Informacje prasowe

Ruszył Wirtualny Uniwersytet Pedagogiczny dla osób zaangażowanych w edukację

4 października 2023

Ruszył Wirtualny Uniwersytet Pedagogiczny dla osób zaangażowanych w edukację
0

Wirtualny Uniwersytet Pedagogiczny to przestrzeń darmowego dostępu i wymiany najnowszej wiedzy, inspiracji, wyników badań związanych z edukacją. To przestrzeń dla nauczycieli, nauczycielek, studentów i studentek kierunków społecznych i wszystkich tych, którzy chcą rozwijać się w duchu empatycznej edukacji. Inicjatorem projektu jest prof. Roman Leppert, pedagog, twórca Akademickiego Zacisza, partnerem – Fundacja Orange. Pierwsze materiały  i spotkania online już są dostępne.

Wirtualny Uniwersytet Pedagogiczny (WUP) to inicjatywa edukacyjna, która służy podnoszeniu wiedzy z zakresu pedagogiki oraz najnowszych praktyk edukacyjnych. W ramach projektu będą dostępne darmowe materiały, inspiracje, przegląd najnowszych badań. Wszystkie treści pogrupowane będą w trzy główne działy: myśl pedagogiczna, badania edukacyjne, praktyki edukacyjne. Towarzyszą im polecane lektury oraz twórczość pedagożek i pedagogów. Zasób materiałów będzie systematycznie rozbudowywany o nowe treści. Wszystko dostępne jest za darmo na portalu www.wup.edu.pl

Kluczowym elementem WUP są środowe spotkania Akademickiego Zacisza online (dostępne na Facebooku i YouTubie), podczas których prof. Roman Leppert prowadzi rozmowy z cenionymi pedagogami, pedagożkami, autorami i autorkami książek, osobami pracującymi w obszarze edukacji. To także czas wymiany doświadczeń, inspiracji i refleksji w społeczności zainteresowanej współtworzeniem pedagogicznej i edukacyjnej rzeczywistości w Polsce, którą do tej pory zgromadziło Zacisze.

Inicjatorem i twórcą Wirtualnego Uniwersytetu Pedagogicznego jest prof. dr hab. Roman Leppert – pedagog na co dzień związany z Uniwersytetem Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, kierownik studiów doktoranckich w zakresie pedagogiki, redaktor naczelny „Przeglądu Pedagogicznego”, członek Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN.

Wirtualny Uniwersytet Pedagogiczny został pomyślany jako wirtualna przestrzeń, w której możliwe będzie (współ)tworzenie wiedzy pedagogicznej w sposób adekwatny do potrzeb społeczeństwa sieci, czyli takiego, w którym coraz większa część naszego funkcjonowania ma miejsce w rzeczywistości cyfrowej. Charakterystyczna dla tego sposobu funkcjonowania jest partycypacja, uruchamiany projekt ma ją umożliwić w sposób większy od tego, który dotychczas zapewniało Akademickie Zacisze – mówi twórca projektu, prof. Roman Leppert

Wirtualny Uniwersytet Pedagogiczny będzie dla użytkowników i użytkowniczek przestrzenią do nieformalnego samokształcenia – bez ocen, indeksów, zaliczeń i kolokwiów. Daje dowolność wyboru tematów i materiałów według własnych preferencji i potrzeb, w dowolnym czasie.

Partnerem projektu jest Fundacja Orange, która od początku swojego istnienia działa w obszarze edukacji, a w prowadzonych inicjatywach współpracuje z tysiącami nauczycielek i nauczycieli w Polsce.

„Mocno wierzę, że celem edukacji jest kształtowanie życzliwej postawy wobec ludzi i świata. Świata, w którym uczymy się wspólnie oraz wzajemnie od siebie. Wirtualny Uniwersytet Pedagogiczny, to kwintesencja takiego sposobu działania.  Powstaje z myślą o przyszłości pedagogiki i edukacji, jedocześnie sięgając do ich ważnych korzeni. Serdecznie zapraszam do udziału w tej inicjatywie” – mówi Konrad Ciesiołkiewicz, prezes Fundacji Orange.

Działania Wirtualnego Uniwersytetu Pedagogicznego wspierać będzie rada ekspercka, w skład której wchodzą osoby o uznanym autorytecie w dziedzinie edukacji i pedagogiki. Na specjalnym spotkaniu Akademickiego Zacisza zaprezentowały założenia projektu https://www.facebook.com/events/850919810005537/?ref=newsfeed

  • Dr Lidia Bielinis – adiunkt na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego,
  • Monika Eilmes – liderka obszaru projektów unijnych reprezentująca Fundację Orange,
  • Dr hab. Michał Klichowski – profesor na Wydziale Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu,
  • Dr Marek Michalak – prowadzący Instytut Praw Dziecka im. Janusza Korczaka, rzecznik praw dziecka w latach 2008-2018,
  • Dr hab. Piotr Zamojski – profesor na Wydziale Nauk Społecznych Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni.

 

Udostępnij: Ruszył Wirtualny Uniwersytet Pedagogiczny dla osób zaangażowanych w edukację

Informacje prasowe

Fundacja Orange w poszanowaniu prawa do wizerunków dzieci

3 października 2023

Fundacja Orange w poszanowaniu prawa do wizerunków dzieci
0

Fundacja Orange postanowiła w swojej komunikacji nie publikować wizerunków dzieci. Decyzja jest wyrazem poszanowania jednego z ważnych praw dziecka w środowisku cyfrowym – prawa do świadomego zarządzania swoim wizerunkiem. Jej celem jest także zwrócenie uwagi opinii publicznej na narastający problem bezrefleksyjnego i nadmiernego zamieszczania w sieci wizerunków dzieci, bez uwzględniania ich granic i zdania w tej sprawie.

Fundacja Orange od początku swojego powstania w 2005 roku zajmuje się edukacją i wsparciem rozwoju dzieci, także w kontekście bezpieczeństwa w internecie i higieny cyfrowej. W ostatnim czasie wraz z gronem ekspertek i ekspertów podejmuje temat poszanowania praw dziecka w środowisku cyfrowym i informacyjnym. Decyzja o stopniowym zaprzestaniu publikowania wizerunków – twarzy dzieci, jest wynikiem analiz, refleksji oraz wewnętrznych konsultacji zespołu Fundacji.

Dla nas to ważny aspekt podmiotowego traktowania dzieci w przestrzeni cyfrowej i nie tylko. To wyraz respektowania ich granic. Zadaliśmy sobie pytanie, czy możliwe jest w pełni świadome wyrażenie zgody przez dziecko na publikację swojego wizerunku w sieci. Czy zarówno ono jak i jego rodzic zna plusy, minusy i wszystkie możliwe konsekwencje takiej decyzji? Czy zgoda została udzielona z uwzględnieniem zdania dziecka? Mamy nadzieję, że w dużej części tak, ale zbyt wiele wątpliwości pozostaje i widzimy konieczność edukowania w tym zakresie.– mówi Konrad Ciesiołkiewicz, prezes Fundacji Orange.

fundacja Orange

W swojej polityce ochrony dzieci Fundacja zwraca uwagę na aspekty związane z ochroną ich wizerunku. Jest sygnatariuszem Karty Praw Dziecka w Biznesie, która mobilizuje organizacje, instytucje i przedsiębiorstwa do działań na rzecz ochrony praw dziecka. W maju 2023 roku wraz z gronem ponad 40 ekspertów i ekspertek wydała raport z monitoringu praw i podmiotowości dziecka w Polsce w dobie społeczeństwa informacyjnego „Dojrzeć do praw”. Znajdują się w nim wyniki badań jakościowych z dziećmi i młodzieżą. Prawo do prywatności jawi się jako jedna z cenniejszych wartości dla młodych.

Poprzez rezygnację z publikowania wizerunków dzieci Fundacja Orange chce m.in. podnosić świadomość społeczną na temat konieczności poszanowania praw i godności dziecka – także w środowisku cyfrowym. Jest ona swoistym apelem o włączanie młodych ludzi w decyzje w kwestiach, które ich dotyczą i o empatię wobec ich potrzeb, przeżyć i emocji.

My zdecydowaliśmy się na taki kierunek, ale każda organizacja czy każdy dorosły może znaleźć swój sposób na szerzenie wiedzy, edukację i wzbudzanie refleksji na ten temat. Jest to dziś bardzo potrzebne. Szczególnie, że statystyki związane z poczuciem braku zrozumienia, samotności i kryzysów psychicznych wśród młodych biją na alarm. – dodaje Konrad Ciesiołkiewicz.

– Jako społeczeństwa jesteśmy jeszcze w procesie poszerzania pojęć z zakresu etyki o przestrzeń cyfrową. Jeszcze dojrzewa w nas coś, co nazywam cyfrowym sumieniem, czyli indywidualną i zbiorową wrażliwością na to, co robimy w internecie i technologiach. To proces, bo te szybko się rozwijają, zaskakując wciąż tym, na jak wiele dziedzin naszego życia mogą mieć wpływ. Dlatego choć dziś pewne działania nie wszystkim mogą wydawać się konieczne, jak choćby rezygnacja z publikowania wizerunku dzieci, jestem przekonana, że w przyszłości będą standardem. Musimy tylko dojść do etapu, w którym w społeczeństwie wiedza o wpływie technologii na nasze życie będzie tak powszechna jak świadomość wpływu tego, co jemy, na nasze zdrowie – mówi Magdalena Bigaj, członkini Rady Programowej Fundacji Orange, prezeska i założycielka Instytutu Cyfrowego Obywatelstwa.

Takie podejście stworzyło w Fundacji Orange pole do poszukiwania innych koncepcji w tworzeniu komunikacji wizualnej. Przy wsparciu komunikacji marketingowej Orange Polska i agencji Leo Burnett oraz Graffitti przygotowana została emocjonująca sesja zdjęciowa, obrazująca ważne aspekty życia młodych, wartościowych relacji, znaczenia higieny cyfrowej, która nie pokazuje jednak twarzy dzieci. Zdjęcia wykonywała Ewa Przedpelska, fotografka.

Udostępnij: Fundacja Orange w poszanowaniu prawa do wizerunków dzieci

Informacje prasowe

Podsumowanie inwestycji Orange Polska w ramach POPC: ponad 400 tys. domów i 3 tys. szkół w zasięgu światłowodu.

26 września 2023

Podsumowanie inwestycji Orange Polska w ramach POPC:  ponad 400 tys. domów i 3 tys. szkół w zasięgu światłowodu.
0

Bilans ostatnich lat inwestycji Orange Polska realizowanych z dofinansowaniem ze środków Unii Europejskiej to ponad 25 tys. kilometrów światłowodów, 3 tys. szkół oraz 400 tys. gospodarstw domowych objętych zasięgiem sieci światłowodowej. Otwarta dla wszystkich operatorów szybka sieć światłowodowa, wybudowana przez Orange w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa (POPC), dotarła do przeszło 4,2 tys. miejscowości. Warto nadmienić, że łącza budowane w ramach POPC to tylko część działań inwestycyjnych operatora  – od 2015 Orange wydał na budowę światłowodów z własnych środków ponad 4 mld zł, docierając do milionów domów i mieszkań w całym kraju. 

–W ramach POPC  zakończyliśmy  działania we wszystkich z 18 obszarów inwestycyjnych, gdzie budowaliśmy sieć  światłowodową w największym jak dotąd, drugim konkursie na rozbudowę nowoczesnej infrastruktury telekomunikacyjnej. Prace w zakresie projektów z ostatniego, czwartego konkursu jeszcze trwają. Ich zakończenie ma nastąpić przed końcem 2023 roku – mówi Piotr Jaworski, Członek Zarządu ds. Sieci i Technologii Orange Polska. – Prócz inwestycji realizowanych w ramach POPC od wielu lat inwestujemy miliardy złotych z własnych środków w rozwój nowoczesnej infrastruktury. Jesteśmy wiarygodnym i długoterminowym inwestorem w czasach, kiedy wiele firm prywatnych ogranicza wydatki na rozwój  – dodaje Piotr Jaworski.

Orange jest największym telekomunikacyjnym inwestorem w Polsce. Od 2015 roku na inwestycje przeznaczył łącznie ponad 16 mld zł. W latach 2021-2025, wydatki na inwestycje w światłowody – własne i spółki Światłowód Inwestycje, której jest współudziałowcem – wyniosą ok. 4,6 mld zł.

Orange wybudował lub buduje sieć w ramach POPC w województwach: mazowieckim, zachodniopomorskim, pomorskim, lubuskim, małopolskim, dolnośląskim i śląskim. Łączna długość wybudowanej przez operatora sieci światłowodowej to aż 25 164,21 km – wystarczyłoby, żeby 7 razy okrążyć Polskę. Równolegle z inwestycjami z dofinansowaniem POPC w wielu miejscowościach Orange realizował także inwestycje finansowane w 100% ze środków własnych. W efekcie są miejsca, gdzie sieć światłowodowa Orange obejmuje zasięgiem niemal wszystkie adresy. Rekordzistką pod tym względem jest jedna z najdłuższych wsi w Polsce – małopolska Ochotnica Górna z wynikiem 97% zasięgu sieci.

Inwestycje w ramach POPC powstają na terenach tzw. „białych plam”, czyli w miejscach słabiej zaludnionych, gdzie szanse na doprowadzenie superszybkiego łącza z przyczyn biznesowych są mniejsze. Wyrównują tym samym szanse mieszkańców głównie wsi i małych miasteczek do edukacji, zdalnej pracy, prowadzenia biznesu w sieci, czy załatwiania codziennych spraw online. Jak pokazują badania, brak Internetu to jeden z istotniejszych czynników wykluczenia społeczno – cyfrowego. Powstająca w ramach POPC sieć jest dostępna dla wszystkich operatorów, którzy chcą świadczyć klientom usługi detaliczne.

Mimo ogromnej skali zrealizowanych już projektów, w Polsce nadal istnieją miejsca, gdzie brakuje odpowiedniej jakości dostępu do sieci. Potrzeby inwestycyjne w skali kraju są wciąż duże. Orange Polska jest zdeterminowany do dalszych inwestycji i liczy na to, że kolejne programy operacyjne pozwolą wyrównać szanse Polaków na dostęp do internetu i zbudować zasięg na obszarach tzw. białych plam, gdzie realizacja sieci światłowodowej jest szczególnie trudna. Prócz finansowania dla inwestorów ważne jest także sprzyjające inwestycjom otoczenie regulacyjne. Istotną kwestią jest również organizacja całego procesu, w tym dostępność i jakość kadr wykonawczych.

Udostępnij: Podsumowanie inwestycji Orange Polska w ramach POPC:  ponad 400 tys. domów i 3 tys. szkół w zasięgu światłowodu.

Informacje prasowe

CERT Orange Polska podsumował wakacje w sieci: oszustwo na kupującego, fałszywe inwestycje i fałszywe sklepy. CyberTarcza ochroniła 1,7 mln klientów Orange.

18 września 2023

CERT Orange Polska podsumował wakacje w sieci: oszustwo na kupującego, fałszywe inwestycje i fałszywe sklepy. CyberTarcza ochroniła 1,7 mln klientów Orange.
0

W ciągu dwóch wakacyjnych miesięcy CERT Orange Polska zablokował ponad 24 tys. domen używanych do wyłudzeń danych lub pieniędzy. W czołówce zagrożeń znalazły się: oszustwo „na kupującego”, fałszywe oferty inwestycji i fałszywe sklepy. Na zablokowane przez CyberTarczę strony tworzone przez oszustów próbowało wejść ponad 1,7 miliona użytkowników sieci Orange.

Ponad 17 % zablokowanych przez CERT Orange Polska fałszywych domen dotyczyło nakłaniania do inwestycji. To na strony prowadzące do nieistniejących giełd czy fałszywych inwestycji w kryptowaluty najczęściej próbowali wejść w czasie wakacji internauci. Zjawisko to utrzymuje się w czołówce zagrożeń już od kilku lat.

Blisko 50% stanowiły domeny używane do tzw. oszustwa na kupującego. W tym przypadku oszuści tworzą domeny nawet dla pojedynczych atakowanych osób, a w przypadku fałszywych inwestycji kierują je do większej grupy użytkowników głównie przy pomocy reklam.  Dlatego oszustwa na fałszywe inwestycje, pomimo, że ich udział procentowy był mniejszy, docierały do większego grona potencjalnych ofiar. Rosnąca liczba „oszustw na kupującego” może być spowodowana dużym rozdrobnieniem domen używanych przez cyberprzestępców. Ich czas życia jest bardzo krótki, nieraz to zaledwie 20 minut, a nowe domeny dodawane są przez kilkanaście godzin na dobę.

Działająca w naszej sieci CyberTarcza doskonale wykorzystuje możliwości sztucznej inteligencji. Coraz precyzyjniej określamy zagrożenia, dlatego chronimy internautów coraz skuteczniej. Jednak nadal ogromnym wyzwaniem jest odpowiednia edukacja użytkowników internetu i zwrócenie ich uwagi jak istotne jest dziś budowanie odporności na cyberzagrożenia – wyjaśnia Robert Grabowski, szef CERT Orange Polska. 

Częstym motywem są też fałszywe sklepy w domenie .shop. Wyglądają jak zwyczajne witryny sklepowe, jednak brakuje na nich np. danych kontaktowych czy rozliczeniowych.

Zauważamy niebezpieczny trend z fałszywymi domenami, które podszywają się pod sklepy internetowe. Podczas wakacji zarejestrowaliśmy ich przeszło 2 tysiące.  Większość z nich to sklepy stawiane masowo na np. otwartych platformach sprzedażowych, którym nie powinniśmy ufać, a jednak w nie klikamy – mówi Robert Grabowski.

Internauci zawsze mogą liczyć na pomoc i wsparcie ze strony ekspertów CERT Orange Polska. Podejrzane wiadomości można przesłać na adres cert.opl@orange.com lub SMS-em na nr 508 700 900. To tylko chwila, a może przyspieszyć blokadę potwierdzonych stron phishingowych i pomóc ochronić także innych użytkowników internetu.

Warto śledzić bieżące ostrzeżenia na stronie cert.orange.pl, na Twitterze @CERT_OPL, a także cotygodniowe materiały dotyczące bezpieczeństwa na blogu Orange Polska.

Prócz ochrony na poziomie sieci, którą objęci są wszyscy użytkownicy, Orange Polska oferuje także dodatkowe usługi wzmacniające bezpieczeństwo internautów. Na przykład, w planach mobilnych 5G, klienci indywidualni otrzymują bez dodatkowych opłat usługę CyberOchrona dla jednego urządzenia. Z kolei małe i średnie firmy mogą skorzystać np. z usługi CyberTarcza zapewniającej ochronę dla 3 urządzeń. Dzięki nim zyskują m.in. dostęp do portalu, na którym samodzielnie mogą ustawić blokadę wybranych kategorii stron internetowych czy konkretnych adresów, a także zapoznać się z raportami na temat liczby udaremnionych ataków czy zablokowanych niepożądanych stron zgodnie z ustawionym profilem.

Udostępnij: CERT Orange Polska podsumował wakacje w sieci: oszustwo na kupującego, fałszywe inwestycje i fałszywe sklepy. CyberTarcza ochroniła 1,7 mln klientów Orange.

Informacje prasowe

Pomagamy seniorom dzięki niewykorzystanym GB

2 grudnia 2022

Pomagamy seniorom dzięki niewykorzystanym GB
0

Orange zaprasza do akcji  przekazywania niewykorzystanych gigabajtów, które pozostają na koncie użytkownika. Dzięki temu operator wspólnie z klientami pomoże wykluczonym cyfrowo seniorom. Do dyspozycji uczestników wybranych uniwersytetów trzeciego wieku trafi 100 tabletów wraz z  darmowym internetem na dwa lata. To już szósta edycja akcji Pomagajmy Gigabajtami. Do tej pory łącznie przekazano prawie milion GB.

Wykluczenie cyfrowe w Polsce ma twarz seniora. W 2021 roku 42% osób w wieku 65-74 lata nie miało żadnych doświadczeń związanych z korzystaniem z internetu, a kolejne 6% deklarowało, że nie korzysta z niego już od ponad roku. Seniorzy stanowią zdecydowaną większość wśród osób, które w ogóle nie korzystały z internetu (58,3%)1. Dodatkowo, 3,74 mln osób w wieku 55-74 lata nigdy nie korzystało z komputera. Stanowią oni 78,1 proc. wszystkich niekorzystających z takich urządzeń2.

Dlatego rusza kolejna edycja akcji Pomagajmy Gigabajtami. Tym razem jej celem jest zakup 100 tabletów oraz bezpłatny dostęp do internetu przez dwa lata. Będą z nich korzystać seniorzy wykluczeni cyfrowo, którzy biorą udział w zajęciach wybranych uniwersytetów trzeciego wieku. Krajowy Instytut Gospodarki Senioralnej pomoże wybrać placówki włączane do programu.

Uniwersytety trzeciego wieku to placówki dydaktyczne dla m.in. emerytów i rencistów, którzy po zakończeniu aktywności zawodowej, korzystając z wolnego czasu chcą nadal się uczyć i zdobywać nowe umiejętności. Celem uniwersytetów jest poprawa jakości życia osób starszych, w tym także walka z wykluczeniem społeczno-cyfrowym.

Orange współpracuje z Krajowym Instytutem Gospodarki Senioralnej, organizując od 2020 webinary edukacyjne na platformie ABC Senior. Co tydzień trenerzy Orange bezpłatnie przeprowadzają szkolenia z podstaw obsługi smartfona, korzystania z komunikatorów internetowych czy uczą jak robić bezpieczne zakupy.

W 2022 odbyło się do tej pory 28 takich webinarów, w których wzięło udział łącznie ponad  2000 osób.

Jak dołączyć do akcji?

Najprościej wysłać darmowego SMS-a o treści ODDAJEGB pod numer 80885. Można także włączyć  usługę „Pomagajmy Gigabajtami” na swoim indywidualnym koncie klienta na orange.pl, wchodząc w zakładkę „Pakiety i Usługi”, w kategorii „Internet”, lub w aplikacji Mój Orange, wchodząc w zakładkę „Dla Ciebie”, następnie wybierając baner akcji.

Do akcji mogą dołączyć klienci indywidualni korzystający z oferty mobilnej na abonament oraz wybrani klienci biznesowi. Dołączenie do akcji nie spowoduje zmniejszenia miesięcznego pakietu danych. Akcja trwa do 28 lutego 2023 r.

https://www.orange.pl/lp/pomagajmygigabajtami.

Klienci Orange mają wielkie serce

Z roku na rok klienci Orange coraz chętniej dołączają do akcji Pomagajmy GB i podkreślają, że jest ona potrzebna i należy ją kontynuować.  Bardziej także dostrzegają to, że Orange angażuje się społecznie i dba o ekologię.

Do tej pory za pośrednictwem Orange, klienci operatora  pomogli podopiecznym Fundacji Dorastaj z Nami i Towarzystwa Przyjaciół Dzieci oraz dzieciom ze śląskich domów dziecka i rodzinnych domów dziecka. W ten sposób podopieczni zyskali możliwość korzystania z sieci, potrzebną w edukacji, rozwoju zainteresowań czy kontaktu z rówieśnikami. Dzięki przekazanym GB rośnie już 10 000 m2 bioróżnorodnego lasu. W trakcie zdalnej edukacji, w odpowiedzi na pandemiczne wyzwania, wspólnie pomogliśmy tysiącu rodzin z ograniczonym dostępem do sieci, by umożliwić dzieciom równy dostęp do edukacji.

W sumie we wszystkich akcjach wzięło udział ponad 93 tysiące klientów,  którzy przekazali ponad  900 tysięcy niewykorzystanych GB.

 

1GUS 2021.

2 Raport Wykluczenie cyfrowe podczas pandemii, Federacja Konsumentów, styczeń 2021.

Mediateka

Udostępnij: Pomagamy seniorom dzięki niewykorzystanym GB

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej