;

Innowacje

Co nam robią nowe technologie, czyli kolejne Miasteczko Myśli (12)

Piotr Domański

8 grudnia 2017

Co nam robią nowe technologie, czyli kolejne Miasteczko Myśli
12

Miasteczka Myśli na stałe weszły już do naszego kalendarza. Konferencje, z których przygotowujemy Wam na blogu reportaże są okazją do dyskusji na tematy, które nas – ludzi początku XXI wieku powinny szczególnie interesować. Mówiliśmy już o edukacji, etyce (gdy pytaliśmy o „Wszystkie twarze dobra”), czy choćby podróżach. Tym razem „na warsztat” wzięliśmy coś, co dla Was – czytelników naszego bloga jest oczywiste – fakt, że technologia wpływa na nasze życie.

Całość konferencji została podzielona na kilka części. W każdej pokazywano przełomowe pomysły, a w drugiej dyskutowano nad ich rolą w budowie świata za kilka, kilkanaście czy kilkadziesiąt lat. Nie obeszło się bez rozszerzonej rzeczywistości, która jak się wydaje będzie dużo bardziej przydatna niż rzeczywistość wirtualna. Innym ciekawym projektem był „mobilny wieżowiec”, czyli niezwykły projekt, pokazujący w jaki sposób architektura może oddziaływać na naszą rzeczywistość. Co ważne nie piszę tu o nowym projekcie urbanistycznym w centrum wielkiego europejskiego czy azjatyckiego miasta, lecz o konstrukcji, która ma powstać, a następnie podróżować po Afryce. W jakim celu – zapytacie. Na to pytanie i zapewne kilka innych odpowiedź znajdziecie w poniższym wideo.

Celowo nie pokazaliśmy w wideo drugiej części konferencji – dyskusji nad rozwiązaniami, które mają potencjał by zmienić świat. Uznaliśmy,  że rozmowy w komentarzach i bez tego mogą być równie gorące i żywiołowa. Szczególnie, że bardzo często poruszacie zbliżone tematy przy zupełnie innych okazjach – gdy mowa o prywatności, zasadności pewnych zmian, rozwoju Internetu czy wreszcie przyszłości telekomunikacji.

Dlatego zapraszam do rozmowy. Zacznę od pierwszego pytania: czy chcielibyście, by nasz świat zmieniał się, czy też uważacie podobnie jak Chińczycy, dla których „obyś żył w ciekawych czasach” to niemal przekleństwo?

Udostępnij: Co nam robią nowe technologie, czyli kolejne Miasteczko Myśli
podaj nick
komentarz jest wymagany
Please prove you are human by selecting the Tree. wybierz ikonę
proszę zaznaczyć zgodę

Komentarze

  • komentarz
    mike278 15:23 08-12-2017
    Świat się zmienia czy tego chcemy czy nie. Technologia zagościła i już nie odpuści. Zagrożenia widzę nie tyle w technologii co w prostej sprawie: kto sprawuje nad nią kontrolę. Jeśli użytkownik, właściciel, klient to jest wg mnie ok. Gorzej gdy w dany sprzęt ma "wgląd" producent/operator/inni to nie jest fajnie. Weżmy rzeczone okulary. Korzysta użytkownik? OK. Ale jeśli dane wyszukiwań, działań "wpadają" na serwery innych podmiotów mówię stanowcze nie. Jeśli okazuje się że w trybie czuwania okulary nadal rejestrują i przekazują obraz i dźwięk mówię stanowcze nie. Jeśli można je uruchomić zdalnie i to nie przez właściciela mówię stanowcze nie.
    Odpowiedz
    • komentarz
      pablo_ck 15:29 08-12-2017
      @Mike278 mądrze prawisz, uwielbiam Twoje komentarze :)
      Odpowiedz
    • komentarz
      MAURYCY 20:38 08-12-2017
      Dobrze że póki co wystarczy wyciągnąć wtyczkę lub wyjąć baterię aby odciąć się od nowoczesnej inwigilacji.
      Odpowiedz
      • komentarz
        mike278 21:09 08-12-2017
        Wyciągnąć baterię? Chciałbym, ale wiesz smarty, laptopy mają je wbudowane coraz częściej.
        Odpowiedz
        • komentarz
          MAURYCY 21:27 08-12-2017
          Czy ktoś Cię zmusza do kupowania sprzętu z wbudowaną na stałe baterią? Nie. Wolny wybór, sam decydujesz.
          Odpowiedz
          • komentarz
            mike278 09:09 09-12-2017
            Tylko czy jeszcze wtedy mamy do czynienia z technologią czy już muzeum? ;) Trend jest jaki jest. Ponieważ wg producentów zbyt rzadko wymienialiśmy terminale to wbudowali ogranicznik-brak samodzielnej wymiany baterii. Powiedz ile ostatnio widziałeś terminali nowych ze średniej nawet półki bez wbudowanej baterii?
            Odpowiedz
  • komentarz
    Ron 19:47 08-12-2017
    Nie szkoda kasy na takie konferencje? Czy to coś zmieni ? po co na co? :) PS. Poprawcie stronę Orange.pl, zakładka Orange na kartę!
    Odpowiedz
    • komentarz
      Piotr Domański 12:21 17-12-2017
      Nie, nie szkoda. Czasem dobrym rozwiązaniem jest pogadanie w dobrym gronie o ważnych tematach. Szczególnie, że spotkania są otwarte ;-)
      Odpowiedz
  • komentarz
    Gosia 21:59 08-12-2017
    Kwintesencją odpowiedzi na pytanie będzie zdanie - " wszystko można robić lepiej, niż robi się dzisiaj". Powiedział to nie kto inny jak Henry Ford (tak ten od samochodów). Uwielbiam nowoczesność, współczesne technologie, smartfony, apple. Ciężko sobie wyobrazić świat bez drukarki 3D, samochodów hybrydowych, syntetycznej ludzkiej skóry, sztucznej inteligencji etc. Gdyby nie ciągły rozwój i postęp we wszystkich tak naprawdę dziedzinach, nadal jedlibyśmy rękami, nie wiedzieli czym jest koło i ganiali za sobą z maczugami.
    Odpowiedz
  • komentarz
    mike278 09:15 09-12-2017
    A swoją drogą ciekawi mnie czy już teraz lub wkrótce nie zaczną się ogłoszenia typu: Klatkę Faradaya, czarną, nieprzezroczystą, dźwiękoszczelną sprzedam (mieści 6 telefonów lub 2 laptopy) Albo domy, tanio, solidnie, z pokojem ciszy elektromagnetycznej (nie wydostanie się ani bit informacji o Tobie).
    Odpowiedz
    • komentarz
      Gosia 22:49 11-12-2017
      Ja wiem, że istnieją uczelnie wyższe gdzie nie połączysz się z internetem a także istanieją sale w których specjalnie nie ma zasięgu. Są też specjalne wyjazdy wakacyjne "no wifi", "no mobile phone" etc. Jest popyt to jest i podaż. Wszystko to tylko kwestia czasu i "mody".
      Odpowiedz
    • komentarz
      Piotr Domański 12:25 17-12-2017
      Na koniec dnia większość ludzi potrzebuje dostępu do sieci. Przypominam tylko, że niegdyś wszyscy mieszkali obok siebie, wszyscy wiedzieli co się dzieje u sąsiadów i jakość nikomu to specjalnie nie przeszkadzało. Może po prostu wracamy do tej samej sytuacji przy pomocy innych narzędzi? Nie żebym jakość specjalnie za takim światem tęsknił...
      Odpowiedz

;

Bezpieczeństwo

Hasła znają wszyscy, czyli (zły) przykład idzie z góry (2)

Michał Rosiak

8 grudnia 2017

Hasła znają wszyscy, czyli (zły) przykład idzie z góry
2

Cyberbezpieczeństwo już od pewnego czasu nie jest już wyłącznie tematem do rozmów geeków i hakerów, trafiając na łamy mediów głównego nurtu. Zazwyczaj ze względu na włamania, bądź równie spektakularne akcje, a czasami głupota rządzących. W tym przypadku brytyjskich.

Tweet poseł Nadine Dorries w kontekście cyber-zagrożeń powoduje, że włos jeży się na głowie. Dzielić się swoim hasłem ze wszystkimi w biurze to jedno, ale chwalić się tym i dziwić się, że ktokolwiek czepia się kolegi, bo przecież takie praktyki to w brytyjskim parlamencie standard, może wywołać tylko jedną reakcję:

W zasadzie… nie wiadomo od czego zacząć. W dalszych tweetach inni MPs przyznają, że każdy dzieli się loginem i hasłem z pracownikami biura, a czasami sami pytają się ich o hasła, bo zdarza się im zapomnieć. Posłanka Dorries natomiat wyjaśnia, że przecież ona nie ma dostępu do dokumentów rządowych!

Hasła znają wszyscy? Co z tego?

Ale czy to cokolwiek zmienia? Przypomnijmy choćby jeden z najbardziej spektakularnych włamów ostatnich lat, zakończony wykradzeniem dziesiątków milionów danych kart płatniczych klientów sieci supermarketów Target. Pierwszym krokiem do zainstalowania malware’u na terminalach płatniczych było włamanie do sieci… firmy serwisującej klimatyzację w kilku sklepach w jednym ze stanów. Oni też nie mieli dostępu do terminali.

Problem z dzieleniem się hasłem jest bardziej niż oczywisty. Przede wszystkim sekret – jakim z założenia jest hasło – jeśli zna go więcej osób, przestaje być sekretem. Dodatkowo w takiej sytuacji rozliczalność korzystania z konta staje się fikcją i jeśli ktokolwiek zrobi coś złego („wycieknie” dane, zainstaluje malware, etc.) nie będziemy w stanie dowieść winy faktycznemu sprawcy. No i – last but not least – przy takim podejściu otwieramy się na infiltrację przez służby specjalne dowolnego kraju. Czy przy trwającym od lat rozwoju cyberbroni ktokolwiek jest na tyle naiwny, by wierzyć, że inne kraje nie skorzystają z okazji, by zadomowić się w sieci parlamentu!?

I pomyśleć, że cała dyskusja zaczęła się od awantury dotyczącej oglądania pornografii przez parlamentarzystów znad Tamizy…

Udostępnij: Hasła znają wszyscy, czyli (zły) przykład idzie z góry
podaj nick
komentarz jest wymagany
Please prove you are human by selecting the Car. wybierz ikonę
proszę zaznaczyć zgodę

Komentarze

  • komentarz
    mike278 15:26 08-12-2017
    A ludzie się nabijają że jestem paranoikiem bo stosuję odrobinę więcej niż PODSTAWOWE zasady bezpieczeństwa. Włos się jeży jak się widzi jakie głupoty ludzie odwalają.
    Odpowiedz
    • komentarz
      Astis 11:10 28-12-2017
      Nie przejmuj się, u mnie podobnie a jak opowiadam o zagrożeniach w internecie to jakbym uciekł ze szpitala . . .
      Odpowiedz

;

Oferta

Podłączyliśmy 200 tys. klienta Orange Światłowód. Zobaczcie, jak to wyglądało. (27)

Piotr Domański

6 grudnia 2017

Podłączyliśmy 200 tys. klienta Orange Światłowód. Zobaczcie, jak to wyglądało.
27

Jeśli śledzicie na Twitterze prezesa Orange Polska już wiecie, że podłączyliśmy 200 tys. klienta Orange Światłowód.

To klient z Grodziska Mazowieckiego, który zdecydował się na opcję 300 Mb/s z Orange TV, Netflix i Multiroom. Przypomnę, że nasz światłowód dostępny jest dla ponad 2,3 mln gospodarstw domowych w kilkudziesięciu miastach Polski.  Pierwszych 100 tys. klientów pozyskaliśmy w 25 miesięcy, a na kolejną setkę potrzebowaliśmy 10 miesięcy. Mocno przyśpieszyliśmy i dziękujemy za to, że nas wybieracie.

Wielu z Was pewnie zastanawia się jak wygląda proces montażu światłowodu. Już pokazujemy. Do klienta numer 200 tys. wybraliśmy się z blogową kamerą.

Cały proces instalacji zaczął się, co dość oczywiste, od przyjazdu techników. Szybko ustalili z klientem lokalizację gniazdka światłowodowego, a następnie przytwierdzili je do ściany. Jako że wybór padł na miejsce tuż obok przewodów elektrycznych użyli do tego specjalnego kleju – wiercenie byłoby ryzykowne. Sam światłowód biegł przez całe mieszkanie, jednak w taki sposób, że był praktycznie niewidoczny. To zasługa specjalnego włókna – OSF, które z odległości metra można pomylić z włosem. Klej, którym zostało ono przytwierdzone do ściany, po wyschnięciu staje się niewidoczny. Pamiętając odległe czasy i podłączanie telefonu w mieszkaniu rodziców, byłem zaskoczony jak sprawnie przebiegł cały proces, a także – jego efektem.

Nie obyło się, co oczywiste, bez spawania światłowodu. Nie powinno się Wam to jednak kojarzyć z dwoma butlami i palnikiem, lecz diamentowym ostrzem, które pozwala równiutko przyciąć włókno oraz małą skrzyneczką, która z chirurgiczną precyzją zestawia, a następnie zespala dwa światłowody. Montaż Orange Światłowodu to także aktywacja i konfiguracja usługi, więc o to ani 200 tys. klient, ani Wy nie musicie się martwić.

 Nasza sieć światłowodowa jest już w 62 miastach Polski. Długość wszystkich kabli światłowodowych wykorzystanych w naszych inwestycjach od 2014 roku pozwoliłaby opasać prawie całą Ziemię na wysokości równika.  Z Orange Światłowodu może już skorzystać 2,3 mln gospodarstw domowych oraz małych i średnich firm. W planach mamy podłączenie do końca 2020 r. łącznie 5 mln, więc półmetek jeszcze przed nami. Pojawimy się także w kolejnych miastach. Chcemy, aby jak najwięcej z Was mogło korzystać z bardzo, bardzo szybkiego światłowodowego internetu. Jednak nie tylko o dostęp do internetu się tu rozchodzi. Dzięki usłudze Orange Światłowód możecie korzystać z usług takich jak Netflix i sport na kanałach Eleven w jakości 4K, bezpośrednio z Waszego dekodera.

P.S. wideo wrzuciliśmy w jakości 4K. Zobaczcie sami!

Udostępnij: Podłączyliśmy 200 tys. klienta Orange Światłowód. Zobaczcie, jak to wyglądało.
podaj nick
komentarz jest wymagany
Please prove you are human by selecting the Star. wybierz ikonę
proszę zaznaczyć zgodę

Komentarze

  • komentarz
    y 13:47 06-12-2017
    8,7% wszystkich łączy jest wykorzystywane. Szał.
    Odpowiedz
    • komentarz
      Piotr Domański 15:06 06-12-2017
      Taka saturacja w ciągu niespełna 3 lat od startu programu? Przy umowach w większości podpisywanych w Polsce na 2 lata? Z taką dynamiką przyrostu klientów? Pozwolę się nie zgodzić z Twoją opinią ;-)
      Odpowiedz
      • komentarz
        161 01:32 08-12-2017
        dobra dobra ;) podam Ci taki przyklad: jakies ponad 5 lat temu w jakiejs miejscowosci podlaczono 6 budynkow, laczna liczba mieszkan w zasiegu ftth ponad 600. korzysta prawie 130 klientow. jasne srednia wychodzi wyzsza niz w komantarzu wyzej, ale sam musisz przyznac ze faktycznie szalu nie ma. wiem wiele czynnikow ma wplyw na ilosc sprzedanych ftth. pytanie czy taka srednia jest satysfakcjonująca OPL?
        Odpowiedz
  • komentarz
    mmarti 15:44 06-12-2017
    Niestety, pomimo szczerych chęci przejścia na technologię Orange w mojej lokalizacji, oferta podobna do tej jaką mam w UPC jest o 50 zł/mc droższa. I to, patrząc po znajomych, jest główny powód takiej ilości klientów. Niestety Orange nie próbuje powalczyć z ofertą utrzymaniową głównych konkurentów UPC/Netia - czego nie można już powiedzieć o marce nju-mobile - gdzie jest to produkt o najlepszym stosunku ceny do oferty.
    Odpowiedz
    • komentarz
      Piotr Domański 16:12 06-12-2017
      Czy w tych ofertach możesz oglądać Netflix bez wykorzystania Smart TV lub Eleven Sport 1 4K? Druga sprawa - porównaj oferty w całym pakiecie. Orange Love to bardzo fajna oferta i pozwala bardzo dużo zaoszczędzić.
      Odpowiedz
      • komentarz
        mmarti 23:14 07-12-2017
        Niestety nawet Love nie jest atrakcyjna cenowo, co więcej przenosząc numer z nju do Love - warunki korzystania z telefonu ulegają znaczącemu pogorszeniu.
        Odpowiedz
      • komentarz
        MAURYCY 21:05 08-12-2017
        Piotrku, czy serio wg Ciebie netflix bez potrzeby smart tv i 11-1 4k to powód by płacić kilkadziesiąt zł MIESIĘCZNIE więcej? W zaokrągleniu zapewne 95% nowych tv sprzedawanych w PL ma smart tv (a korzystanie z niego nie boli). 4k? Sorry ale w mojej opinii jeszcze przez parę najbliższych lat nie ma się co w to pchać. Do dzisiaj sporo kanałów (głównie niszowych, ale niekoniecznie) nie nadaje nawet w HD, co my tu mówimy o 4k ;-) Boję się że 4k będzie niewypałem tak jak zakrzywione ekrany czy wcześniej "3D", którym uszczęśliwiano na siłe w nowych telewizorach. Już bardziej HDR w tv jest warte uwagi, choć oczywiście potrzebny jest trochę lepszy sprzęt niż najtańszy dostępny na rynku aby czerpać z tego przyjemność. A czy macie w swej ofercie telewizję przez moduł CI+ czy wyłącznie dekoder? Mam w UPC moduł i nie wyobrażam sobie przejścia na dekoder (jakikolwiek, nie tylko dostępny w UPC horizon czy mediabox). Na mnie np. zachęta w postaci światłowodu nie działa - wystarcza mi net 60 mega którym uszczęśliwiło mnie upc (na umowie mam 30 i płace za 30, po prostu co jakiś czas podnoszą najniższą prędkość niezależnie czy potrzebujesz czy nie, za darmo). To już nie te czasy że się pobierało dziesiątki filmów i seriali z torrentów aby prędkość netu była czynnikiem warunkującym wybór dostawcy ;-)
        Odpowiedz
        • komentarz
          Piotr Domański 10:04 12-12-2017
          MAURYCY, na światłowodzie masz PING bliski zera, szybki transfer i pewność, że podłączone w mieszkaniu łącze będzie Ci służyło jeszcze wiele lat. Do tego wcześniej wspomniane możliwości. A to dopiero początek. Bo jak już powiedzieliśmy wcześniej - ofertę w jakości 4K poszerzamy. Nie mamy tu ograniczeń, bo korzystamy ze światłowodu. Na razie mówimy o zaletach samej technologii i treści, które zapewniamy. Do tego dochodzi oferta ;-)
          Odpowiedz
          • komentarz
            Romek 14:04 15-07-2018
            I rozłączanie co 24h sesji IP. Dziękuję postoję.
            Odpowiedz
  • komentarz
    Krzysiek87 16:35 06-12-2017
    Piotrze,kiedy będzie możliwość spięcia Funbox 3.0 z dekoderem Samsung po Wifi,bo w instrukcji jest informacja,że usługa dostępna wkrótce.
    Odpowiedz
    • komentarz
      Piotr Domański 16:55 06-12-2017
      @Krzysiek87, wypnij kabel z urządzenia, postępuj zgodnie z instrukcjami, w razie niepowodzenia daj znać ;-)
      Odpowiedz
  • komentarz
    Bizon 23:04 06-12-2017
    Kiedy planowana jest budowa sieci opto w Pruszczu Gdanskim? Czy planowane jest cos oprocz tego, na co dostaniecie pieniadze od Panstwa w ramach CPPC POPC 1.1?
    Odpowiedz
    • komentarz
      Piotr Domański 16:22 07-12-2017
      Niestety nie jestem w stanie odpowiedzieć.
      Odpowiedz
  • komentarz
    pablo_ck 10:55 07-12-2017
    Życzę Wam dalszych sukcesów :) Chociaż u mnie na klatce schodowej mam światłowód już od roku. Chętnych brak jak narazie. Ja czekam na koniec umowy z obecnym operatorem i być może?
    Odpowiedz
    • komentarz
      emitelek 17:48 07-12-2017
      I TY przeciw mnie... klasyka ;) Tutaj nie ma "zmiłuj się" - ktoś jest tańszy i lepszy to biorę; nie ma skrupułów :D
      Odpowiedz
      • komentarz
        MAURYCY 21:35 08-12-2017
        Dokładnie, zgadzam się w stu procentach. Dlatego często wygrywa lokalny dostawca dostosowany do lokalnego rynku, a nie gracz globalny. I też dlatego wygrywa córka nju a nie matka Orange.
        Odpowiedz
  • komentarz
    Ryszard_D 14:35 07-12-2017
    W tym waszym internecie w umowie jest od 0Mb do 300Mb a tak naprawdę bardzo często się zdarza ,że 125Kb i to nie wszędzie dlatego nie ma złych wpisów bo internet jest do d..............
    Odpowiedz
    • komentarz
      Piotr Domański 16:28 07-12-2017
      Czy piszesz o Orange Światłowodzie? Coś nie chce mi się wierzyć.
      Odpowiedz
    • komentarz
      161 01:05 08-12-2017
      ...z minimalną prędkością do komputera 100 000 kb/s i od komputera 10 000 kb/s. Rysiu taki jest zapis na umowie przy światłowodzie opcja 300 Mb. pytanie co miales na mysli? czy moze od kogos cos, gdzieś uslyszales?
      Odpowiedz
  • komentarz
    Przemek 15:10 07-12-2017
    Chętnie skorzystam z usług Orange. Niestety kabel miedziany kończy się 40m od mojego domu, a swiatlowod 400m. Brak możliwości technicznych. Lokalizacja Pabianice, woj. łódzkie, ul. Kochanowskiego. Dorzućcie chociaż do swojego LTE możliwość wykupienia Netfliksa, który nie zmniejsza pakietu danych lub prawdziwą ofertę LTE bez limitu danych. Obecnie po wyczerpaniu limitu mamy 1mbps. Żeby chociaż 5mbps było. Albo jak w T-MOBILE, bez limitów w ofercie dla domu. Dziecko ogląda bajki na YouTube, my z Żoną Netfliksa i w połowie miesiąca koniec. Włącza się lejek...
    Odpowiedz
    • komentarz
      Piotr Domański 16:17 07-12-2017
      Przemek, podłączamy systematycznie kolejne mieszkania i domy w Polsce. Nie możemy dotrzeć od razu wszędzie. Tak samo jak nie można wszędzie zbudować autostrad. Budowa sieci stacjonarnej jest zresztą bardzo podobna. Ale, co zresztą napisałem w tekście, chcemy podwoić zacną już dziś liczbę gospodarstw domowych w zasięgu, więc może się okazać, że za czas jakiś światłowód skończy się u Ciebie w mieszkaniu na półce pod telewizorem.
      Odpowiedz
      • komentarz
        Przemek 06:00 08-12-2017
        Czy będą zmiany w LTE? Może chociaż Netflix nie wliczany w limit danych?
        Odpowiedz
        • komentarz
          Piotr Domański 09:52 12-12-2017
          Nic o takich planach nie słyszałem.
          Odpowiedz
  • komentarz
    Mike 17:46 12-12-2017
    Ojj... gdyby tak Kielce, ul. Zagórska tam gdzie są domy jednorodzinne została okbalowana światłowodem było by wspaniale! niestety tak nie jest... miejsce gdzie mieści w centrum miasta nie jest okbalowane światłowodem za to inne poza miastem takie jak Cedzyna np. już tak... żenada...
    Odpowiedz
  • komentarz
    daro40 12:26 14-12-2017
    Mam pytanie mieszkam w miejscowości Zduńska Wola widziałem u nas techników kładących światłowód czy wiadomo kiedy będzie aktywny
    Odpowiedz
  • komentarz
    asdfg 17:04 14-12-2017
    Taaaa, prędzej ludzkość skolonizuje Marsa niż Orange światłowód będzie w każdym domu. Pozdrowienia z Koszalina, z osiedla Przylesie, gdzie nie możecie sobie poradzić z dyktatorem. Niedługo nie będziecie mieli tu czego szukać, ponieważ każda cierpliwość kiedyś się kończy.
    Odpowiedz
  • komentarz
    Seba 20:32 02-04-2020
    Od kilku lat piszę do orange o połączenie światłowodu prace ruszyły kilka metrów od mojego budynku zakończyli prace wszystko zasypało i teraz nikt nie jest mi w stanie powiedzieć czy będę podłączony i czy w ogóle w perspektywie roku będę podłączony,telefony pisma cisza.
    Odpowiedz

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej