędzanie nawet 6 godzin dziennie przed komputerem negatywnie wpłynęło na samopoczucie uczniów. I choć początek wakacji oznacza brak konieczności codziennego uczestnictwa w lekcjach online, jest to również często moment rozluźnienia reguł dotyczących korzystania z urządzeń elektronicznych.

Jak w takim razie mądrze zarządzać czasem przed ekranami, szczególnie w czasie wakacyjnego odpoczynku? Jak rozmawiać z dziećmi o bezpieczeństwie w sieci, o zasadach, które powinny obowiązywać podczas korzystania z urządzeń ekranowych w wakacje? Na te pytania odpowiedzą podczas webinarów eksperci z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę: Ewa Dziemidowicz – terapeutka z poradni „Dziecko w Sieci” oraz Łukasz Wojtasik – trener, autor licznych programów i kampanii edukacyjnych poświęconych bezpieczeństwu dzieci online

Najbliższe webinary zatytułowane „Domowe Zasady Ekranowe” odbędą się w trzech terminach z podziałem na 3 kategorie wiekowe dzieci:

28.06 o godz. 20:00 – dla rodziców dzieci do 6 roku życia.

29.06 o godz. 20:00 – dla rodziców dzieci w wieku 7-12 lat.

30.06 o godz. 20:00 – dla rodziców dzieci w wieku 13-16 lat.

Webinar jest darmowy, należy po prostu wejść na Clickmeeting, aby wziąć udział https://fundacjaorange.clickmeeting.com/domowe-zasady-ekranowe

Linki i dodatkowe informacje można znaleźć także na Facebooku:

https://www.facebook.com/events/1193049714375584/ (dla rodziców dzieci do 6 roku życia)

https://www.facebook.com/events/844179902657785/ (dla rodziców dzieci w wieku 7-12 lat)

https://www.facebook.com/events/695608587666807/ (dla rodziców dzieci w wieku 13-16 lat)

Zapraszamy do udziału w najbliższych spotkaniach online. Webinary organizowane przez Fundację Orange oraz Fundację Dajemy Dzieciom Siłę są częścią kampanii Domowe Zasady Ekranowe. W ramach kampanii dostępne są artykuły, wywiady i podcasty z psychologami wraz ze wskazówkami ekspertów, aby ułatwić rodzinom ustalenie zasad korzystania z urządzeń elektronicznych oraz chronić dzieci i rodziców przed ich nadużywaniem. Badania przeprowadzone przed kampanią pokazały, że 23% nastolatków deklaruje, że rodzice nie wykazują zainteresowania tym, co dzieci robią online, a 25% badanych deklaruje, że rodzice nie rozmawiają z nimi o bezpieczeństwie w sieci. Materiały można znaleźć na stronie rodzice.fdds.pl.

Udostępnij: Darmowe webinary dla rodziców o tym, jak dbać o umiar w korzystaniu z technologii w wakacje

Informacje prasowe

Z nowymi kompetencjami, ale zmęczeni lekcjami online i stęsknieni bezpośrednich kontaktów.

25 czerwca 2020

Z nowymi kompetencjami, ale zmęczeni lekcjami online i stęsknieni bezpośrednich kontaktów.
0

87% nauczycieli musiało samodzielnie opanować obsługę narzędzi i aplikacji do prowadzenia lekcji online. Prawie 60% rodziców dobrze oceniło przygotowanie szkół do tych warunków, ale dzieci i nauczyciele tęsknią za bezpośrednim kontaktem. To wstępne wyniki najnowszego badania o edukacji zdalnej, którego partnerem jest Fundacja Orange. Pełny raport będzie opublikowany jesienią.

Nauczanie w formie zdalnej w czasie pandemii było dla wielu szkół nowym doświadczeniem. Jak poradzili sobie z tym wyzwaniem nauczyciele, a także rodzice i uczniowie? Jaki wpływ miało na nich i co pozostawi na przyszłość? Informacji dostarczą wyniki badania naukowego pt. „Zdalne nauczanie a adaptacja do warunków społecznych w czasie epidemii koronawirusa”.

Czas izolacji i edukacji zdalnej pokazał, jak ważne są cyfrowe kompetencje. Wielu zdobywało je w przyspieszonym tempie i na własną rękę: 57% rodziców i prawie każdy nauczyciel (87%) musiał nauczyć się obsługi narzędzi takich jak: komunikatory wideo, chat, platforma e-learningowa czy udział w grupach dyskusyjnych. Dodatkowo, co trzeci rodzic deklaruje, że musiał doszkolić się i/lub dziecko z obsługi sprzętu typu kamerki, mikrofonu i słuchawek.

Nauczyciele, uczniowie i rodzice w szybkim tempie rozwinęli ważne cyfrowe kompetencje i nabrali jeszcze więcej odwagi do korzystania z technologii. Z podziwem patrzyliśmy w Fundacji Orange na takie zaangażowanie, potwierdzone też frekwencją nauczycieli na webinarach, które prowadziliśmy, aby wesprzeć ich w nowej sytuacji. Skorzystało z nich aż 6 tys. osób, a 29 tys. odtworzyło tutoriale z poradami, jak uczyć online. – mówi Konrad Ciesiołkiewicz, prezes Fundacji Orange. – Jednym z ważnych aspektów takich lekcji jest nie tylko dydaktyka, ale też podtrzymanie „ludzkiego” kontaktu. Te badania pokazują, jak ważne są relacje nauczycieli z uczniami – dodaje.

Lekcje online mniej atrakcyjne niż w szkole

Gotowość szkół do realizacji zajęć w tych warunkach dobrze oceniło 60% badanych rodziców. Tymczasem tylko 10% nauczycieli twierdzi, że czuje się w pełni przygotowana do takiej formy pracy. Stopień tego przygotowania oraz poziom kompetencji cyfrowych nauczycieli przełożył się na ich sposoby prowadzenia zajęć online. Częściej wykorzystywali oni narzędzia, które wiążą się z nauczaniem metodą podawczą – przekazywali informacje, wysyłali materiały do indywidualnej realizacji przez uczniów, wyświetlali filmy i prezentacje, publikowali treści na stronie internetowej lub blogu. Lekcje rzadziej odbywały się w sposób aktywizujący dzieci i młodzież do wspólnej pracy online. Jedynie niewielu prowadzących zdecydowało się na wykorzystanie edukacyjnych gier, quizów oraz narzędzi do zespołowej pracy zdalnej.

To zapewne miało wpływ na ocenę zajęć przez uczniów. Połowa z nich twierdzi, że lekcje online były mniej atrakcyjne niż w szkole w realu.

Przeładowani informacjami  i zmęczeni ekranami 

W czasie izolacji prawie połowa uczniów i nauczycieli wskazała, że w dni robocze korzystała z internetu minimum 6 godzin dziennie. Taką ilość czasu online przed pandemią spędzało dużo mniej, bo zaledwie 5-7% z nich. Uczniowie, rodzice oraz nauczyciele obserwują u siebie objawy nadużywania cyfrowych narzędzi: przemęczenie, niechęć do korzystania z komputera i internetu oraz rozdrażnienie z powodu ciągłego używania technologii.

W badaniu jakościowym wyszło także, że uczniowie tęsknią do bezpośrednich spotkań z kolegami i koleżankami. Ponad połowa z nich uważa, że relacje rówieśnicze przed pandemią były lepsze. Co piąty uczeń (23%) ma poczucie, że lepszy był też wtedy kontakt z wychowawcą. Ci zwracają uwagę, że tęsknią do spotkań w realu z uczniami i ze współpracownikami, a edukacja zdalna negatywnie wpływa na relacje domowe części z nich.

Obraz edukacji zdalnej… po burzy

Wstępny raport z badania „Zdalne nauczanie a adaptacja (…)” dostępny jest na stronie www.zdalnenauczanie.org. Pełne opracowanie z wszystkimi wynikami zostanie zaprezentowany jesienią 2020 roku.

Czas wakacji będzie wypełniony analizami doświadczeń z obowiązku zdalnego nauczania w ostatnich miesiącach. Wierzymy, że wiedza pozyskana zarówno w naszym badaniu jak i w innych zaprezentowanych ostatnio raportach, które cytujemy, posłuży do wypracowania najlepszych rozwiązań dla edukacji, nie tylko zdalnej. – mówi dr Maciej Dębski, prezes Fundacji Dbam o Mój Zasięg i członek zespołu badawczego.

Organizatorami projektu są: Polskie Towarzystwo Edukacji Medialnej, Fundacja Dbam o Mój Zasięg i Fundacja Orange. Badaniu patronuje Wydział Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Nauk Społecznych Uniwersytetu Gdańskiego oraz Wydział Humanistyczny Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Szczegóły na: www.zdalnenauczanie.org

******

Badanie „Zdalne nauczanie …” to badanie ilościowe z komponentem jakościowym. Realizowane w 34 szkołach podstawowych i ponadpodstawowych od 12.05 do 12.06.2020 roku metodą sondażu diagnostycznego online w trzech grupach: Uczniowie (N=1284) klas 6–8 szkół podstawowych i ponadpodstawowych (liceów, techników, liceów zawodowych), Rodzice badanych uczniów (N=979)  kwestionariusz wypełniał tylko jeden rodzic/opiekun w gospodarstwie domowym, Nauczyciele (N=671) wszystkich przedmiotów prowadzący zajęcia w klasach badanych uczniów. Dobór próby miał charakter celowy. W badaniu wzięły udział placówki, które pozytywnie odpowiedziały na zaproszenie. Wypełniano ankiety internetowe przygotowane na platformie badawczej LimeSurvey. Badani z każdej grupy wypełniali oddzielny kwestionariusz, w którym część pytań była wspólna, a część dostosowana do specyfiki danej grupy. Badanie nie miało charakteru reprezentatywnego. Procedura badawcza została zatwierdzona przez Komisję Etyczną Wydziału Studiów Edukacyjnych UAM w Poznaniu. Do analizy wybrano wyłącznie kwestionariusze wypełnione w całości.

INFORMACJE O ORGANIZATORACH

Fundacja Orange

Fundacja Orange od 15 lat uczy, jak odpowiedzialnie i twórczo korzystać z technologii. Prowadzi projekty edukacyjne, w których dba o cyfrowe kompetencje dzieci, młodzieży i nauczycieli.  Wspiera ich również w czasie edukacji zdalnej. Zorganizowała webinary dla nauczycieli o prowadzeniu zdalnych lekcji. Dla dzieci przygotowała Poranki z #SuperKoderami,  podczas których uczą się podstaw programowania, a dla starszych dzieci FabLab #wdomu, pokazujący podstawy modelowania 3D.  Wsparła także Wioski Dziecięce SOS darowizną na zakup sprzętu umożliwiającego podopiecznym zdalną naukę. https://fundacja.orange.pl/

Fundacja Dbam o Mój Zasięg

Fundacja Dbam o Mój Zasięg zajmuje się promocją odpowiedzialnego korzystania z nowych technologii i profilaktyką fonoholizmu. Fundacja realizuje badania naukowe, kampanie edukacyjne oraz realizuje na terenie całej Polski szkolenia dla dzieci, młodzieży i dorosłych, społeczności szkolnych oraz pracowników firm. Eksperci Fundacji pomagają tworzyć programy profilaktyczne na poziomie krajowym i samorządowym. www.dbamomojzasieg.com

Polskie Towarzystwo Edukacji Medialnej

Polskie Towarzystwo Edukacji Medialnej jest ogólnopolskim i interdyscyplinarnym stowarzyszeniem naukowym, zrzeszającym teoretyków i praktyków edukacji medialnej. Powstało w 2012 roku w odpowiedzi na wyzwania związane z funkcjonowaniem człowieka w świecie mediów cyfrowych. Celem stowarzyszenia jest popularyzacja wiedzy na temat świadomego i krytycznego korzystania z różnych mediów przez różne grupy użytkowników. http://ptem.org.pl/

Mediateka

Udostępnij: Z nowymi kompetencjami, ale zmęczeni lekcjami online i stęsknieni bezpośrednich kontaktów.

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej