Informacje prasowe

#jestnaswiecej przeciwko hejtowi w sieci

21 marca 2019

#jestnaswiecej przeciwko hejtowi w sieci
0

Hejt wśród młodzieży jest poważnym problemem i może powodować dramatyczne skutki, ale stoi za nim stosunkowo niewielka grupa sprawców – zaledwie 5,1% nastolatków. Fundacja Orange rozpoczyna kampanię społeczną #jestnaswiecej, która pokazuje, że kulturalni internauci stanowią większość i że warto uczyć młodych reagowania na hejt, by powstrzymać to zjawisko. Jej symbolem jest jedna pomarańczowa sznurówka wpleciona w but w geście sprzeciwu wobec hejtu oraz w solidarności z ofiarami negatywnych zjawisk w internecie. Ambasadorami akcji są Tomson i Baron z zespołu Afromental.

Młodzież a hejt

Co trzeci nastolatek spotyka się w sieci z nienawistnymi lub poniżającymi treściami kierowanymi do innych internautów (EU Kids Online 2018), w tym aż 50% osób w wieku 15-16.

Czy hejt to tylko obraźliwa wiadomość? Najczęściej tak, ale przybiera też formę grafiki, filmu, a nawet utworu muzycznego. Nie musi być wulgarna, aby wyśmiewać czy upokarzać inną osobę. Zjawisko to dotyczy wszystkich, ale to najmłodszym najtrudniej jest poradzić sobie z atakiem. W obliczu niepokojących sytuacji w internecie młodzież często wycofuje się z komunikacji. Zignorowanie kwestii (56,7%) i zamknięcie okna w przeglądarce lub aplikacji (61,8%) to powszechne reakcje.

Hejt w mniejszości, ale boli

Można ulec wrażeniu, że duża część użytkowników internetu zajmuje się głównie publikowaniem negatywnych komentarzy. To dlatego, że wiele osób pozostaje obojętnych, a wraz z brakiem reakcji na hejt rośnie przyzwolenie na taką formę wyrażania opinii i staje się ona coraz częstsza.

Jednak, jak podkreślają organizatorzy kampanii #jestnaswiecej, hejterzy i trolle są w mniejszości. Do wysyłania poniżającej treści przyznało się 5,9% badanej młodzieży w wieku 11-17 lat, a ci, którzy celowo szukali nienawistnych komentarzy, to tylko 8,7%. Działania ich są powodowane chęcią wyrażenia opinii, zdenerwowaniem, w reakcji na obrażanie innych (Global Dignity, 2016).

Skutki hejtu mogą być bardzo poważne, szczególnie wśród nastolatków. Duża część ofiar nie wie, jak sobie z nim radzić i nie otrzymuje wsparcia. Aż 38% młodych ludzi, którzy doświadczyli czegoś nieprzyjemnego w sieci, nie wskazało żadnej osoby, z którą rozmawialiby o tej trudnej sytuacji. Dlatego potrzebna jest edukacja i wsparcie dla młodych – mówi Ewa Krupa, Prezeska Fundacji Orange.

#jestnaswiecej

W odpowiedzi na problem hejtu startuje akcja Fundacji Orange pod hasłem #jestnaswiecej, które ma pokazać, że tych, którzy zachowują się w internecie w porządku, jest więcej i warto, aby aktywnie zabrali głos w sprawie. Kampania jest skierowana do młodzieży, a także do rodziców i wychowawców. Jej symbolem jest jedna pomarańczowa sznurówka wpleciona w but. Takie sznurówki noszą już muzycy zespołu Afromental, którzy przyłączyli się do działań Fundacji Orange. Tomson i Baron, jako ambasadorzy akcji, dzielą się swoimi doświadczeniami w filmowym manifeście: – My już przeszliśmy drogę z hejtem i potrafimy sobie z nim radzić. Ale młodzi ludzie nadal nie wiedzą, jak reagować na takie komentarze. Wcale nie jest najgroźniejszy ten, co najgłośniej szczeka – mówi Tomson. – Możemy tylko powiedzieć, żeby trzymać głowę wysoko, bo osób przeciwnych wszystkim chamskim komentarzom w sieci jest więcej – dodaje Baron.

Na specjalnej stronie www.jestnaswiecej.pl znajdują się praktyczne porady i informacje o tym, jak reagować na hejt. Przygotowano także scenariusz zajęć z młodzieżą. Placówka, która zgłosi chęć ich przeprowadzenia i wypełni formularz, otrzyma pakiet sznurówek dla uczestników i plakat o akcji. Każdy może też stanąć w obronie atakowanych w sieci, np. używając hasztagu #jestnaswiecej.

– Dołączcie do akcji #jestnaswiecej, załóżcie pomarańczową sznurówkę i razem pokażmy, że internet może być bardziej przyjaznym miejscem dla dzieci, młodzieży i dla nas wszystkich – zachęca Ewa Krupa, Prezes Fundacji Orange.

Partnerem kampanii jest Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę.

Orange Polska angażuje się w wiele działań mających na celu budowanie kultury dialogu i szacunku do drugiego człowieka oraz ochronę – zwłaszcza młodych internautów – przed negatywnymi zjawiskami w sieci. Uczestniczy m.in. w pracach Okrągłego Stołu Rzecznika Praw Obywatelskich do walki z patotreściami w internecie.

——————————————————————————————-

Źródła danych:

Raport z badań EU Kids Online 2018 Polska, https://fundacja.orange.pl/strefa-wiedzy/badania/

Materiały graficzne do pobrania z Mediateki.

 

Udostępnij: #jestnaswiecej przeciwko hejtowi w sieci

Informacje prasowe

Nienawiść i hejt w sieci dotyczy coraz większej liczby nastolatków. Jak z nią skutecznie walczyć?

7 marca 2019

Nienawiść i hejt w sieci dotyczy coraz większej liczby nastolatków. Jak z nią skutecznie walczyć?
0

Co trzeci nastolatek spotkał się z mową nienawiści, a prawie 9% doświadczyło jej osobiście – wynika z badań EU Kids online 2018, prowadzonych pod kierownictwem prof. UAM Jacka Pyżalskiego w partnerstwie z Fundacją Orange. Mowa nienawiści i agresja stały się poważnym problemem.

Pełny raport z badań zaprezentowano w siedzibie Rzecznika Praw Obywatelskich, przy udziale przedstawicieli Okrągłego Stołu RPO do walki z patotreściami w internecie.

W porównaniu z wynikami poprzedniej edycji badań, realizowanych w 2010 roku, wyraźnie zmieniła się definicja bycia online. Masowe wykorzystanie smartfonów (82,5% badanych korzysta z sieci przez telefony) sprawiło, że granica między byciem w sieci a offline rozmyła się. Dzieci i młodzież mogą być online, jednocześnie czytając książkę lub korzystając z aplikacji działających w tle. Niezwykle ważnym wnioskiem jest fakt, że rodzice, nauczyciele i opiekunowie mają ograniczoną kontrolę nad tym, jak młodzież spędza czas w sieci.

Badania pokazują, że duża część młodzieży nie otrzymuje wsparcia potrzebnego w trudnych sytuacjach. Aż 38% młodych ludzi, którzy doświadczyli czegoś nieprzyjemnego w sieci, nie wskazało żadnej osoby, z którą by o tym rozmawiali.

O przeciwdziałaniu negatywnym sytuacjom w internecie mówi dr Adam Bodnar, Rzecznik Praw Obywatelskich: – Patostreaming, mowa nienawiści i hejt to niektóre ze zjawisk, którym poświęcam szczególną uwagę. Musimy rozmawiać z młodymi o wartościach i uczyć się reagować na przemoc i patologie w internecie. Zaprosiłem do współpracy grono specjalistów, aby Ci, którzy się na internecie znają, wspierali rodziców i wychowawców oraz pomoc społeczną. Chcemy, aby internet stawał się lepszy.

W EU Kids online 2018 dokładnie przyjrzeliśmy się temu, co młodzi ludzie robią w sieci. Dziś mowa nienawiści, z którą spotkała się blisko jedna trzecia badanych, wydaje się szczególnie palącą kwestią. To już kolejne badania, pokazujące jak ważna jest edukacja, uświadamianie i wczesne ostrzeganie przed poważnymi problemami. Jednak ważne, żebyśmy pracując z młodzieżą nie koncentrowali się wyłącznie na ciemnej stronie internetu, a szukali pozytywnych rozwiązań – dodaje prof. Jacek Pyżalski z Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, kierownik badań.

Z badań wynika także, że cyberprzemoc jest silnie powiązana z agresją w świecie rzeczywistym. Prawie 68% tzw. częstych sprawców przemocy tradycyjnej równie często sięgało po przemoc elektroniczną. Podobnie wygląda sytuacja ofiar. Kiedy ktoś doświadczał agresji twarzą w twarz, był także częściej ofiarą agresji online.

Jako firma dostarczająca usługi telekomunikacyjne mamy duży udział w upowszechnianiu internetu i jego rosnącej obecności w naszym życiu. To narzędzie, które ułatwia wiele codziennych spraw, pozwala być w kontakcie z bliskimi, rozwijać się i uczyć. Chcemy wspierać dobrą stronę internetu, pomagać zwalczać zjawiska niebezpieczne, które w sieci niestety łatwo się rozprzestrzeniają. Stąd nasze zaangażowanie w Okrągły Stół Rzecznika Praw Obywatelskich do walki z patotreściami w internecie, ale też wiele innych działań, które mają na celu budowanie kultury dialogu, szacunku do drugiego człowieka – zarówno w sieci, jak i offline – mówi Witold Drożdż, członek zarządu ds. Strategii i Spraw Korporacyjnych Orange Polska.

Bezpieczeństwem w sieci i troską o dobry internet zajmuje się Fundacja Orange, jedyna fundacja firmowa wśród telekomów w Polsce. Prowadzi autorskie programy dla uczniów, pokazując m.in. jak poruszać się w sieci, by nie krzywdzić innych i jednocześnie zadbać o własne bezpieczeństwo.

Z polskiej edycji badań EU Kids online 2018 wynika, że większość dzieci i młodzieży wykorzystuje sieć do przeglądania portali społecznościowych (prawie ¾ osób w wieku 9-17 lat ma własne konto, a wśród 9-10 latków niemal połowa), komunikacji, gier, słuchania muzyki i oglądania filmów. Zaledwie co dziesiąty ma za sobą próbę twórczego wykorzystania narzędzi online. Jedynie 31% twierdzi, że potrafi zweryfikować wiarygodność znalezionej w sieci informacji.

Wyniki badań ugruntowują nasze przekonanie o potrzebie permanentnej cyfrowej edukacji, którą prowadzimy od lat. W tym roku głośno opowiemy o potrzebie stworzenia wspólnoty młodych ludzi, którzy chcą zawalczyć o lepszy internet i sprzeciwiają się hejtowi. W pierwszy dzień wiosny ruszy kampania, w której pokażemy, że po lepszej stronie sieci jest więcej osób – dodaje Ewa Krupa, prezes Fundacji Orange.

Wnioski z badania EU Kids Online wskazują też na potrzebę dalszej edukacji medialnej skierowanej do rodziców, opiekunów i nauczycieli. Ponad 40% nastolatków nigdy lub prawie nigdy nie otrzymało od rodziców porady o tym, jak bezpiecznie korzystać z internetu. Ponad 60% nigdy lub prawie nigdy nie otrzymało pomocy od nauczyciela po napotkaniu niepokojącej treści w internecie.

Nowym zjawiskiem – po raz pierwszy ujętym w badaniu – jest zamieszczanie przez rodziców w sieci zdjęć, filmów czy komentarzy na temat swoich dzieci bez ich wiedzy i zgody, tzw. sharenting. Około połowa nastolatków, którzy znaleźli się w takiej sytuacji, doświadcza w związku z tym negatywnych emocji i nieprzyjemnych komentarzy ze strony innych internautów.

Pełen raport jest dostępny na stronie www.fundacja.orange.pl. Badania były przeprowadzone w 2018 roku na reprezentatywnej grupie dzieci i młodzieży w wieku 9-17 lat, 1249 uczniach z 90 szkół. Kwestionariusz był wspólny dla wszystkich europejskich krajów biorących udział w badaniach. Polska część badań EU Kids Online 2018 została zrealizowana przez zespół badawczy pod kierunkiem prof. Uniwersytetu Adama Mickiewicza dr hab. Jacka Pyżalskiego wraz z mgr Aldoną Zdrodowską (Ośrodek Przetwarzania Informacji – Państwowy Instytut Badawczy), dr Katarzyną Abramczuk (OPI PIB) oraz dr. Łukaszem Tomczykiem (Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie) w partnerstwie z Fundacją Orange. Jest to druga edycja EU Kids online w Polsce, pierwszą przeprowadzono w 2010.

Dodatkowe informacje dla mediów:

Bartłomiej Kuczyński, Fundacja Orange
e-mail: bartlomiej.kuczynski@orange.com
tel. +48 518 278 522

Wojciech Jabczyński, rzecznik Orange Polska

biuro.prasowe@orange.com
Twitter: @RzecznikOrange
Nasz blog: www.blog.orange.pl

 

Mediateka

Udostępnij: Nienawiść i hejt w sieci dotyczy coraz większej liczby nastolatków. Jak z nią skutecznie walczyć?

Informacje prasowe

Spojrzenie w przyszłość w Pracowniach Orange

28 listopada 2018

Spojrzenie w przyszłość w Pracowniach Orange
0

Wykorzystanie internetu na wsiach jest aż o 20% mniejsze niż w dużych miastach. Cyfryzację małych miejscowości wspierają Pracownie Orange, multimedialne świetlice fundowane i wspierane przez Fundację Orange. Właśnie rozpoczyna się w nich Tydzień Pracowni Orange. 

Z internetu korzysta co najmniej raz w tygodniu już 67% dorosłych Polaków, przy czym w największych miastach to 79%, a na wsiach aż o 20% mniej*. Ponadto, dostęp do oferty edukacyjnej nastawionej na podnoszenie cyfrowych kompetencji jest na wsiach o wiele skromniejszy.

Aby wzbogacić tę ofertę, Fundacja Orange organizuje szereg działań skierowanych do mieszkańców małych miejscowości. W założonych i wspieranych przez nią multimedialnych świetlicach organizuje Tydzień Pracowni Orange. Jest to okazja, by lokalni liderzy zaprezentowali swoje dokonania i zachęcili nowych gości do odwiedzenia pracowni.

Jedna z lokalnych liderek to Dominika Staniaszek z Kozerek (woj. mazowieckie), gdzie z okazji stulecia odzyskania przez Polskę niepodległości otwarto setną Pracownię Orange:

– To, co spodobało mi się najbardziej w tej inicjatywie, to wsparcie wykraczające daleko poza zapewnienie sprzętu elektronicznego i ładnych mebli do świetlicy – mówi Dominika Staniaszek – Fundacja Orange organizuje też regularnie szkolenia dla bywalców swoich pracowni, dopasowane do potrzeb konkretnej grupy mieszkańców. I dzieci, i młodzież poznają podstawy programowania, a dorośli uczą się jak korzystać z sieci, by ułatwić sobie życie – dodaje liderka.

Tegoroczny Tydzień Pracowni Orange odbywa się w całym kraju od 28 listopada do 5 grudnia, a jego hasło to „Zajrzyj do przyszłości”. 

– Organizujemy zajęcia ze świadomego i bezpiecznego poruszania się w internecie, warsztaty z podstaw projektowania graficznego, czyli jak stworzyć kartkę świąteczną przy użyciu programu komputerowego – dodaje Staniaszek. Ponadto, lokalne społeczności rywalizują o atrakcyjne nagrody zaproponowane przez Fundację Orange: wizytę Anny Guzik, ambasadorki programu czy edukacyjne roboty i zajęcia z programowania.

– Wierzymy w siłę lokalnych społeczności. Już wiele razy widziałam, że liderzy i goście Pracowni Orange przy wsparciu Fundacji Orange pokazują wspaniałą energię, prowadząc ważne i potrzebne działania. Pracownie to nie tylko nowe technologie, ale przede wszystkim miejsca łączące pokolenia – mówi Ewa Krupa, prezes Fundacji Orange.

Pracownie Orange to multimedialne świetlice dla lokalnych społeczności. Każda z nich została wyposażona w sprzęt multimedialny: komputery z darmowym dostępem do internetu, konsolę do gier, telewizory LCD. Od początku trwania programu powstało już 100 takich świetlic. W Pracowniach organizowane są liczne szkolenia, warsztaty, zajęcia – zawsze bezpłatne i dostępne dla wszystkich chętnych.

Więcej informacji o pracowniach oraz ich pełna lista znajdują się na stronie https://pracownieorange.pl/

*Źródło: CBOS, Korzystanie z internetu, 49/2017

Kontakt dla mediów:

Bartłomiej Kuczyński
Fundacja Orange 
bartlomiej.kuczynski@orange.com 
tel. +48 518 278 522

Wojciech Jabczyński
Rzecznik Orange Polska
biuro.prasowe@orange.com

Udostępnij: Spojrzenie w przyszłość w Pracowniach Orange

Informacje prasowe

Zaprogramuj Przyszłość: 16 tysięcy uczniów z małych miejscowości nauczyło się podstaw programowania

10 października 2018

Zaprogramuj Przyszłość: 16 tysięcy uczniów z małych miejscowości nauczyło się podstaw programowania
0

1200 nauczycieli ze szkół w niewielkich miejscowościach i na wsiach skorzystało ze szkoleń z programowania realizowanych przez Fundację Orange i Stowarzyszenie Mistrzowie Kodowania w ramach projektu Zaprogramuj Przyszłość. Dzięki lekcjom, które później przeprowadzili w swoich szkołach, 16 tysięcy uczniów zdobyło pierwsze umiejętności kodowania. Szkoły otrzymały także sprzęt do nauki programowania.

Programowanie jest językiem przyszłości, kompetencje cyfrowe są obecnie pożądane na rynku pracy, a w przyszłości będą coraz istotniejsze. Tymczasem, zaledwie 3% szkół jest wyposażonych w pomoce wspierające naukę programowania. Ponadto, jeden na stu nauczycieli korzysta ze specjalistycznych narzędzi, robotów czy klocków do nauki programowania. Tylko 5% badanych uczniów stwierdza, że programowało w czasie lekcji[1]. Uczniowie wykorzystują smartfony głównie do biernego oglądania filmów, słuchania muzyki i komunikowania się z innymi, nie szukając twórczych sposobów korzystania z nich[2]. W małych miastach, dostęp do takiej wiedzy jest najtrudniejszy.

Program „Zaprogramuj Przyszłość” prowadzony przez Stowarzyszenie Mistrzowie Kodowania i Fundację Orange powstał w odpowiedzi na te potrzeby. W 9 regionach Polski odbyły się szkolenia z programowania, w których wzięło udział 1200 nauczycieli z 265 szkół oraz 450 edukatorów z lokalnych instytucji. Następnie każdy nauczyciel poprowadził dla swoich uczniów trzydziestogodzinne zajęcia z elementami kodowania i robotyki. W sumie lekcje miało ponad 16 000 uczestników – uczniów klas I-III szkół podstawowych.

– Zapewniliśmy także każdej szkole zestaw tabletów oraz robotów i sprzętu do nauki programowania – tłumaczy Sławomir Cabajewski z Fundacji Orange. Sprzęt zostanie w placówkach na stałe i będzie wykorzystywany w dalszej pracy w kolejnych latach. Tablet na swoją wyłączność otrzymał też każdy z 1200 nauczycieli.

Pierwsze kroki w kodowaniu stawiali uczniowie z wybranych gmin wiejskich i wiejsko-miejskich w województwach dolnośląskim, kujawsko-pomorskim, łódzkim, pomorskim, śląskim, warmińsko-mazurskim i zachodniopomorskim.
– Wszystko odbywało się w formie zabaw, które kształciły umiejętności kluczowe dla programistów, takie jak współpraca i komunikacja, logiczne myślenie czy zdolność koncentracji – wyjaśnia Krzysztof Jaworski ze Stowarzyszenia Mistrzowie Kodowania. – Przy okazji rozwiązywania labiryntów, ćwiczeń z kubeczkami czy pracy na macie edukacyjnej pokazywaliśmy też, co oznaczają podstawowe pojęcia programistyczne, np. „pętle” – dodaje.

Uzupełnieniem tzw. „kodowania bez prądu” była praca z aplikacją Scratch Jr, robotami edukacyjnymi czy zestawami do projektowania interaktywnego. – Do nauki kodowania wcale nie potrzeba wiele sprzętu, ale z pewnością stanowi on dodatkową atrakcję i zwiększa możliwości nauczycieli – dodaje Cabajewski.

– Chociaż szkoły są coraz nowocześniejsze, badania pokazują, że jeszcze dużo pracy przed nami. Bardzo zależy nam na trwałej, systemowej zmianie, chcemy wspierać szkoły, które są otwarte na nowe technologie. Robimy to także w ramach innych naszych programów, odpowiadając na potrzeby nauczycieli i uczniów w różnym wieku – mówi Ewa Krupa, prezes Fundacji Orange.

Projekty „Zaprogramuj przyszłość” zostały sfinansowane z Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa w ramach działania 3.2 „Innowacyjne rozwiązania na rzecz aktywizacji cyfrowej”.

Więcej informacji:

www.zaprogramujprzyszlosc.edu.pl/

Fundacja Orange uczy jak mądrze korzystać z nowych technologii. Wpiera uczniów szkół podstawowych i ich nauczycieli w poznawaniu świata internetu i programowania, prowadząc autorskie projekty edukacyjne i włączając się w badania. W małych miejscowościach pomaga otwierać i prowadzić multimedialne świetlice. Współprowadzi warszawski FabLab powered by Orange. Koordynuje największy program wolontariatu pracowniczego w Polsce. Jest jedyną fundacją korporacyjną wśród firm telekomunikacyjnych w Polsce.

Stowarzyszenie Mistrzowie Kodowania to grupa nauczycieli i edukatorów, których połączył ogólnopolski program edukacyjny Mistrzowie Kodowania prowadzony przez firmę Samsung. Jego celem jest wprowadzanie programowania do szkół w całej Polsce, promocja szeroko pojętej edukacji cyfrowej i wspieranie nauczycieli oraz edukatorów w ich codziennych działaniach.

Dodatkowe informacje dla mediów:
Bartłomiej Kuczyński
Fundacja Orange
Wojciech Jabczyński
Rzecznik Orange Polska
biuro.prasowe@orange.com
Twitter: @RzecznikOrange
[1] Polska szkoła w dobie cyfryzacji. Diagnoza 2017. Raport opracowany przez zespół badawczy UW oraz PCG Edukacja pod red. Prof. Marleny Plebańskiej, Warszawa, 23.10. 2017, https://www.librus.pl/2017/10/12/polecamy-raport-z-najwiekszego-badania-cyfryzacji-szkol/ dostęp 08.10.2018.
[2]Wstępny raport z badań EU Kids online 2018, przeprowadzonych przez zespół pod kierownictwem prof. Jacka Pyżalskiego we współpracy z Fundacją Orange https://fundacja.orange.pl/aktualnosci/artykul/90-proc-nastolatkow-nie-umie-tworczo-korzystac-z-technologii/, dostęp 08.10.2018.

Mediateka

Udostępnij: Zaprogramuj Przyszłość: 16 tysięcy uczniów z małych miejscowości nauczyło się podstaw programowania

Informacje prasowe

Dzieci i młodzież w sieci: tylko co 10 nastolatek twórczo korzysta z technologii

24 września 2018

Dzieci i młodzież w sieci: tylko co 10 nastolatek twórczo korzysta z technologii
0

Dzieci w sieci najczęściej oglądają wideo, słuchają muzyki lub komunikują się ze znajomymi. Tylko co dziesiąty nastolatek może pochwalić się twórczym wykorzystaniem narzędzi online. 65% uczniów nigdy lub prawie nigdy nie rozmawiało z nauczycielem o aktywności w internecie. To wybrane wnioski z badania EUKidsOnline 2018 prowadzonego pod kierunkiem prof. Jacka Pyżalskiego (UAM) w partnerstwie z Fundacją Orange. W nowym roku szkolnym dzieci w blisko 975 szkołach będą uczyć się z Fundacją Orange mądrze i twórczo korzystać z technologii.

Nauka programowania, przygotowanie do życia w inteligentnych miastach, robotyka – tak można wyobrazić sobie nowoczesną edukację. Badania przeprowadzone w grupie dzieci i młodzieży w wieku 9-17 lat pokazują, jak ważne jest uczenie pożytecznego i bezpiecznego korzystania z nowych technologii.

Co dzieci i młodzież robią w sieci?

Ze wstępnych wyników polskiej części EU Kids Online 2018 wynika m.in., że młodzi używają internetu przede wszystkim za pośrednictwem smartfona – codziennie lub prawie codziennie korzysta z niego 9 na 10 badanych. Komputera stacjonarnego lub laptopa używa zaledwie ok. 40%.

Czas spędzany w sieci jest niemały: 15% uczniów jest online ponad 5 godzin w dzień powszedni. Najczęstsze aktywności to konsumpcja treści – oglądanie wideo i słuchanie muzyki, a także komunikowanie się z bliskimi. Ponad 80% mówi, że skorzystało z takiej możliwości przynajmniej raz w ciągu miesiąca.

Tylko niewielka część ankietowanych przyznaje, że wykorzystuje sieć do twórczych działań, jak stworzenie i opublikowanie własnego filmu czy nagrania przy użyciu narzędzi online. Taką aktywnością może pochwalić się mniej niż jeden na dziesięciu nastolatków. Mimo ogromnej liczby aplikacji dostępnych na rynku, 60% badanych nigdy nie stworzyło nic za ich pomocą. Dominuje zatem proste zastosowanie internetu bez wykorzystania jego społecznego i edukacyjnego potencjału.

Edukacja

Wielu uczniów nie zetknęło się w szkole z zasadami poruszania się po sieci. 1/3 wskazuje, że nauczyciele w szkole nigdy lub prawie nigdy nie zajmują się kwestią bezpieczeństwa online. Aż 40% uczniów stwierdza, że w szkole nie ma ustalonych zasad korzystania z internetu, a 45% badanych nigdy nie rozmawiało z nauczycielami o tym, jakie są dobre zwyczaje postępowania w sieci.

Z badań rysuje się obraz wskazujący, że mamy ogromną przestrzeń do zagospodarowania w zakresie edukacji medialnej i dotyczącej internetu – mówi prof. Jacek Pyżalski, merytoryczny kierownik badań. – Młodzi ludzie potrzebują by dorośli towarzyszyli im przy korzystaniu z sieci, podobnie jak w świecie offline. – dodaje.

Życie dzieci i młodzieży toczy się w internecie równolegle do życia offline, a młodzi ludzie nie rozdzielają tych sfer. Odpowiedzią na potrzeby edukacyjne w tym zakresie są działania Fundacji Orange, która od kilku lat proponuje najmłodszym uczniom zajęcia rozwijające podstawowe cyfrowe umiejętności. Wspiera też tysiące nauczycieli, którzy chcą podnosić swoje kompetencje, by lepiej przekazywać wiedzę i zasady bezpieczeństwa online uczniom.

W MegaMisji dzieci uczą się, jak chronić w sieci swoją prywatność, unikać zagrożeń, przestrzegać praw autorskich a także jak nakręcić film i stworzyć do niego napisy – mówi Ewa Krupa, prezes Fundacji Orange. – Taki kurs proponujemy już najmłodszym, których wyposażamy m.in. w narzędzia do stawienia czoła fake newsom.

Koleje szkoły rozpoczynają właśnie dziesięciomiesięczny cykl zajęć w MegaMisji. Ich oficjalnym rozpoczęciem jest odbywający się właśnie Zjazd dla kilkuset nauczycieli z całej Polski. Obecnie w projekcie Fundacji Orange bierze udział 800 szkół. W sumie korzysta z niego 18 000 dzieci.

Starsi uczniowie ze 175 szkół dołączyli w tym roku do programu #SuperKoderzy, który zakłada naukę programowania na lekcjach innych niż informatyka: języku polskim, matematyce, językach obcych, historii, przyrodzie, muzyce.

Polska część badań EU Kids Online 2018 została zrealizowana przez zespół badawczy pod kierunkiem prof. Uniwersytetu Adama Mickiewicza dr hab. Jacka Pyżalskiego wraz z mgr Aldoną Zdrodowską (OPI PIB), dr Katarzyną Abramczyk (OPI PIB) oraz dr. Łukaszem Tomczykiem (UP w Krakowie) w partnerstwie z Fundacją Orange. Pełen raport z badań zostanie opublikowany na początku roku 2019. Znajdą się w nim wyniki badań na grupie rodziców. Tegoroczne badania, prowadzone w ramach 4. edycji EU Kids online są prowadzone równolegle w większości europejskich krajów.

Dodatkowe informacje dla mediów:

Bartłomiej Kuczyński
Fundacja Orange
bartlomiej.kuczynski@orange.com
tel. +48 518 278 522

Wojciech Jabczyński
Rzecznik Orange Polska
biuro.prasowe@orange.com

Fundacja Orange uczy, jak mądrze i bezpiecznie korzystać z nowych technologii. Wpiera uczniów szkół podstawowych i ich nauczycieli w poznawaniu świata internetu i programowania, prowadząc autorskie projekty edukacyjne i włączając się w badania. W 100 małych miejscowościach otworzyła multimedialne Pracownie Orange wyposażone w darmowy internet i sprzęt. Współprowadzi warszawski FabLab powered by Orange. Koordynuje największy program wolontariatu pracowniczego w Polsce. Jest jedyną fundacją korporacyjną wśród firm telekomunikacyjnych w Polsce. Więcej informacji: www.fundacja.orange.pl; www.facebook.com/FundacjaOrange.

Udostępnij: Dzieci i młodzież w sieci: tylko co 10 nastolatek twórczo korzysta z technologii

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej