Informacje prasowe

Nauczyciel Jutr@ – rusza czwarta edycja konkursu dla nauczycielek i nauczycieli

15 maja 2024

Nauczyciel Jutr@ – rusza czwarta edycja konkursu dla nauczycielek i nauczycieli

Rozpoczął się nabór zgłoszeń do konkursu Nauczyciel Jutr@. Fundacja Orange i Głos Nauczycielski po raz czwarty uhonorują osobę, która pracę z dziećmi i młodzieżą opiera na dobrej relacji, uwzględnia ich potrzeby oraz podąża za tym, co dla nich ważne. Rozwija też swoje kompetencje po to, aby lepiej rozumieć ich świat i wyzwania środowiska cyfrowego. Konkurs towarzyszy prestiżowej inicjatywie Nauczyciel Roku. Zgłoszenia przyjmowane są do 8 września 2024 r.

Tytuł Nauczycielki Jutr@ w 2023 roku otrzymała Aleksandra Janicka, nauczycielka wychowania przedszkolnego z Przedszkola Publicznego im. Misia Uszatka w Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 1 w Strzyżowicach. Pedagożka zyskała uznanie jury Konkursu swoim podejściem do potrzeb dzieci i ich podmiotowym traktowaniem. Przedszkole pod opieką Pani Aleksandry rozpoczęło pracę opartą na planie daltońskim, a ona sama zainicjowała działalność Rady Dziecięcej, która ma realny wpływ na działalność placówki.

– Nauczyciel Jutr@ to przede wszystkim osoba empatyczna, otwarta na dialog, która stawia potrzeby swoich uczniów i uczennic w centrum uwagi. Podąża za ich zainteresowaniami, a współpracę z nimi opiera na budowaniu relacji. Nierzadko uczy się od młodych ludzi. Nie musi być obeznana z nowinkami technologicznymi, ale ma odwagę poznawać cyfrowy świat, by być bliżej uczniów i lepiej rozumieć ich rzeczywistość  mówi Konrad Ciesiołkiewicz, prezes Fundacji Orange.

Do Konkursu Nauczyciel Jutr@ zgłosić mogą się czynne zawodowo nauczycielki i nauczyciele ze szkół podstawowych, ponadpodstawowych, przedszkoli oraz placówek oświatowych. Tak, jak w Konkursie Nauczyciel Roku, kandydatów mogą zgłaszać także inni nauczyciele i nauczycielki, dyrekcja szkół lub placówek oświatowych, rodzice czy sami uczniowie i uczennice. Link do formularza zgłoszeniowego i regulamin konkursu dostępny jest na www.nauczycieljutra.pl

Wśród nadesłanych do 8 września zgłoszeń, jury pod przewodnictwem prof. Stefana M. Kwiatkowskiego, wiceprzewodniczącego Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN, będzie szukać nauczycielek i nauczycieli, którzy:

  • stawiają dobrostan i szacunek dla uczniów i uczennic na pierwszym miejscu;
  • wyróżniają się otwartą postawą na prowadzenie angażujących zajęć opartych na dialogu;
  • pracują w zgodzie z najnowszą wiedzą pedagogiczną oraz psychologią rozwojową;
  • dążą do podnoszenia swoich kompetencji medialnych, informacyjnych i cyfrowych;
  • korzystają przy tym z technologii lub e-zasobów edukacyjnych, aby prowadzić ciekawsze
    i inspirujące lekcje dla młodych ludzi.

Finalnie zostanie wybranych 5 nominowanych, a spośród nich laureatka lub laureat. Nagrodą główną jest wizyta studyjna w szkołach poza granicami Polski. Finał konkursu Nauczyciel Jutr@ i Nauczyciel Roku zaplanowany jest na 8 października 2024 roku w Warszawie.

Fundacja Orange wspiera dzieci i młodzież, aby w sposób świadomy i odpowiedzialny funkcjonowały w środowisku społeczno-cyfrowym. Tworzy przyjazne warunki do ich rozwoju i edukacji. Pomaga kształtować zdrowe nawyki cyfrowe, poznawać podstawy bezpieczeństwa w sieci, a także dba o prawa i podmiotowość dzieci w świecie pełnym ekranów. Wspiera nauczycieli i nauczycielki w rozwoju. Angażuje pracowników_czki Orange do udziału w wolontariacie. Jej inicjatywy są oparte na wynikach badań i konsultacjach eksperckich. Założona w 2005 roku do realizacji celów zgodnych ze strategią społecznej odpowiedzialności Orange Polska. W 2022 roku otrzymała wyróżnienie w konkursie im. Janusza Korczaka dla instytucji wcielających w życie korczakowskie idee oraz tytuł Dobroczyńcy Roku 2022 w kategorii „Kultura i edukacja” www.fundacja.orange.pl

Mediateka

Udostępnij: Nauczyciel Jutr@ – rusza czwarta edycja konkursu dla nauczycielek i nauczycieli

Mediateka

Nauczyciel Jutr@ – rusza czwarta edycja konkursu dla nauczycielek i nauczycieli

15 maja 2024


Mediateka

Ogólnopolskie badanie higieny cyfrowej w tym roku obejmie także młodzież szkolną

5 kwietnia 2024


Informacje prasowe

Ogólnopolskie badanie higieny cyfrowej w tym roku obejmie także młodzież szkolną

5 kwietnia 2024

Ogólnopolskie badanie higieny cyfrowej w tym roku obejmie także młodzież szkolną

Ruszyło drugie „Ogólnopolskie badanie higieny cyfrowej”. W tej edycji obejmie nie tylko dorosłych, ale również młodzież szkolną, dla której opracowywana jest specjalna wersja Kwestionariusza Samooceny Higieny Cyfrowej. Organizatorami projektu badawczego trwającego od 2022 roku jest Fundacja Instytut Cyfrowego Obywatelstwa i Fundacja Orange.

Higiena cyfrowa to zachowania chroniące zdrowie związane z używaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych, zwłaszcza internetu i urządzeń ekranowych. Pierwsze „Ogólnopolskie badanie higieny cyfrowej” przeprowadzono w listopadzie 2022 roku na reprezentatywnej grupie dorosłych użytkowniczek i użytkowników internetu w Polsce. Badanie przyniosło obraz poziomu higieny cyfrowej osób dorosłych, a wykorzystane w nim narzędzie badawcze udostępnione zostało publicznie w celach edukacyjnych – Test Higieny Cyfrowej można wykonać za darmo pod adresem www.higienacyfrowa.pl.

– Wyniki badań higieny cyfrowej spotkały się z ogromnym zainteresowaniem i otworzyły debatę publiczną na temat używania internetu i ekranów przez dorosłych, czego skrzętnie staraliśmy się jako społeczeństwo unikać w poprzednich latach – mówi Magdalena Bigaj, prezeska Fundacji „Instytut Cyfrowego Obywatelstwa” i autorka książki „Wychowanie przy ekranie”. – Jednocześnie stale docierają do nas głosy ze strony szkół o zapotrzebowaniu na test higieny cyfrowej dla młodzieży szkolnej. Dlatego w tej edycji badań opracowujemy adaptację Kwestionariusza Samooceny Higieny Cyfrowej w wersji dla osób w wieku 13-17 lat i po zakończeniu badań reprezentatywnych udostępnimy go do bezpłatnego użytku w formie testu.

Pracami zespołu badawczego kierują dra hab. Magdalena Woynarowska (Warszawski Uniwersytet Medyczny) i Magdalena Bigaj (Fundacja „Instytut Cyfrowego Obywatelstwa”). Skład zespołu w drugiej edycji badań tworzą prof. Mariusz Panczyk (Warszawski Uniwersytet Medyczny), dr Grzegorz Stunża (Uniwersytet Gdański) i dr Konrad Ciesiołkiewicz (Fundacja Orange). Recenzentem naukowym badania został dr hab. Jacek Pyżalski, prof. UAM.

– Szczególną wartością tych badań jest ich edukacyjny charakter i utrzymanie ich w duchu psychologii pozytywnej, czyli koncentrowania się na mocnych stronach i kompetencjach badanych – mówi dr Konrad Ciesiołkiewicz, psycholog i prezes Fundacji Orange. – Samo wypełnienie Testu Higieny Cyfrowej pozwala poznać podstawowej jej zasady. Nie demotywuje, lecz wskazuje kierunki pracy. Edukacja na ten temat nie powinna wywoływać poczucia winy, lecz wspierać we wdrażaniu zdrowych nawyków i chroniących zachowań.

Badanie realizowane jest w ramach trwającego od 2022 roku projektu badawczego prowadzonego przez Fundację „Instytut Cyfrowego Obywatelstwa” i Fundację Orange. Wyniki drugiej edycji badania zaprezentowane zostaną w raporcie na początku 2025 roku. Wtedy też organizatorzy udostępnią bezpłatnie Test Higieny Cyfrowej dla młodzieży szkolnej. Więcej informacji o badaniach na www.higienacyfrowa.pl.

Mediateka

Udostępnij: Ogólnopolskie badanie higieny cyfrowej w tym roku obejmie także młodzież szkolną

Informacje prasowe

MegaMisja dla szkół – rusza nabór do bezpłatnego programu Fundacji Orange

18 marca 2024

MegaMisja dla szkół – rusza nabór do bezpłatnego programu Fundacji Orange

„Krok po MegaMoce” – pod tym hasłem Fundacja Orange zaprasza szkoły z całej Polski do kolejnej edycji programu edukacyjnego. Dzieci dostaną wsparcie w rozwoju kompetencji społecznych i emocjonalnych, nauczą się postaw, które pomogą im zadbać o higienę cyfrową, bezpieczeństwo w sieci oraz ochronę przed szkodliwymi zjawiskami. Placówki mogą zgłaszać się do MegaMisji dla klas 1–3 szkół podstawowych do 29 kwietnia, a zajęcia rozpoczną się we wrześniu.

Środowisko cyfrowe jest ważną częścią życia młodych ludzi. Według badań NASK Nastolatki 3.0[i] istnieje jednak wiele obszarów, w których młodzi ludzie spotykają się ze zjawiskami szkodliwymi. Niemal 40% z nich doświadczyło wyzwisk w sieci, co czwarty (25%) deklaruje, że był ośmieszany i/lub poniżany, ponad 40% nastolatków twierdzi, że w intrenecie nie można odróżnić informacji prawdziwych od fałszywych, a co czwarty ogląda tzw. patostreamy.

 – Przygotowanie młodszych dzieci, które stawiają swoje pierwsze kroki w świecie pełnym ekranów, by potrafiły dbać o siebie w przestrzeni cyfrowej, jest ważnym zadaniem dla dorosłych  – mówi Małgorzata Kowalewska, członkini zarządu ds. programowych Fundacji Orange. W radzeniu sobie z zagrożeniami takimi jak uzależnienie od ekranów, hejt, patotreści, deepfaki, grooming czy cyberprzemoc, potrzebują przede wszystkim odpowiednich kompetencji społecznych i emocjonalnych. Im szybciej  nauczą się rozpoznawać emocje własne i cudze, poznają wartość współpracy, krytycznego myślenia czy zwracania się o pomoc do zaufanych dorosłych, tym większe są szanse, że poradzą sobie z wyzwaniami, które prędzej czy później mogą spotkać – dodaje.

Program MegaMisja, kierowany jest dla klas 1–3 szkoły podstawowej, wpisuje się w podstawę programową. Do tej pory  udział w nim wzięło ponad 44 tysiące dzieci z prawie 2 tysięcy szkół z całej Polski.

– Nauczycielki i nauczyciele otrzymują od Fundacji Orange scenariusze zajęć, które prowadzą ich przez zajęcia krok po kroku oraz podpowiadają metody pracy, ułatwiające integrację klasy. Co ważne – program realizujemy z powodzeniem w miastach i wsiach, w placówkach dużych i małych – mówi Izabela Kręgiel, koordynatorka programu w Fundacji Orange.

MegaMisja tłumaczy ważne tematy poprzez zabawę i aktywności dostosowane do wieku dzieci. Podczas 10 miesięcznego cyklu zajęć, dzieci przeżywają kolejne przygody z animowanymi bohaterami – Julką i Kubą i niesfornym Psotnikiem. Dzięki temu o ważnych zasadach i postawach uczą się w ruchu, podczas dyskusji i prezentując swoje zdanie – praktycznie bez użycia ekranów. Każda szkoła w programie otrzymuje także nagrody – pomoce szkolne i edukacyjne. Placówki nie ponoszą żadnych kosztów w związku z realizacją inicjatywy.

Jak zgłosić się do programu?

Aby zacząć od września szkolną przygodę z MegaMisją, należy do 29 kwietnia wypełnić formularz online i dołączyć do niego pracę zgłoszeniową – krótkie nagranie video, w którym przedstawiciel szkoły opowie o swojej motywacji do udziału w programie. Szczegóły dotyczące zgłoszenia znajdują się na stronie  www.fundacja.orange.pl/megamisja. Informacji udziela również dedykowana infolinia: 794 593 246 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 9-17.

[i] NASK, Nastolatki 3.0, Raport z ogólnopolskiego badania uczniów i rodziców 2023

Mediateka

Udostępnij: MegaMisja dla szkół – rusza nabór do bezpłatnego programu Fundacji Orange

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej