;

Innowacje

17 sierpnia 1991 (0)

17 sierpnia 2010

17 sierpnia 1991
0

Co to za data? Pewnie wiecie, ale i tak powiem – magiczna. Wtedy zaczęła się era poczty elektronicznej w Polsce. Nie wiem jak Wy, ale ja nie wyobrażam sobie funkcjonowania bez – „masz wiadomość”. A zaczęło sie przecież niewinnie. Polski naukowiec Rafał Pietrak z Uniwersytetu Warszawskiego połączył się ze swoim kolegą z uniwersytetu w Kopenhadze.

Piertak przyznał w wywiadzie dla PCWorld, że data jest nieco umowna. – To może być plus minus tydzień. Pierwszy e-mail z Polski po protokole TCP/IP wysłałem ok. 17 sierpnia 1991 r. Odbiorcą był Duńczyk, Jan Sorensen, szef Ośrodka Komputerowego Uniwersytetu Kopenhaskiego. Jan Sorensen bardzo pomógł uruchomić łącze IP pomiędzy Warszawą a Kopenhagą – opowiadał po latach.

No a potem to już poleciało lawiną. I w dużej mierze dzięki TP :o) Jako pierwszy operator telekomunikacyjny w Europie i jednen z pierwszych na świecie TP uruchomiła powszechny, wdzwaniany dostęp do Internetu (dial-up) pod numerem 0202122. Dziś archiwalny dzwięk tego typu łączenie z netem możecie przypomnieć sobie w filmie „Masz wiadomość”. Kolejnym milowym krokiem było odpalenie neostrady w 2002 r. Od tej pory wiele się pozmieniało, ale stałe łącze i mail to podstawa bycia i komunikowania się w necie.

Dajcie znać jak wspominacie te czasy i swojego pierwszego maila. Ja do dziś jedno z kont mam u swojego pierwszego dostawcy poczty – sentyment.

Udostępnij: 17 sierpnia 1991
podaj nick
komentarz jest wymagany
Please prove you are human by selecting the House. wybierz ikonę
proszę zaznaczyć zgodę

;

Innowacje

Świat kodów QR (0)

Marek Marek

16 sierpnia 2010

Świat kodów QR
0

Czy wiesz, co to są kody QR? To innowacyjny sposób zapisywania dowolnych informacji, wymyślony przez japońską firmę Denso Corporation w 1994 roku. Odnajdziesz je w wizytówce elektronicznej, URL, telefonie, zwykłym tekście… Zatem znasz? No pewnie, że tak!

 

Wspaniała byłaby rzeczywistość, gdybyśmy podchodzili do towaru na półce i po zeskanowaniu telefonem kodu mieli dostęp do wszystkich informacji na temat wybranego produktu. Mogłoby się okazać, że lepiej jest kupić ten produkt w innym, tańszym sklepie. Jednak na razie, niestety, to tylko marzenie.

Warto wiedzieć, że wszystkie inteligentne urządzenia mogą obecnie czytać kody QR dzięki wbudowanym (np. w przypadku Nokii N82) lub doinstalowanym aplikacjom (Symbian, WM, Android, iOS ). Zatem ogłoszenie na słupie, czy też informacja na plakacie, mogłyby ograniczać się tylko do kodu – po jego odczytaniu uzyskiwalibyśmy od razu dostęp do wszystkich potrzebnych informacji. Mocno dziwi tak powolne wdrażanie kodów QR – zwłaszcza w branży reklamowej, w której kody (głównie z powodu swojej innowacyjności) są nośnikiem o wiele bardziej angażującym Odbiorcę i przez to o wiele bardziej efektywnym – zwłaszcza w porównaniu do tradycyjnych haseł.

Pomimo prób wylansowania kodów przez operatorów (pod nazwą fotokodów), nie można mówić o opanowaniu naszej przestrzeni przez kody 2D. Fotokody używane są raczej rzadko – ostatnim eventem, którego promocja przebiegała z wykorzystaniem fotokodów był festiwal Chopina w Warszawie (multimedialne / fotokodowe ławki na Krakowskim Przedmieściu). Natomiast Wrocław wprowadził fotokody w 2009 roku na przystanki tramwajowe. Także w reklamie jest podobnie – kody zdecydowanie są bardziej popularne za granicą niż w Polsce. Czemu na przykład w polskiej wersji Iron Man nie nosił kodu w zbroi? Niestety, raczej nie powinniśmy oczekiwać od telewizji, że wprowadzi kody na antenę, takie jak na przykład te tutaj.  Kody QR powszechniejsze są w przemyśle i firmach kurierskich, niż dookoła nas. Szkoda…

Przykładów na wdrożenie kodów jest więcej: przycinacz linków od Google  generuje kody QR; można oznaczać nimi ciekawe miejsca, jak też radzi Google; pomijając zastosowania w przemyśle, jak np identyfikacja produktów i monitoring przesyłek, same kody są coraz częściej spotykane w wizytówkach. Warto wiedzieć, że od 2008 roku kody QR obecne są na fakturach i korespondencji Orange. Pojawił się także specjalny dział na naszej stronie:  sprawdźcie sami 🙂

Choć mija już 16 lat od wymyślenia kodów QR (fotokodów, kodów 2D) to pomimo rozpowszechnienia się czytników, ich wdrażanie następuje na razie dosyć powoli. Czemu kody są tak mało popularne w Polsce? Może Wy macie pomysł?

PS: Więcej przykładów kodów reklamowych znajdziecie tutaj i tutaj. Warto także pamiętać, że kody możemy robić sami 🙂

Udostępnij: Świat kodów QR
podaj nick
komentarz jest wymagany
Please prove you are human by selecting the Truck. wybierz ikonę
proszę zaznaczyć zgodę

;

Oferta

Promocja sierpniowa (0)

Redakcja Bloga

16 sierpnia 2010

Promocja sierpniowa
0

Dziś startujemy z kolejną promocją dla wszystkich klientów Orange prepaid. Każde doładowanie konta kwotą 40zł przez stronę www.doładowania.orange.pl nagradzać będziemy 25-proc. bonusem! Bonus trafia na konto promocyjne i jest do wykorzystania na rozmowy, SMS-y i MMS-y w Orange, a także na rozmowy z numerami stacjonarnymi i transfer danych (internet). Promocja potrwa przez tydzień – do 23 sierpnia 2010.

Udostępnij: Promocja sierpniowa
podaj nick
komentarz jest wymagany
Please prove you are human by selecting the Plane. wybierz ikonę
proszę zaznaczyć zgodę

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej