Informacje prasowe

#zostanwdomu z Orange, czyli sieć w czasach epidemii

8 kwietnia 2020

#zostanwdomu z Orange, czyli sieć w czasach epidemii

Zagrożenie koronawirusem oraz wiążące się z tym przeniesienie edukacji i pracy w tryb online przełożyło się na zwiększony ruch w sieci Orange. Klienci więcej korzystają z internetu, ale przede wszystkim zdecydowanie dłużej rozmawiają przez komórki. Zarówno sieć światłowodowa, jak i sieć mobilna 4G Orange Polska radzą sobie z większym ruchem spowodowanym koniecznością pozostania w domu. 

– W tej nowej dla wszystkich sytuacji Polacy znacznie częściej załatwiają swoje sprawy przez telefon, kontaktują  się z bliskimi, a pytanie o zdrowie stało się aktualne, jak nigdy dotąd. W tryb online przeszły firmy i edukacja, zamiast spotkań używamy tele- i wideokonferencji,  pracujemy w chmurze, pobieramy i przesyłamy materiały edukacyjne czy dokumenty przygotowywane w pracy. Minione trzy tygodnie potwierdzają, że sieć Orange Polska jest gotowa, aby zapewnić tak niezbędną teraz łączność. To rezultat prowadzonych od lat inwestycji w sieć dostępową, doprowadzaną bezpośrednio do domów klientów, ale również w sieć transportową, rdzeniową i węzły usługowe. Tysiące kilometrów światłowodowych „autostrad”, tysiące stacji bazowych i umiejętne zarządzanie ruchem i  pasmem radiowym pozwala nam zapewnić, że klienci mogą pozostawać w kontakcie z bliskimi i załatwiać niezbędne sprawy – powiedział Piotr Jaworski, członek zarządu Orange Polska ds. sieci i technologii.

Tak pracują telekomunikacyjne autostrady

Chcemy się słyszeć

Od początku wprowadzenia zmian w organizacji życia publicznego związanych z pandemią klienci Orange zdecydowanie dłużej rozmawiają przez komórki. Łącznie na takich rozmowach spędzają o 40% więcej czasu niż przed epidemią. Rekordowa była pod tym względem godzina 11.00 w środę, 25 marca.

Od połowy marca ruch głosowy w sieci mobilnej utrzymuje się na podobnym, wyższym poziomie. Zmieniły się za to pory, w których dzwonimy: obecnie szczyt takich rozmów przypada na godziny pracy, natomiast wcześniej dzwoniliśmy głównie wieczorem. Wyjątkami były chwile tuż po kolejnych ogłoszeniach rządu, dotyczących stanu zagrożenia epidemicznego. Dotyczyło to także połączeń międzynarodowych.

Edukacja i praca przeniosły się do sieci

Od poniedziałku, 16 marca, szkoły i uczelnie wyższe zostały zamknięte, a edukacja przeniosła się do sieci. W tym czasie również wiele firm pracuje zdalnie. Odzwierciedleniem tych zmian w pierwszym tygodniu po zamknięciu szkół był wyraźny, o ponad 40 proc. większy niż zwykle ruch danych w stacjonarnej sieci internetowej Orange. Przejście na zdalny tryb funkcjonowania było widoczne także w przypadku sieci mobilnej, przez którą w pierwszym tygodniu ogólnopolskiej kwarantanny w porównaniu do średniego zużycia w poprzednich tygodniach, przepłynęło o ok. 1/4 więcej danych.

W kolejnych dniach (23.03-5.04)  ilość przesyłanych danych ustabilizowała się na nowych, wyższych poziomach. Co ciekawe, wprowadzenie powszechnych lekcji on-line 25 marca nie wpłynęło na zmianę ruchu w sieci. Klienci Orange, korzystając z sieci mobilnej przesyłali tygodniowo średnio o ok. 1/5 więcej danych niż przed epidemią. Użytkownicy internetu stacjonarnego od Orange przetransferowali w tym okresie o ok. 1/3 więcej danych niż na początku marca.

Na dobre zmienił się także model ruchu w sieci. Od połowy marca, w robocze dni tygodnia przypomina on typowy, weekendowy ruch: znacznie rośnie już od rana, w ciągu dnia utrzymuje się na stałym poziomie, a wieczorem notuje kolejny, mniejszy już wzrost.

Zobacz, jak działa sieć komórkowa

Orange Razem z Tobą

Orange promując akcję #zostanwdomu przygotował dla klientów szereg udogodnień: 200 GB internetu na zdalną naukę za 1 zł miesięcznie w Orange Flex, darmowe gigabajty dla abonentów usług głosowych Orange i nju mobile, odroczenie terminu płatności faktur dla seniorów, miesiąc światłowodu za 0 zł, narzędzia do pracy zdalnej dla biznesu, odkodowane kanały telewizyjne, czy filmy za 1 zł w Orange VOD. Szczegóły i aktualne akcje można znaleźć na stronie: Razem z Tobą https://www.orange.pl/view/razem 

W zasięgu sieci światłowodowej Orange znajduje się obecnie 4,3 mln gospodarstw domowych i firm w 146 miastach. Ze stacjonarnego internetu szerokopasmowego od Orange na koniec 2019 r. korzystało ponad 2,6 mln klientów, z tego ponad 520 tys. z łącza światłowodowego. Ponad 15,2 mln klientów korzysta z sieci mobilnej operatora. W zasięgu sieci 4G LTE znajduje się ponad 99% populacji kraju.

Pobierz infografikę.

Udostępnij: #zostanwdomu z Orange, czyli sieć w czasach epidemii

Informacje prasowe

Darmowe gigabajty od nju mobile. Zostańcie w domu i konsumujcie internet

6 kwietnia 2020

Darmowe gigabajty od nju mobile. Zostańcie w domu i konsumujcie internet

Od dziś klienci nju mobile mogą, podobnie jak klienci usług mobilnych Orange, korzystać z darmowego pakietu danych, który ułatwi czas spędzany w domu. Pakiet 9 GB za 0 zł będą mogli w kwietniu włączyć dwa razy.

Z darmowych gigabajtów mogą skorzystać wszyscy klienci nju mobile: abonamentowi i ci, którzy korzystają z oferty na kartę. Pakiet 9 GB, który w standardowej ofercie dostępny jest za 9 zł, mogą uruchomić za darmo – i to dwa razy w ciągu miesiąca, co oznacza, że do wykorzystania będą mieli nawet 18 GB. Aby włączyć pakiet wystarczy wysłać bezpłatny SMS o treści START. Osoby korzystające z nju na abonament wysyłają go na numer 80955, a użytkownicy nju na kartę na numer 80855.

Dotyczy to również klientów, którzy korzystają z oferty dla par. W takim przypadku należy pamiętać, że pakiet można włączyć tylko z numeru głównego (plan nju podstawowy), a gigabajty są współdzielone przez oba numery.

Klienci nju na abonament z 9 GB mogą korzystać do końca okresu rozliczeniowego. Dla użytkowników nju na kartę jest on ważny przez 31 dni od aktywacji. Darmowe gigabajty wykorzystywane są w pierwszej kolejności, oferta dotyczy transmisji w kraju.

By sprawdzić zużycie danych, należy wysłać bezpłatny SMS o treści ILE na numer 80355 (w nju na abonament) lub na numer 80138 (w nju na kartę).

Udostępnij: Darmowe gigabajty od nju mobile. Zostańcie w domu i konsumujcie internet

Informacje prasowe

Najczęstszym rodzajem cyberataku phishing, coraz więcej prób wykradania danych przez SMS

2 kwietnia 2020

Najczęstszym rodzajem cyberataku phishing, coraz więcej prób wykradania danych przez SMS

Tylko w marcu do systemu CyberTarczy Orange Polska dodano niemal 1800  nowych, potwierdzonych domen phishingowych. Kilkadziesiąt z nich dotyczyło oszustw wykorzystujących obawy związane z epidemią koronawirusa. Ponad 40% wszystkich ataków w sieci Orange w ubiegłym roku to próby wykradania od klientów danych logowania do kont bankowych. CyberTarcza uchroniła przed nimi klientów Orange 11,5 mln razy. Coraz częściej linki do fałszywych stron z płatnościami online otrzymujemy SMS-em.

– W ubiegłym roku CyberTarcza 11,5 mln razy zablokowała próby wejść na strony phishingowe, a ponad 2,5 mln razy uchroniła naszych klientów przed skutkami infekcji złośliwym oprogramowaniem – mówi Piotr Jaworski, członek zarządu Orange Polska ds. Sieci i Technologii. – Przestępcy często wykorzystują w swoich oszustwach kontekst aktualnych wydarzeń, np. czas składania zeznań podatkowych, a nawet obecną epidemię, podszywają się pod instytucje, które darzymy zaufaniem. Dlatego tak ważna jest czujność zawsze gdy korzystamy ze smartfona czy komputera. Ze swojej strony robimy wszystko by jak najszybciej wykryć i zablokować zagrożenia w naszej sieci, zachęcamy internautów by przesyłali do naszego CERT-u podejrzane wiadomości, które otrzymują. Dzielimy się swoją wiedzą z innymi operatorami i instytucjami rządowymi, czego przykładem jest niedawne porozumienie, mające na celu ochronę użytkowników przed wyłudzaniem danych – podkreśla Piotr Jaworski.

Z opublikowanego właśnie Raportu CERT Orange Polska wynika, że rośnie popularność  smishingu, czyli ataków phishingowych za pomocą SMS-ów. Wiadomości np. o rzekomej niedopłacie za usługę skłaniają do szybkiego kliknięcia w załączony link. Ten z reguły przekierowuje do fałszywej strony banku lub bramki do płatności internetowych. Zalogowanie się na takiej stronie grozi utratą pieniędzy z konta.

Większość odbiorców takich wiadomości reaguje na nie niestety szybko i instynktownie, co zwiększa skuteczność oszustw – aż 80% próbuje wejść na stronę phishingową w ciągu 15 minut od otrzymania SMS-a, a duża część zaledwie w ciągu minuty czy dwóch.

Zagrożenia w sieci – rok 2019 w liczbach

W ubiegłym roku phishing w sieci Orange Polska stanowił już ponad 40% wszystkich zagrożeń, podczas gdy rok wcześniej ich udział wynosił zaledwie 21%.

Wciąż powszechne są ataki DDoS (21%), których celem jest m.in. zablokowanie serwisu internetowego czy zdalnego dostępu do sieci (w tym możliwości pracy zdalnej) poprzez zalanie go olbrzymim ruchem.

Z ochrony przed atakami DDoS oferowanej przez Orange Polska w postaci usług „DDoS Protection Premium” oraz „Orange Internet Protection” korzysta ponad 400 firm z różnych branż. Tylko 5 największych banków, które powierzyło ochronę Centrum Operacji Bezpieczeństwa Orange, otrzymało w ciągu roku od 50 do niemal 90 alertów świadczących o  ataku DDoS. Te dane ilustrują skalę zagrożenia.

Nieustannie celem ataków DDoS są nie tylko firmy, ale też zwykli internauci. Widać to po rosnącej ich liczbie w weekendy, wakacje czy święta, co najprawdopodobniej ma związek z próbami blokowania przeciwników w grach online.

 W sieci stacjonarnej najbardziej rozpowszechnionym rodzajem złośliwego oprogramowania w 2019r. był trojan Emotet, który na przestrzeni lat został wyposażony w kolejne niebezpieczne zdolności np. rozsyłanie spamu, wykradanie danych czy pobieranie dodatkowego złośliwego oprogramowania na urządzenia. W sieci mobilnej najgroźniejszym był zdecydowanie banker Cerberus, a najaktywniejszy był HiddenAd, atakujący urządzenia z systemem Android i rozprzestrzeniający się m.in. za pomocą niezweryfikowanych aplikacji ze sklepu GooglePlay.

Zagrożenia w sieci mobilnej stanowią już ponad 40% wszystkich. W porównaniu z ubiegłym rokiem ich liczba wzrosła prawie dwukrotnie. Wciąż zdecydowana większość (97%) dotyczy smartfonów i tabletów z Androidem, choć biorąc pod uwagę duży wzrost całkowitej liczby zagrożeń mobilnych, liczba ta na urządzenia Apple również wyraźnie się zwiększyła, bo o ponad 70%.

 

Jak się chronić przed zagrożeniami?

Przed wieloma zagrożeniami chroni dostawca usługi internetowej. W sieci Orange Polska działa CyberTarcza, która m.in. blokuje dostęp do potwierdzonych stron phishingowych i chroni przed złośliwym oprogramowaniem. Ważna jest jednak ostrożność i czujność. To one, wraz z regularnym aktualizowaniem używanych przez nas programów, są w stanie znacząco ograniczyć naszą podatność na sieciowe ryzyka. Warto się zastanowić, czy musimy kliknąć w sensacyjną wiadomość w mediach społecznościowych, podać swoje dane w  niewiarygodnie atrakcyjnej loterii, otworzyć link w SMS-ie, choć jego treść wzbudza nasze podejrzenie lub niepokój? Zawsze należy dokładnie sprawdzić adres strony z płatnościami zanim się zalogujemy. Na stronach internetowych CERT Orange Polska czy na Twitterze na bieżąco publikowane są ostrzeżenia o pojawiających się oszustwach i informacje jak sobie z nimi radzić. Warto je śledzić.

 

Czego możemy się spodziewać w roku 2020?

Rozwój technologii sprawia, że także przed cyberprzestępcami otwierają się nowe możliwości. Eksperci zwracają uwagę na zabezpieczenia urządzeń internetu rzeczy, z których korzystamy już dziś np. kamer do monitoringu domu, inteligentnych lodówek, telewizorów czy gniazdek sieci elektrycznej. Podłączenie ich do sieci ułatwia życie ale może też służyć cyberprzestępcom do przejęcia nad nimi kontroli. Rośnie popularność rozwiązań o otwartym kodzie źródłowym (Open Source) – warto zadbać o ich bezpieczeństwo.

Eksperci przewidują, że w najbliższym czasie możemy mieć do czynienia m.in. z wykorzystaniem techniki deepfake do oszustw i wyłudzeń na masową skalę. Celem cyberprzestępców staną się nowe usługi bazujące na otwartej bankowości, a aplikacje webowe w chmurze będą coraz częściej wykorzystywane do ataków phishingowych i dystrybucji złośliwego oprogramowania. Eksperci spodziewają się także wzrostu ataków typu Man In The Middle, polegających na podsłuchu i modyfikacji wiadomości bez wiedzy ich nadawców. Automatyzacja i sztuczna inteligencja stosowana w technologiach cyberbezpieczeństwa mogą być coraz częściej adaptowane przez przestępców do przeprowadzania ataków na urządzenia internautów.

Zajrzyj do nowego raportu CERT Orange Polska.

Pobierz zdjęcie_okładka raportu

Pobierz infografikę_Zagrożenia w sieci 2019

Pobierz infografikę_CyberTarcza

Pobierz infografikę_Zagrożenia mobilne

Pobierz infografikę_DDoS

Pobierz infografikę_Smishing_nie daj się oszukać

Udostępnij: Najczęstszym rodzajem cyberataku phishing, coraz więcej prób wykradania danych przez SMS

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej